TEST: Sennheiser Digital 6000 (EK 6042, SK 6000, MKE 1)
Digital kvalitet med bakåtkompatibilitet
Text: Frederick Norén
Foto: Sennheiser
Monitor tar en titt på Sennheisers första dubbelmottagare i ENG-format ämnad för fältarbetande ljudtekniker och kameramän. Mottagaren är bestyckad med både digital och analog mottagning vilket gör den framtidssäker och kompatibel med Sennheisers äldre sändarsystem. En ny digital ficksändare har utvecklats som tillsammans med mottagaren erbjuder ett robust digitalt trådlöst system som är enkelt att använda, har mycket bra ljudkvalitet, brett radiofrekvensomfång och bra räckvidd.
På test är den portabla dubbelmottagaren EK 6042, ficksändaren SK 6000 och myggan MKE 1. Tanken är att varje användare plockar ihop sitt eget kit och i detta test ingår dubbelmottagare, två stycken ficksändare, två stycken rundtagande myggor, specialtillverkad ljudkabel, laddningsbara batteripackar, batteriladdare, bakpaneladapter med ljudanslutningar samt en batteriadapter – helt enkelt ett komplett portabelt tvåkanalssystem.
MOTTAGAREN
Det har spekulerats i ganska många år när Sennheiser skulle lansera en portabel dubbelmottagare och när de tillslut gjorde det, gjordes det med dunder och brak. EK 6042 är en gedigen pjäs som är kompatibel med de digitala systemen SK 6000 och SK 9000, samt de analoga systemen SK 100, SK 300, SK 2000, SK 3000 och SK 5000. Den är även kompatibel med Sennheisers nya G4- system som bland annat erbjuder 50 mW radiosändning. Via IR-kommunikation kan både analoga och digitala ficksändare automatiskt paras ihop med mottagaren. Det räcker att hålla ficksändaren framför mottagarens IR-port och trycka på en knapp, så programmerar mottagaren om sig till rätt kompandering och brusspärrgräns (squelch) samt ställer om ficksändaren till rätt frekvens.
Formmässigt passar mottagaren i mottagarfacket på större kameror och tillsammans med en adapter är den kompatibel med Sound Devices SuperSlot, vilket tillåter integrering med en Sound Devices 688-mixer. Mottagaren har till och med en inbyggd webbserver som nås via en USB-port, användbart när kanalplaner och sändarprofiler skall läggas in i mottagaren.
På ovansidan finns fyra knappar, en display, två antennuttag samt en fempolig mini-XLR-ljudutgång. Därtill finns två dioder som lyser grönt när mottagning finns och rött när ingen mottagning finns. På framsidan finns IR-porten samt USB-porten, den senare skyddad av en gummiplupp. Undersidan har bara en flerkontaktsport för anslutning av antingen 15- eller 25-polig DSUB eller bakpanelsadaptern för ljudanslutningar och extern spänningsmatning.
Eftersom jag ska placera mottagaren i min ENG-ljudväska skruvar jag på adaptern med ljudanslutningar. Dessa består av två stycken fempoliga mini-XLR, varav den ena kan skicka antingen digitalt eller analogt ljud. Den andra skickar analogt ljud och det är samma ljud som anslutningen på ovansidan skickar. Därtill finns ett mini-tele-hörlursuttag samt Hirose-uttag för extern strömförsörjning. Slutligen finns ett uttag för att ansluta en batteriadapter som gör att mottagaren kan drivas av två stycken av laddningsbara batteripackar.
Displayen är föredömligt lättläst och förstasidan visar signal- och batteristatus för båda kanalerna. När mottagaren drivs via två batteripackar visar batteristatus för dem också. Displayen kan även visa specifik information om en kanal i taget. Det finns rätt många inställningar att göra och den svenska manualen kommer väl till pass.
Eftersom Post- och Telestyrelsen är i full takt med att sälja delar av radioutrymmet till mobiloperatörer kommer det väl till pass att mottagaren har ordentligt tilltaget radiofrekvensomfång – detta spänner mellan 470 och 654 MHz vilket gör den framtidssäker.
FICKSÄNDAREN
Den nya digitala ficksändaren SK 6000 är till utseende och funktion väldigt lik sin storebror SK 9000. Under testperioden fick jag möjlighet att jämföra de båda ficksändarna, och sida vid sida håller de exakt samma ljudkvalitet och har samma sändningsstyrka. Skillnaden är priset samt att storebror har ett HD-läge innebär att den kan skicka linjärt 24-bitars ljud – något som bara stöds av 9000-mottagaren som är en rackenhet.
Ficksändaren känns både smidig och robust och finns i tre olika frekvensområden: 470–558, 550–638 samt 630–718 MHz. Displayen är föredömligt stor och lättläst. Inställningarna görs via tre knappar på framsidan och det går att ändra följande: sändningsfrekvens, förstärkning, mick/line, högpassfiltrering mellan 30–120 Hz, test-ton av/på, knapplås av/på och namn. När inställningarna är gjorda visar displayen inställd frekvens samt kvarvarande batteritid.
Ficksändaren drivs av ett uppladdningsbart batteripack som tillåter ungefär sex timmars användning. Behövs ännu längre batteritid så finns en batterihållare för tre 1,5V LR6-batterier att köpa till; den kan laddas med tre stycken ej laddningsbara litiumbatterier, dessa medför dock en rullande kostnad och är ingen miljövänlig lösning. Heldigitala system drar mer ström, så det är bara att vänja sig vid att göra ett batteribyte om dagen.
AUTOMATISK SKANNING OCH SYNKRONISERING
Även om mottagaren har ganska många inställningar är det föredömligt enkelt att automatiskt skanna efter en ledig frekvens och sedan para ihop mottagaren med en ficksändare. Genom att hålla inne Auto-knappen ett par sekunder aktiveras den automatiska radioskanningen, därefter väljer man kanal ett eller två och håller ficksändaren framför IR-porten. Mottagaren kommunicerar då med ficksändaren via IR och ställer in en ledig frekvens. Sedan görs samma sak med kanal två. Därefter är båda ficksändarna klara att användas.
DIGITAL LJUDKVALITET
När jag jämför inspelningar gjorda med ett par analoga sändar-/mottagarsystem och Sennheiser 6000, så hörs fördelarna med digitalt ljud. Ljudöverföringen är fri från analog kompandering vilket ger ett mer detaljerat ljud. I ett dokumentärt sammanhang fångar 6000-systemet dialogen lite bättre från någon som inte bär mygga men som står i närheten av en mygga. Det hörs också på vardagliga ljudeffekter så som fotsteg, dörröppningar, ljud på avstånd, et cetera. Genom 6000-systemet låter de nästan som inspelade foley-effekter. Det har jag aldrig upplevt med något av de analoga system jag använt.
Eftersom systemet är digitalt så behöver man inte pressa ingångsnivån för att maximera signal-/brusförhållandet. Ingångsnivån kan i stället med fördel hållas ned något utan att brusnivån ökar. När jag bearbetar det inspelade materialet märker jag hur naturlig dialogen låter samt att det finns lite mer dynamik och detaljrikedom att arbeta med.
Då jag är nyfiken på hur systemet låter jämfört med en mygga som är kopplad via kabel gör jag en inspelning med två exakt likadana myggor – en via 6000-systemet och en kopplad via kabel. När jag jämför de båda inspelningarna är det mycket svårt att höra någon skillnad i ljudkvalitet, så bra låter Sennheiser 6000.
TILLSAMMANS MED ANNAN FICKSÄNDARE
Genom att hålla en Sennheiser G3-ficksändare framför dubbelmottagare och aktivera automatisk synkronisering, känner mottagaren av vilken modell det är och ställer in både sig själv och ficksändaren till rätt inställningar. Jag är så klart nyfiken på hur G3-systemet står sig jämte 6000-systemet, så jag kopplar även in G3-mottagaren till min mixer och spelar in båda signalerna. När jag testar hur stort avstånd ficksändaren klarar, blir jag positivt överraskad – dubbelmottagaren klarar längre avstånd med samma G3-ficksändare. Det är egentligen inte så konstigt med tanke på att dubbelmottagaren har true diversity, ordentliga antenner och högre kvalitet på de inbyggda mottagarna. Men blir det någon skillnad i ljudkvalitet? Ja, tack vare kvaliteten på kompanderingen och utgångarna så det blir det faktiskt det. Genom 6000-systemet låter G3-ficksändaren något mer detaljerad och jag upplever att även signalbrusnivån blir något bättre. Det märks framförallt på röst som blir lite renare och mer dynamisk. Det finns ju tillfällen när man helst inte vill använda en dyr ficksändare och då kan gamla hederliga G3-ficksändare göra jobbet.
Eftersom vissa ficksändare från både Wisycom och Lectrosonics kan emulera Sennheisers kompandering, borde de också gå att använda. Då måste dock inställningarna göras manuellt i 6000-mottagaren.
AVSTÅNDSTEST
SK 6000 har en digital sändning på 25 mW men eftersom den är digital och inte alls behöver samma bandbredd som en analog radiosändning, når den längre. Å andra sidan är en digital sändning mer störningskänslig och för att göra signalen tillräckligt robust för fältarbete har Sennheiser utvecklat en egen codec, Se-DAC. Tack vare viss datakompression kan så kallad forward error correction utföras, vilket innebär att ett kort avbrott i dataöverföringen inte behöver innebära ett avbrott i ljudet.
När jag testar hur stort avstånd systemet klarar kan jag utan problem traska i väg hundra meter utan att tappa kontakten. När kontakten väl tappas så försöker systemet att interpolera fram ljud där det saknas vilket till en början är oskiljbart från det vanliga ljudet. Nästa steg är att ljudet antingen försvinner helt eller så skapas en kort digital ton; inte helt olikt den som skapas när satellitöverföringen är dålig på en tv-sändning. Systemet återhämtar sig snabbt när signalen kommer tillbaka.
De dyra analoga systemen klarar fortfarande större avstånd mellan sändare och mottagare innan de tappar signalen, men de digitala systemen knappar in. Fördelen med EK 6042-mottagaren är ju att den kan användas med exempelvis Sennheiser SK 5000-ficksändaren – när maximalt sändningsavstånd är viktigt att uppnå.
I FÄLT
Under testperioden fick jag möjlighet att använda systemet i skarpt läge, bland annat på en välkänd programledare som helst inte ville bära någon ficksändare. Eftersom den var så pass liten och lätt samt att myggan var tillräckligt liten för att gömmas i kläderna, glömdes den av och jag fick dialogen inspelad utan att behöva svinga bom. Vid ett annat inspelningstillfälle kom jag på mig själv med att lyssna på dialogen runt omkring den som bar myggan – alltså mellan personer som inte bar mikrofon – vilket visar hur bra systemet fungerar.
Det enda problemet jag stötte på var att ficksändaren inte hade någon inbyggd limiter, så när någon skrattade till häftigt sprack ljudet. Detta avhjälptes genom att sänka förstärkningen sex decibel i ficksändaren. Eftersom systemet är digitalt kan man med fördel hålla ner ljudnivån till förmån för transienter och starka ljud utan att tappa någon ljudkvalitet. Som fältarbetande ljudtekniker hade jag dock gärna sett att ficksändaren hade haft en inbyggd limiter, för man vet aldrig riktigt hur starka ljud som uppstår i en inspelningssituation.
FÖRDRÖJNING
Alla digitala system introducerar någon form av tidsfördröjning och i 6000-systemet är den specificerad till cirka tre millisekunder. Via AES/EBU in i en Sound Devices 664-mixer blir fördröjningen ungefär fyra millisekunder jämfört med en mikrofon kopplad analogt till mixern. I fält innebär det att ljudet från min riktade bommikrofon anländer ungefär samtidigt som ljudet från myggorna, vilket faktiskt gör att myggor och bommikrofon sitter ihop bättre. Dock bör man fundera igenom sin setup innan man blandar digitala och analoga trådlösa myggor, för hamnar en analog och en digital ficksändare nära varandra och ingen tidsfördröjning görs på den analoga mottagningen, finns det risk att ganska påtagliga fasutsläckningar uppstår när signalen från de båda myggorna mixas ihop. Därtill bör man tänka på att signalen från SK 6000-ficksändaren är fasvänd.
SAMMANFATTNING
I en allt tuffare RF-miljö med fler aktörer i etern krävs robusta och framtidssäkra sändar-/mottagarsystem. Sennheiser 6000 är ett tämligen komplett system för fältarbete med brett radiofrekvensomfång och stabil digital radioöverföring. Att mottagaren även fungerar ihop med analoga ficksändare och handmikrofoner är ett stort plus, för det gör att användaren till en början inte behöver köpa en heldigital lösning. Den digitala ljudkvaliteten ger större möjlighet till efterbearbetning av ljudet. Det är bara att konstatera att Sennheiser visar vägen för hur framtidens sändar-/mottagarsystem skall fungera.
MINUS
PLUS
Ficksändaren saknar inbyggd limiter
Ljudkvaliteten
Användarvänligheten
Kompatibiliteten