TEST: Vi sätter tänderna i Sonys PXW-FS7 II

TEST: Vi sätter tänderna i Sonys PXW-FS7 II

Succékameran har blivit bättre

Text & foto: Jonas Nimmersjö

Sony har uppdaterat sin succékamera PXW-FS7 version ett till version två. Kameran som många tycker var bra har blivit bättre. Två stora nyheter kommer med PXW-FS7 II. Det ena är objektivlåset. Sony E-fattningen, som i dag finns på allt fler professionella filmkameror, är egentligen byggd för små stillbildskameror och har därför inte samma fixerande fäste som kan krävas för filmkameror. Men på Sony PXW-FS7 II har problemet lösts med ett objektivlås. Den andra stora nyheten är det elektroniska variabla ND-filtret. Vi tar kameran för en testrunda!

TYP Professionell videokamera
SENSOR Super35 Exmor CMOS
UPPLÖSNING 11,6 millioner pixlar, 8,8 miljoner effektiva pixlar för 4K, 17:9 4096 x 2160, 16:9 3840 x 2160
VIDEO MPEG-2, MPEG HD422, XAVC-I, XAVC-L, 1920 x 1080/50p, 4096 x 2160/50p
LJUD 2 x XLR, inbyggd stereomikrofon, hotshoe med multikontakt, stöd för 4 kanaler
OBJEKTIV SONY E-fattning med låsning. Testobjektiv: Sony E PZ 18-110mm f/4 G OSS
WI-FI IEEE 802.11 b/g/n, NFC
HÖRLURSUTGÅNG Stereo 2,5 mm
HDMI Typ A
USB mini-B
SDI-UTGÅNG BNC 3G/HD/SD
LAN 100BASE-TX/10BASE-T
STRÖMKÄLLA DC 14,4V batteripack, DC 12,0V AC-adapter
GAIN 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 24,  27,30dB, AGC
SLUTARTID 1/8 till 1/10 000 sekund
SKÄRM/SÖKARE 8,8 cm, cirka 1 560 000 punkter
MINNESKORT XQD (2), SD (1, för att spara inställningar)
STORLEK OCH VIKT 158,9 x 245,2 x 247 mm (kamera).  2 kilogram (endast kamera), cirka 4,5 kilogram (med tillbehör)
PRIS 95 000 kronor (utan objektiv), 123 000 kronor (med objektivet E PZ 18-110mm f/4 G OSS 123)
DISTRIBUTÖR Sony Nordic, www.sony.se

Att tilläggas är att vi inte har haft möjlighet att använda PXW-FS7 version ett, således kan vi inte jämföra de olika versionerna med varandra annat än på papperet. Och mycket av det vi gillar eller inte gillar i detta test kan gälla för båda versionerna. En kamera vi har testat är Sony PXW-FS5, en mindre kamera med liknande egenskaper, och har den som jämförelsekamera. PXW-FS7 II kom paketerad i en väska väl anpassad för kameran. Det gick att lägga ner kameran med objektiv monterat, men monitor/sökare, mikrofon och zoom-greppet föredrog vi att montera bort. Hade vi gjort oss besväret oss att flytta fler mellanväggar hade det säkert gått att lägga ett i princip skjutklart kit i väskan. 

Det första vi reagerade på, som skiljde sig från Sony PXW-FS5, var att denna kamera är större. Inte mycket, men tillräckligt för att ingen av de väskor vi har för DSLR-kameror skulle vara lämpade. Det andra var fattningen. Även om vi till vardags mest använder Nikon-kameror, är Sony E-fattning inget vi känner oss främmande inför. Men den här gången kände vi inte igen oss. Vi insåg dock snabbt att det bara var en yttre låsmekanism som skiljde denna fattning från en standard Sony E-fattning. Med Sonys adapter går det även att använda Sony A-objektiv. 

När objektivet väl satt på kameran kändes det väldigt stadigt, så pass stadigt att vi tror denna kamera mycket väl kan ha objektiv med monterat zoom-handtag på objektivet i klassisk ENG-stil. Det objektiv vi testade kameran med, Sony E PZ 18110mm f/4 G OSS, var dock inget klassiskt ENG-objektiv i den bemärkelsen. Objektivet är anpassat för video/film med kuggar för bländare, fokus och zoom. Det har en inbyggd zoom-motor som styrs antingen från objektivet, men då på vänster sida, eller med zoom-knapparna på kameran eller medföljande zoom-grepp, Smart Grip. Vill du zooma manuellt stänger du av servon på objektivet. Ringen för zoomen är dessutom omställningsbar, vilket innebär att du kan ändra läge för att kunna zooma in både moturs eller medurs. 

En glädjande nyhet för oss var att denna kamera använder XQD-kort som inspelningsmedium (egentligen inget nytt för er som använt FS7 version ett). Men som Nikon-fotograf är vi tacksamma över alla kameror som använder XQD-kort. En korttyp som det i dag, sedan Lexar slutat tillverka minneskort, är det endast Sony som tillverkar. Och på stillbildskameramarknaden är det bara Nikon som använder det i sina toppmodeller D4, D4s, D5, D500 och D850. Sony PXW-FS5 använde SD-kort och/eller Sony Memory Stick. 

Det finns två minneskortsplatser för XQD-kort och en plats för SD-kort. Den senare används enbart för att spara inställningar och profiler. Sony är i dag enda tillverkaren av XQD-kort sedan Lexar slutat med tillverkning av minneskort.
 

FLEXIBEL KAMERA

Även om kameran inte är byggd som en klassisk ENG-kamera, har PXW-FS7 (bägge versionerna) en kudde för att vila kameran på axeln. Placeringen av sökaren/ skärmen är justerbar i flera dimensioner, så det är lätt att ställa in den för dina önskemål, vilka kan variera beroende på om du har kameran på axeln eller på ett stativ. Även om vi säger att denna kamera inte är en klassisk ENG-kamera, menar vi att det är en mycket kompetent kamera för ENG-uppdrag. Kameran är lätt att använda, reglagen du som fotograf behöver komma åt när du har ögat i sökaren och kameran på axeln sitter där de ska sitta. Du kan också lägga till flera funktionsknappar för att ge dig ytterligare inställningsmöjligheter utan att ta blicken från bilden. Ljudreglagen sitter också på fotografens sida av kameran.

Vill du vara en mer kreativ filmare finns hela sortimentet av objektiv med Sony Efattning, från många olika tillverkare, att använda. Kameran duger också för flerkameraproduktioner, särskilt med tillbehöret Sony XDCA-FS7 Extension Unit, som bland annat ger kameran genlock och tidskod in/ut, samt tally-lampa. 

TYNGRE MEN LÄTTARE

När vi testade Sony PXW-FS5 tyckte vi att storleken var idealisk för vår smak. Den är liten och lätt och passar i våra kameraväskor. Den är en kamera som passar utmärkt att komplettera ett system för stillbildsfotografer som använder Sonys spegellösa kameror, som till exempel Sony A9. Men en sak gör Sony PXW-FS7 II lättare: den går att bära på axeln. 

Om du ska orka filma handhållet en längre stund, är egentligen inte vikten det
viktigaste. Det är var du placerar vikten i förhållande till din kropp som avgör hur länge du orkar filma. En kamera på två kilogram (utan objektiv och tillbehör) på axeln är lättare att bära en längre tid än en kamera på 800 gram som du måste bära framför kroppen. Visst, det finns kamerariggar som passar utmärkt till PXW-FS5, men då blir kameran inte lika liten och smidig, och utrustningen får nog inte plats i samma väska som en systemkamera med objektiv.

Vi har inte ändrat oss i vårt omdöme av FS5, men inser att den större FS7 II har många fördelar med sin storlek. Originalzoomgreppet på FS5 sitter direkt på kamerakroppen medan det på FS7/FS7 II sitter på en justerbar arm. Det justerbara zoomgreppet gör att man lätt kan få en bekväm arbetsställning för högerarmen, vilket också förlänger arbetsförmågan något. Men även om vi gillar zoom-greppet, störde vi oss på att behöva justera om det varje gång vi ville ställa ifrån oss kameran på ett säkert sätt på marken. Vi får erkänna att vi inte orkade justera om det varje gång, så vi lät kameran stå snett. 

Du kan också fälla upp armen rakt fram och kommer då väldigt nära hur zoomgreppet sitter på ett klassiskt ENG-kameraobjektiv. Zoom-greppet har förutom zoom, start-stoppknapp, ett antal inställbara funktionsknappar och en ratt som du kan använda för att justera bländaren. 

AUTOMATISKT ND-FILTER

För några år sedan upptäckte vi fördelen med ISO-auto när man rör sig med kameran från en ljussituation till en annan, från ljus till mörker. Men nackdelen med ISO, eller gain, är att det förändrar bildens karaktär och ger mer brus, eller tar bort brus. Sony PXW-FS7 har steglöst, automatiskt, elektroniskt ND från 1/4ND till 1/128ND. Det gör att du lätt kan förändra skärpedjupet utan att överexponera bilden, eller att flytta dig från ett mörkt till ett upplyst rum utan att förändra skärpedjupet. Manuellt kan ND ställas på 1/4, 1/16, 1/64 eller helt öppet. Gain kan ställas till -3, 0, 3, 6, 9, 12 eller 18 dB. 

Sony PXW-FS7II har en Super35 Exmor CMOS, en sensor med upplösning på 11,6 millioner pixlar.
 

Slutartider går att ställa in från 1/3 sekund till 1/9 000. Kameran kan spela in med 180 bilder per sekund vilket ger 7,5 gångers slowmotion-effekt, om projektet har en bildfrekvens på 24 bilder per sekund. Med inställningen Slow & Quick (S&Q) kan du ställa in kamerans bildfrekvens på allt från en bild per sekund till 180 bilder per sekund, vilket ger dig många kreativa möjligheter och möjligheter att anpassa bildfrekvensen. Med tillbehöret XDCAFS7 och extern inspelare kan du spela in 2Kfilm med 240 bilder per sekund. Tillbehöret XDCA-FS7 ger även möjligheter till RAWvideo, Apple ProRes 422 och multikamera. 

Sensorns ISO är på 2 000 vilket gör det möjligt att filma även i svagt ljus. Exponeringsgraden är på 14 bländarsteg från det ljusa till det mörka i bilden. Med en stor sensor i Super 35-format får du ett fint, kort skärpedjup och en oskarp bakgrund där du har nytta av dina ljusstarka objektiv. En stor sensor har också bättre ljuskänslighet och mindre brus. Det löstagbara toppgreppet har en hot-shoe med Sonys multikontakt, vilket ger dig möjligheter att använda Sonys trådlösa system UWPD11 eller UWP-D12 samtidigt som du spelar in ljud via XLR-kontakterna. Kameran har stöd för fyra ljudkanaler. Har du behov av fyra XLR-ingångar får du två extra med tillbehören XLR-K2M eller XLR-K1M. 

ATT ANVÄNDA

Det gick snabbt att hitta de reglage vi sökte. Hade det varit vår kamera hade vi säkert utnyttjat alla funktionsknappar som går att programmera efter eget behov.
 

Egentligen är det inte förvånande att det är så enkelt att börja använda en ny kamera. Vi kan inte påminna oss om något tillfälle när vi stött på en kamera som inte har de viktigaste knapparna och reglagen där de brukar vara. Sony PXW-FS7 II har en hög igenkänningsfaktor för dig som är van vid professionella video-filmkameror. Allt från gain-reglage, vitbalans till start/stopp för inspelning sitter där de ska. Topphandtaget har den obligatoriska start-stoppknappen och det lilla zoom-reglaget för att du lätt ska kunna kontrollera det viktigaste när du håller kameran med en hand. XLR-ingångarna sitter på rätt ställe, ljudreglagen är lätta att känna igen. Likaså sitter batteri och minneskortsplatser där du förväntar dig att de ska vara. 

Något som däremot kan ta tid, och som är olika från märke till märke, är hur du anpassar kameran efter dina önskemål, hur du hittar funktioner som inte har en dedikerad knapp eller reglage inne i en krånglig meny. Och krånglig tycker vi att Sonys meny är. Eftersom vi ofta startar kameran och testar lite innan vi läst manualen, kunde vi inte förstå varför vissa funktioner inte gick att välja i menyn. Det vi inte visste då var att de funktionerna krävde tillbehörspaketet, XDCA-FS7. Här tycker vi att kameran då kunde ha släckt ner de valen helt i stället för att bara göra dem grå. 

Även om kameran har en objektivfattning lånad av Sonys systemkameror för stillbild, var zoom-objektivet vi fick låna med kameran så långt ifrån ett zoom-objektiv för stillbild du kan komma. Det fungerade som ett videoobjektiv både när det gäller att behålla skärpa vid zoomning och att inte byta brännvidd vid skärpeförflyttning. Kuggarna för både zoom, bländare och fokus avslöjar ju också att det är ett riktigt filmobjektiv. 

SAMMANFATTNING

Sony PXW-FS7 II med objektiv Sony E PZ 18-110mm f/4 G OSS utanför Knivsta handelsbod och hembygdsmuseum.
 

För dig som har en Sony PXW-FS7 version ett, är kanske ändringarna i Sony PXWFS7 II värda en uppgradering. Den kamera du redan har är tillräckligt bra som den är. Men, som sagt, vi har själva inte arbetat med FS7 version ett, så vårt antagande där är baserat på sådant vi kunnat läsa oss till om skillnaden på de båda kamerorna. Det vi kan läsa oss till är, förutom det vi nämnt hittills, att sökaren och sökarens hållare, skruvar, fäste, och så vidare, har utvecklats och ska nu vara stadigare. 

Vi tyckte att det var lätt och smidigt att använda sökaren med ögonluppen mot ögat och ville vi hålla avstånd till kameran fällde vi bara upp luppen och såg skärmen bakom. Luppen kändes inte sladdrig i uppfällt läge vilket vi tycker är bra. Något annat vi läst ska vara en förbättring är luckan över ljudkontrollen, samt minneskortsplatserna. Här kan vi inte säga annat än att dessa fungerade som vi förväntat oss att de skulle fungera. Alltså var det inget som vi störde oss på. 

När vi testade Sony PXW-FS5 skrev vi att vi hellre hade valt den kameran framför FS7, på grund av storleken. När vi nu vet vad Sony PXW-FS7 II går för, tar vi tillbaka det påståendet. Vi skulle i dag välja PXW-FS7 II före den mindre Sony PXW-FS5. 

MINUS

  • Krånglig meny
  • Funktioner som kräver tillbehör

PLUS

  • Super35-sensor
  • 4K-inspelning
  • 4-kanalers ljud
  • XQD-kort
BRANSCHNYHET: Solid State Logic ansluter till Audiotonix Group

BRANSCHNYHET: Solid State Logic ansluter till Audiotonix Group

BRANSCHNYHET: Broadcast Innovation Days till Sverige och Finland

BRANSCHNYHET: Broadcast Innovation Days till Sverige och Finland