SAMMANDRAG: Integrated Systems Europe 2018

SAMMANDRAG: Integrated Systems Europe 2018

Rekordår för AV-branschens mittpunkt

80 923 besökare lockades till Integrated Systems Europe mellan den 6 och 9 februari på Rai i Amsterdam. En ökning med närmare 10 000 teknikentusiaster jämfört med fjolårets upplaga. Men samtidigt som ISE 2018 återigen markerade sin roll som AV-branschens mittpunkt med flera intressanta produkter och lösningar såg vi en mässa som är på väg att växa ur sina kläder. 

Videokredd: Rave Publications

Strax över 80 000 besökare och genom det en ökning på drygt tio procent bekräftar återigen det som många säger: AV-branschen ökar explosionsartat. Medan intresset är närmast enormt, besvarar marknaden detta på bästa möjliga sätt genom att vara lukrativ likt den bördigaste av åkermarker. Och när aktörer som tidigare huserat i andra delar av multimedia-industrin har anammat denna blommande teknologi sedan flera år tillbaka nu sår sin stora skörd, börjar allt fler hoppa på tåget. Om en helomställning inte är aktuellt, är det nog ett strategiskt val att i alla fall bredda sitt sortiment med utrustning av de slag som visades upp i Amsterdam i början på februari i år.

Integrated Systems Europe är mässan dit systemintegratörer, installatörer, tekniker, distributörer och slutanvändare vallfärdar för att bekanta sig med den senaste tekniken för möten, konferenser, utbildning, ljud och digitala skärmar, projektorer och liveändamål, med mera. Men vad som utmärkte årets upplaga var inte enbart produkter kapabla att leverera spektakulära projiceringar, enastående belysning, bländande bildkvalitet och superbt ljud, utan balanserade detta med en stor portion användarvänlighet.

Hur som helst, i denna mässrapport har vi sammanställt ett axplock av de många höjdpunkter som ISE 2018 levererade.

Projektorer

Stort för Epson i år var att man erbjuder laser över hela projektorsortimentet.

Projektortillverkare som stjäl uppmärksamheten under större tillställningar som dessa är oftast Epson, NEC, Sony, Panasonic och Christie, demonstrerande allt från spektakulär projiceringsmappning på komplex arkitektur, till skarp bildkvalité över stora ytor på kort projiceringsavstånd, och sofistikerade specifikationer även på mötes- och konferensnivå. Och för Epsons del erbjuder man från och med i år laser över hela sortimentet. Men det fanns också utrymme för genombrott och innovation. Det tyngsta släppet var helt klart den 12 000 ANSI-lumen starka 3LCD-modellen EB-L12000Q, som är företagets första projektor med inbyggt 4K. Beträffande innovation stod LightScene i rampljuset, en takriggmonterad och kompakt projiceringslösning som spås få ett stort genomslag inom detaljhandeln, fitness och restaurangvärlden i framtiden. Tillsammans med Epson och Blacktrax bjöd Dataton på sevärdheter i sin monter. Här gavs man en förhandstitt på ett kommande inslag till framgångsrika Watchout, nämligen inom området realtime motion tracking integration, där man med Epson-projektorer och ett roterande bord signerat Blacktrax demonstrerade den framtida möjligheten att utföra precision mapping över komplext format objekt i rörelse. 

Befann man sig i Datatons monter kunde man skåda det spektakulära tillika kommande inslaget till Watchout.

Att kunna erbjuda 4K i sina projektorer är i dag ett starkt kort, vilket även NEC gjorde genom världsdebuten av den framtidssäkrade maskinen PX1005QL. Ämnad för allt från mindre mötesrum, till utbildningsmiljöer där stöd för högupplöst material för att kunna arbeta på stora canvas behövs, ryms här ett stort utbud av anslutningar i form av bland annat Quad 3G SDI, två DisplayPort- och två HDMI-ingångar, samt en tillvalsport för 4K/UHD OPS Slot-In-PC. Vill man här kombinera video och presentationsmaterial, är det möjligt.

Rör vi oss vidare till ytterligare en gigant i projektorvärlden, nämligen Sony, fick vi beskåda en kvintett laserkapabla, WUXGA-upplösta releaser till VPL-serien. Medan FHZ66, FHZ61 och FHZ58 är riktade främst till små och mindre utrymmen, visade de desto ljusstarkare toppsläppen FHZ120L (12 000 lumen) och FHZ90L (9 000 lumen) prov på potential för större scenarier tack vare en nyutvecklad LCD-panel, där 120L stack iväg ytterligare med riktigt vass färgåtergivning.

Vad beträffar skarp färgåtergivning, som samtliga storspelare faktiskt levererade här, var även Christies nya flaggskepp i Crimson-serien en höjdpunkt på projektorsidan. Men samtidigt som maskinerna WU25 och HD25 levererar toppkvalité med sina 25 000 ISO-lumen, 60 Hz-processning och finelektroniken genom TruLife och Twist, var det ändå den inbyggda kalibreringsmjukvaran Guardian (kredd till Rave Publications nedanför) som höjde ögonbrynen ett extra snäpp. För när det kommer till installationer där flera projektorer används för att öka bildstorleken eller upplösningen, kan den totala upplevelsen gå i kras om en av projektorerna hamnar i fel läge på grund av externa faktorer, exempelvis vibrationer eller stötar. Och det är där Guardian kommer in i bilden och, på ett imponerande sätt, justerar tillbaka bilden inom loppet av en minut. En trygghet, minst sagt.

Men om det var en monter som stal allas blickar i år var det utan tvekan Panasonics och deras ”showstopper” som gjorde det svårframkomligt omkring gigantens yta en gång i timmen under mässans dagar. Genom en kombination av mediaservrar från disguise (tidigare d3 technologies), tracking-teknologi från BlackTrax, holografiska projiceringsytor från Novaline och innehållsbidrag från Painting with Light kunde man se ett drygt fem minuter långt tillika fenomenalt holografiskt dansnummer. Ett inslag som inte enbart visade vad som i dag går att åstadkomma, utan betonade hur viktig samarbetsfaktorn är i vår samtids branschklimat. Vi rekommenderar att besöka Panasonics Youtubekanal för att se spektaklet med egna ögon. Produktmässigt på projektorfronten gick det heller ingen nöd på, där tre stora nyheter fanns att ta en närmare titt på: PT-RQ22K, RZ120 och RZ870. Medan den förstnämnda trechips laserfosfor-varianten spänner musklerna hårdast i trion med 21 000 lumen, 4K+-upplösning och 240 Hz real motion-processor, är även den enchips-bestyckade DLP-maskinen RZ120 lämplig för större tillställningar med sina 21 000 lumen. Och rörande tillverkarens tredje giv, RZ870, levererar projektorn 8 500 lumen och en upplösning på 1 920x2 200.

Medan Benq lyckades skapa ett surr i höstas genom 4K-kapabla laserprojektorn LK970, som även fanns på plats på årets ISE, var företagets starkaste giv på startfältet här premiären för laserkanonen LU9915, vars lumenstyrka sträcker sig till 10 000 ANSI och kontrastförhållande listas till 100 000:1. Dess dragplåster finner man dock på insidan, och är lasermotorn som går under namnet BlueCore, och stöder såväl 360-graders projicering som porträttinstallation.

Benq LK970

Möten, konferens och smarta kontor

I dagsläget finns det ett generöst utbud av lösningar för dig och ditt företag att kommunicera med anställda och kunder på distans, eller varför inte även inom verksamheten. Men det finns åtskilliga aspekter att ta hänsyn till när det är dags att investera i utrustning av detta slag. Från rummens storlek och form, verksamhetens nätverksinfrastruktur, säkerhetskryptering och management, till det mer spännande steget: vad är möjligt med lösningarna? Ljud, bild, kollaboration via olika typer av plattformar, interaktiva skärmar, molnlagring, ansiktsigenkänning, eller synkning med relaterade mötesdokument via exempelvis Exchange.

DM NVX spås av Crestron få ett stort genomslag under året. 

Det går inte att sticka under stolen med att Crestron är en av ISE:s största och mest prominenta utställare. Inuti montern, som förmodligen var mässans största, koncentrerades lösningsutbudet kring en handfull punkter: konsistent användarvänlighet tvärs över organisationen, multiplattformskonvergens, säkerhet, nyttjande av existerande nätverk och enkel överblick för rumsbokning. Och det är just den förstnämnda faktorn, UX, som gör lösningar som bland andra cloud-baserade Avia DSP för exempelvis justering av rumsakustiken och XiO Clouds funktion som en central hanteringsplats för rums- och enhetskonfigurering som imponerande smidiga. Men den stora höjdpunkten här var helt klart AVoIP-systemet DM NVX, som mirakulöst nog lyckas leverera samma videokvalitet och låga fördröjning över en gigabit som över tio gigabit.

Kramer Network är en av lösningarna som illustrerade varför företaget är en av de vassaste tillhandahållarna av intuitiva matriser. 

Crestrons närmaste konkurrent när det kommer till intuitiv administration och snabb uppstart är Kramer. Vid sidan av den fiffiga signage-lösningen Kramer Control för omedelbar styrning av videoväggar med innehåll från sina encoders i KDS-linjen, är Maestro-teknologin företagets svar på användarvänlighet. Här är det full rumsautomation som gäller, genom att på förhand ställa in att vissa events triggas igång när, låt säga, en HDMI-sladd kopplas in i auto-switchen, exempelvis presentationsmaterial, rumstemperatur och belysning knutet till en viss persons preferenser.

Om det rör sig om större möten av mer formellt slag, exempelvis styrelsemöten eller sådana på parlamentnivå, har Shure tagit fram ett integrerat system som inte känns särskilt krångligt. Microflex Complete heter lösningen där fyra olika paneler är i fokus, MXC615, MXC620, MXC630 och MXC640. Uppkopplade mot ett exemplar av den trådlösa accesspunkten och sändtagaren MXCWAPT och ljudprocessorn P300-IMX, kan upp emot 125 mötesdeltagare närvara. Systemet kan sedan expanderas för att hantera upp till 2 000 personer. Men, det intuitiva är dess paneler, som från och med 630 och uppåt har en riktigt lättarbetad LCD-display för röstning, agendamonitorering, röstidentifiering och NFC-stöd. AES-128-kryptering följer med i paketet, också.

Shures MXC640

Samtidigt som ljudutrustning till mötesrum går att fördjupa sig inom något oerhört rent tekniskt, spelar även estetiken en viktig roll för vissa. Medan somliga inte ställer några särskilda krav på utrustningens synlighet, eller åtminstone vill att den matchar inredningen, föredrar vissa att högtalare och mikrofoner integreras till en grad att den smälter ihop med väggar och tak. Och här innehar förmodligen Bose och Sennheiser ledande positioner genom EdgeMax respektive Ceiling Mic. För Bose del är de infällda takhögtalarna EdgeMax EM90 (90 graders spridning) och EM180 (180 graders spridning) inte uteslutande lösningar för mötesrum, utan är framtagna även för klubbar och restauranger, men med tanke på att teknologin som är inhyst i de diskreta lådorna eliminerar behovet av en centralt placerad ljudkälla, fyller de utöver en ljudkvalitetsmässig nivå även en inredningsmässig avgörande funktion när den professionella mötesplatsen ska utformas.

För Sennheisers del, vars monter gick under parollen Digital Workflows, fanns så klart Ceiling Mic, TeamConnect, Digital 6000 och nya G4 Evolution Wireless på plats, men fick lämna lite extra plats för ett smart övervaknings- och management-system för AV-nätverk vid namn Control Cockpit. Verktyget, som för tillfället i beta-version 2.0, är webbaserat (iOS, Android och Windows) och kompatibelt med G4 och Digital 6000. Därifrån kan samtliga enheter i nätverket övervakas, identifieras och åtgärdas vid fel. Ett plus är att mejl- och smsförvarningar kan skickas ut långt innan problem uppstår.

Som du kanske redan är bekant med sedan förra numrets korta reportage från Sharp Inspire Expo från Edinburgh, Skottland, är tillverkaren tillbaka och gör storsatsningar inom såväl broadcast som AV-teknik. På ISE presenterade man ett generöst utbud displayer för både signage och interaktiva möten, samt helhetslösningar för det ”smarta” kontoret. Förutom serierna PN-M och PN-B, framtagna för 24/7-drift respektive 16/7-drift, i storlekarna 40 och 50 tum, med möjlighet att skräddarsys med hjälp av deras System-on-Chip-plattform för Android, var flaggskeppen i år dels 8K-ekosystemet, men framför allt den interaktiva skärmen 4K Big Pad. Här känns det som att företaget inte bara har ett stort försprång vad gäller de kollaborativa egenskaperna via molnet och bildkvaliteten, utan även tack vare skärmens ytas mycket detaljrika känslighet.

Även NEC hade en stark närvaro på kollaborationssidan, där den Europaexklusiva och interaktiva displayen InfinityBoard spelar en nyckelroll. Precis som sina konkurrenter är det en knivskarp bildkvalitet i 4K och lättarbetade flöden som präglar skärmen, där man för övrigt har en rad samarbetspartners för respektive beståndsdel. InfinityBoarden finns i två tumstorlekar, med 86 tum som högsta.

För de allra minsta mötesrummen har Revolabs, som är en del av Yamaha Group, tagit fram en väggkonsol som kombinerar stöd för USB-baserat ljud och video, inbyggd mikrofon och kamera i ett och samma stycke. Enheten innehar stöd för de flesta mötesplattformarna, är NFC-försedd och placeras därefter under displayen. Sedan är allt tydligen redo att köras igång.

Lätt överblick och snabbrattade menyval var melodin i mjukvaran till BSS DCP-555.

AMX:s videokonferenslösningar Acendo Core och Vibe är i grund och botten ämnade för små till medelstora situationer. Nu, hur som helst, har det Harman-ägda varumärket BSS tagit systemet till större scenarier genom processorn DCP-555. Här får man, utöver en rättfram mjukvara för att övervaka kanaler och nivåer, ett stort antal anslutningar, AES67, BLU Link, USB och 16 respektive 8 kanaler in/ut.

En av de mest lättmanövrerade interaktiva skärmarna på ISE i år var Laser Nova från Ctouch. Om man är bekant med Android-plattformen är det här gränssnittet busenkelt, både vad beträffar kollaboration via molnet och navigering bland appar. Diskreta högtalare på 80 watt från JBL är dessutom inbyggda i ramverket. Utmärkt för skolor, et cetera.

Ljud

Nexo NXAMP

PA-system, arrays och förstärkare finns det alltid gott om på ISE. Nexo, vars M6-högtalare tidigare figurerat i vårt reportage om ljudinstallationen i Betlehemskyrkan. Detta, inkluderat ID24-högtalarna, stod uppställda på golvet. Dessutom hade man plockat med sig de sedan i höstas lanserade MK2-versionerna av multikanals-förstärkarna NXAMP4x1 och 4x2 (4 x 1 300 respektive 4 x 2 500 watt). Här myllrar det av verktyg för såväl monitorering som eq, inkluderat Ethernetstöd och app-kompatibilitet för att bland annat snabbt välja vilken högtalare som ska mixtras med.

Pratar vi installationsförstärkare var Dynacords senaste tillika DSP-försedda serie IPX en bokstavligen stark kandidat. Fyra modeller listas här, där den vassaste maskinen IPX20:4 pumpar ut ruskiga 4 x 5 000 watt. Digitalt kontrollerad PFC, 96 kHz processning, FIR, samt integrerat Dante och OCA specificeras till detta monster som vi får testa lite närmare framöver.

Dynacords nya IPX-serie förkapslar rena rama kärnkraftverket i en kompakt box. 

Adamson byggde vidare på sin varmt mottagna IS-serie i form av två stycken tvåvägs point source-högtalare, närmare bestämt IS7p och IS10p, följt av subbasarna IS118 och IS119. Stryktåliga å det grövsta vad beträffar de förkapslande materialen, gömmer sig två Low-Mid-drivers och en Exit Compression-driver i IS7p på sju respektive 1,4 tum, kontra tio och 1,4 tum på IS10p. Medföljer gör roterbara waveguides med 70 x 40 eller 100 x 50 graders dispersion.

Adamson bygger vidare på sin populära IS-serie.

Hos tyska d&b audiotechnik var det liv och rörelse kring premiären för Soundscape och DS100 Signal Engine. Fem års utveckling ligger bakom Soundscape, ett verktyg som kombinerar företagets högtalarsystem med objektbaserad mixning och rumssimulering i syfte att skapa akustiska miljöer där ljudkällor kan placeras och flyttas runt som man vill. Soundscape syftar till att expandera den traditionella stereobilden med vänster-höger högtalarplacering i livesammanhang genom att låta ljudtekniker placera enskilda artisters framträdanden i mixen för att matcha deras platser på scenen. Systemet är baserat på DS100 Signal Engine, en ljudprocessor med Audinate Dante-nätverk och en 64x64 nivå- och delaymatris med signalbehandling på in- och utgångarna.

Audac NOBA8

Belgiska Audac hade med sig flera nyheter till ISE, bland dessa zonmixrarna PRE220 och PRE240, DSP-stegen i PMQ-serien och takhögtalarna i CALI-serien. Störst vikt lade man dock dels på den Bluetooth-försedda och slimmade soundbar:en IMEO1 och subbasen NOBA8. Särskilt intressant fann vi den nya DSP-subbasen och dess diskreta utförande. Maskinen finns som antingen aktiv eller passiv och har utrustats med åttatums baselement, klass D-förstärkare på 100 watt RMS, samt 2 x 150 w RMS för satellit/topp-högtalarna. USB finns också implementerat, som öppnar för att ladda upp högtalarprofiler och presets. Och för installatören hävdas konfigurationen av akustiken gå smidigt till med hjälp av företagets teknologi WaveDynamics.

Sist men inte minst slängde vi ett öga på Yamahas kolumnhögtalare VXL, innefattande VXL1-8, VXL1-16, samt VXL1-24 och finns i svart eller vitt. Väggfästen ingår som standard, men flera mer fästen finns som tillbehör liksom fästen för hopkoppling av flera enheter vertikalt eller horisontellt.

Digitala skärmar

LG:s gigantiska installation OLED Canyon

Fastän 8K är en fantastisk visuell upplevelse, kunde man på displayfronten faktiskt lugna ner sig lite; här råder inte samma febrila framtidssäkrande av skyhöga bildkvalitéer då 4K har arbetats in och fortfarande är något som tillverkarna lägger mest energi på. Och här drog LG flest blickar till sig och visade sin starka position inom OLED med installationen OLED Canyon bestående av ett enormt mosaikbräde konvexa Open Frame OLED-displayer. Men den var inte ensam att väcka uppmärksamhet, då en 55-tums transparent OLED-skärm illustrerade intressanta möjligheter att kombinera externa, fysiska objekt med digitalt innehåll.

Inne i NEC:s monter spände man snabbt blicken upp i taket för att greppa videoväggens storlek. 

Storleken hade även betydelse i NEC:s monter, där en gigantisk LED-videovägg på hela 24 kvadratmeter lyfte blickarna till skyarna. Som vi tidigare bekantat oss med fanns även nya tillskott till P- och V-serierna i form av HDR-kapabla storformatsdisplayer i tumstorlekarna 65 till 98. Samtliga ljusstarka nog för utomhusbruk. 

Hos Benq rymdes det signage-displayer i drivor, både interaktiva och videoväggkapabla varianter, med ruskigt slimmade ramar på blott 1,8 millimeter och 4K-kvalitet. Hårdast marknadsförda här var modellerna PL553, RP750K och RP860K.

Philips nya 3050Q-displayer i en trädliknande installation. 

För Philips del tog man enligt tillverkaren nästa steg i System-on-Chip-världen genom lanseringen av 3050Q-produktlinjen, där samtliga är försedda med inbyggd Android 5.0-plattform. Valet av just Android 5 gör att 3050Q hamnar mellan instegsmodellerna och flaggskeppsmaskinerna i Q-serien, vilket bryggar vägen för den som vill konfigurera sitt system ett steg i taget. Tumstorlekarna som listas är 49, 55, 65, 75 och 86.

Integrerat i Panasonics monter rymdes de interaktiva signage-skärmarna i ShadowSense-sortimentet. Detta innefattade multi-touch-versionerna av AF1 och LF80 som landar på 42, 49 och 55 tum. 

Panasonic demonstrerade sin skarpa teknologi bakom sina 4K-displayer. 

Live och evenemang

På mixerbordssidan tog vi en titt hos giganterna Allen & Heath, Avid, Digico, Solid State Logic och Yamaha. I Avid-montern var den stora nyheten integreringen av Waves Soundgrid i konsolen Venue S6L. Vad det innebär är att pluginparametrarna nu går att kontrollera direkt från bordets reglage, där justeringarna visas direkt på bordets skärm.

I Solid State Logic-lägret har det hänt grejer i både mjuk- och hårdvaruväg. Dels introducerade man version 4.5 av deras SSL Live-mjukvara, innehållande en uppgradering till appen TaCo Tablet som ger möjligheten att kanalprocessa direkt i appen, och dels MADI/Dante HC-bryggan Blacklight II, nu kompatibel med samtliga Live-bord, som ger 265 kanaler (dubbelriktat) med 96 kHz till Live-borden.

Allen & Heaths nya mixerbordsserie, namngedd SQ, innehåller modellerna SQ-5 och SQ-6. Mixrarna är försedda med motorn XCVI 96 kHz FPGA, vilken borgar för latency på <0,7ms. Enligt tillverkaren är maskinerna lämpade för flera ändamål, så som liveproduktioner, konferenser och installationer. Medan SQ-5 har 16 inbyggda preamps, 17 reglar och rackmonterbar (19"), är SQ-6:an bestyckad med 24 preamps och 25 reglar. Gemensamt för de båda, är att de kan utökas med upp till 48 stycken via expanders ur sortimentet. Även portar för Dante, Waves och ytterligare kort finns att tillgå.

Allen & Heaths portabla mixerbordsserie SQ fick följa med till Amsterdam. Här ser vi SQ1. 

Storsläpp vankades även i Yamaha-montern i form av det digitala mixersystemet Rivage PM7. Baserat på flaggskeppet PM10 är mixerbordet CSD-R7 kärnan och hanterar 120 ingångskanaler och 84 utgångsbussar. Systemet har 48 olika effekt-pluggar, innefattande flera vintage-kompressorer och eq från Rupert Neve Designs. Beroende på hur mycket DSP-resurser de olika effekterna förbrukar, kan upp till 384 pluggar användas samtidigt. CSD-R7 kan anslutas till PM10:s I/O-enheter via Yamahas fiberring TWINLANe. Då kan mikrofonförstärkare med Rupert Neve Designs SILK utnyttjas. CSD-R7 kan också anslutas till de nya Dantebaserade I/O-enheterna RIO-D2. CSD-R7 har integrerad DSP och dubbla PSU med redundans.

En av de mest mottagna egenskaperna med Yamahas Rivage PM7 är att man lyckats bibehålla prestandan från PM10, samtidigt som DSP:n byggts in och priset sänkts. 

Digicos 4REA4 är en av de mest mångsidiga lösningarna som satte sin fot på ISE i år. 4REA4 fungerar likt en central kontrollhubb för en myriad av utrustning vid större scenarier utspelade på bland annat festivaler, teatrar och konsertbyggnader med flera scener. Exempelvis fungerar den som en ljudmatris där fyra konsoler kan kopplas in, inkluderat två FoH. För teater kan ett mixerbord anslutas som FoH och sedan ackompanjeras av en handfull mindre kontrollenheter av modellen AControl6 för snabb monitorering. Ja, möjligheterna är många här.

Belgiska beMatrix snabbjobbade tillika lego-påminnande ramsystem för monterbygge fanns på plats i Amsterdam. Tillverkade helt i aluminium kändes beståndsdelarna framför allt lätta att arbeta med, men även snabbjobbade då ramarnas skruvmekanik inte kräver något verktyg. Därefter kan man fylla ramarna med antingen textil eller den nyligen lanserade LED-panelen LEDskin.

Att bygga montrar med beMatrix lego-liknande ramsystem verkar vara rena fröjden. 

ISE och dess framtid

Att mässan går hem utav bara farter råder det ingen tvekan om, men under och efter vår vistelse visades tecken på att Rais lokaler inte riktigt hänger med i ISE:s positiva framfart. Med så många fler besökare och utställare än i fjol gjorde att arrangören var tvungen att bygga ut anläggningen med ett par extra ytor, och det lär inte hålla i all evighet. Så länge Rais nuvarande infrastruktur består, bör vi till nästa år, eller kanske året därpå, förbereda oss på att Integrated Systems Europe inte förknippas med sitt nuvarande läge. Vem vet, kanske inte ens samma stad?

Och där sätter vi punkt för vårt reportage från ISE i år. Vi ser fram emot nästa års upplaga av Integrated Systems Europe.

BRANSCHNYHET: AC-ET:s styrelse utser Chris Millard till Technical Director

BRANSCHNYHET: AC-ET:s styrelse utser Chris Millard till Technical Director

SAMMANDRAG: Broadcast Innovation Day 2018, Münchenbryggeriet, Stockholm

SAMMANDRAG: Broadcast Innovation Day 2018, Münchenbryggeriet, Stockholm