TEST: Nikon KeyMission 360
360 grader för alla?
Text & foto: Jonas Nimmersjö
Monitor har fått möjlighet att testa en av Nikons nya actionkameror, Nikon KeyMission 360. En kamera med bildvinkel på 360 grader. Om det är försent att ge sig in på denna marknad för Nikon vill vi inte spekulera i. Det vi är intresserade av är om det är bra kameror och hur de är att använda. Det var en spännande kamera att testa, och är en vi gärna skulle äga, men det finns dock saker som sänker betyget.
Under hösten 2016 hade vi möjlighet att titta på inspelat material vid olika tillfällen. Dels hade Nokia en visning av sin Ozo på Monitor Expo. Ozo är en 360-graderskamera för 40 000 euro, jämfört med Nikon KeyMission för 4 400 kronor. Av en slump lyckades också vi passera Centralstationen i Stockholm för att få tillfälle att se 360-video som Samsung visade i en monter (här vet vi dock inte vilken kamera de använde). Nikon visade också sin nya KeyMission på fotomässan i Stockholm. Alla visningarna imponerade på oss. Och visst, kvaliteten skiljer sig mellan en kamera för 400 000 och en för 4 000, det vore konstigt annars. Nokia Ozo har åtta sensorer medan Nikon KeyMission 360 har två.
ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Tänkbara användningsområden för en 360-kamera är många. För mäklarfotografer som normalt levererar stillbild kan en videosnutt, eller stillbild taget med Nikon KeyMission 360 höja intresset för objektet som ska säljas. En köpare kan då med sin telefon ”placeras” mitt i rummet och se hur det ser ut i rummet från alla håll. Och då YouTube har stöd för 360-video är det lätt att sedan sprida en video.
Hjälporganisationer kan använda 360-video för att få eventuella givare att känna närvaro. En kort sekvens i ett flyktingläger, eller från en skolgård i det land man arbetar i ger en helt annan känsla av närvaro än stillbilder eller traditionell video.
Nyhetsfotografen som levererar video eller stillbild kan enkelt sätta en Nikon KeyMission 360 på sin kamera i blixtskohållaren, eller göra som National Geographic-fotografen och Nikon-ambassadören Ami Vitale fästa en Nikon KeyMission 360 på motljusskyddet på sina objektiv. Då får man spännande material att skicka till nyhetsbyråerna, eller att lägga på sin blogg som Behind the scene-video. De filmsekvenser som Nikon visade på Fotomässan var filmer som Ami Vitale gjort med en 360-kamera monterad på sitt motljusskydd.
För privat användning finns det också många användningsområden. Att sätta en kamera i rummet på släktmiddagen, om så bara för en kort stund, och sedan gå tillbaka till det rummet tio år senare med ett par VR-glasögon är ett sätt att använda kameran. Du kan filma familjen, barnen och resor för att uppleva det i VR i stället för att titta i ett album.
BYGGKVALITET
Det svåra med en kamera som Nikon KeyMission 360 är hur man ska hantera den. En normal kamera, det vill säga kamera med ett objektiv åt ett håll, vet vi hur vi ska hålla utan att smutsa ner objektivet. Vi vet var vi ska titta för att se motivet, och så vidare. Med en 360-kamera är det lite svårare. Nikon KeyMission har två stora klotformade objektiv riktade åt varsitt håll, och den saknar display och har inte många knappar. De till synes stora objektiven eller frontlinserna är egentligen bara klotformade objektivskydd. När du vill använda kameran under vatten behöver du byta till de platta objektivskydden som medföljer.
I jämförelse med till exempel GoPro och andra action-kameror vi använt känns Nikon KeyMission 360 tyngre och ger ett intryck av att vara mer hållbar. Det som förtar den känslan något är de två glaskuporna som ska skydda objektiven. Om den är mer hållbar än konkurrenterna vet vi inte, men en kamera vi använt mycket är Nikon Coolpix AW130, en kamera som i känslan påminner om KeyMission 360. Om vi kan lita på vår egen känsla och Nikons specifikationer tror jag inte vi behöver vara oroliga för att skada kameran. Tyngden gör kanske att det blir tungt att hålla den på ett spö en längre tid, men du orkar hålla den betydligt längre än en rigg med flera GoPro Hero 5.
Kameran ska klara stötar från fall på två meter och kan användas 30 meter under vatten, utan extra hus. Det enda du behöver göra för att använda kameran under vatten är att byta skyddsglaset över optiken. Inte för hållbarhetens skull utan för att ljuset bryts annorlunda under vatten.
ATT ANVÄNDA
Vi testade inte kameran i några spännande action-fyllda situationer. Det mest spännande vi gjorde med kameran var att sätta fast den med sugkoppsfästet, Nikon AA-11, på instrumentbrädan i vår bil och filma när vi körde in i biltvätten. Men vi tror ändå att vi kan bilda oss en uppfattning om vad kameran klarar av, och inte klarar av. Något annat vi filmade var vårt privata fyrverkeri på nyårsafton. Då hade vi placerat kameran halvvägs mellan oss och uppskjutningen. Vi tyckte kameran i stort var lätt att använda. Kameran har bara två knappar, en för stillbild och en för film.
Det enda vi hade svårt med var att koppla ihop den med vår iPhone. Nikon har en applikation för Android och iOS som heter SnapBridge 360/170 som ska fungera tillsammans med Nikon KeyMission 360 och KeyMission 170. Det finns en tredje knapp, under batteriluckan, som är till för att sätta kameran i flygplansläge, men det var inte att denna knapp var fel som gjorde det svårt. I bland fungerade det att koppla ihop dem, ibland inte, och vi vet inte vad det var som gjorde att det inte fungerade. Med appen kan du få ner bilderna och video till din smarta telefon. Vi valde att inte ha den på automatisk nedladdning utan öppnade SnapBridge i efterhand för att manuellt välja bilder, på samma sätt som vi använder SnapBridge med vår Nikon D500, och då fungerar det ofta bra.
Med applikationen kan du ställa in kameran för hur du vill att den ska användas. Du kan välja om kameran ska spela in ”standard film”, det vill säga normalläget. Du kan välja ”Superlapse movie” vilket innebär att kameran spelar in en film i 960/25p i sex gånger högre hastighet än normalt. Med inställningen ”Loop recording” spelar kameran in fem filmer med förinställd längd från det att kameran startar. Om den totala tiden överstiger den sammanlagda förinställda tidslängden raderas första klippet. Ja, det låter krångligt. Och det är en stor anledning till att det kan vara bli en katastrof om man inte lyckas koppla upp sin telefon till kameran.
Under de dagar vi hade kameran såg vi alltid till att lämna kameran i ”standard movie”-läget. Något du också kan ställa in kameran i är ”Timelapse movie” för att skapa en timelapse-film. Det finns också ett natt-läge för att filma stjärnornas rörelser. För stillbilder ställer du in tiden för självutlösaren, det vill säga att du väljer mellan två eller tio sekunder. Du kan också stänga av självutlösaren via applikationen. Det finns även många andra inställningar som du bara kan göra via SnapBridge. Så, att lyckas med uppkopplingen är viktigt.
SAMMANFATTNING
Vi måste erkänna att detta är nog den svåraste testartikel vi skrivit hittills, i alla fall när det kommer till denna punkt, vad vi tycker om kameran. Nikon KeyMission är en för sin prisgrupp helt okej 360-graderskamera. Det finns dock saker som sänker betyget. Exempelvis att SnapBridge inte fungerade som den skulle. Det har dock kommit uppdateringar efter att vi gjort vårt test, men om det fungerar bättre idag vet vi inte.
Något annat som sänker betyget är att bilden inte är komplett. Kameran har relativt stor död vinkel i närområdet. Det är bra i lägen när kameran står på ett stativ ute på ett fält. Då försvinner stativet. Men när du filmar action nära dig själv riskerar du att förlora en arm eller något (i bilden). Om du har kameran på ett bord är det mycket tydligt.
Sen kan det säkert finnas saker som att bildkvaliteten inte håller för filmproduktion i Hollywood eller för broadcast. Men, det är inte den marknaden Nikon adresserar. Filmerna vi gjorde fyller den funktion de är ämnade för när vi tittar på dem i vår iPhone, med eller utan hållaren/masken för att ha telefonen nära ögonen. Att som med Ami Vitales filmer under Fotomässan få möjlighet att se VR-film med riktiga VR-glasögon höjer upplevelsen ännu ett snäpp.
Men vad är det då som gör det svårt att ge kameran ett omdöme? Vad tycker vi om kameran? Det vi brukar skriva är om kameran är något vi kan tänka oss köpa eller inte, men nu är vi osäkra på svaret. Det var en spännande kamera att testa, och är en vi gärna skulle äga, men behöver vi den? Är det något vi tycker är värt att lägga mer än 4 400 kronor på? Om vi måste svara, så säger vi: Inte i dagsläget.
PLUS
- Bra byggkvalitet
- Spännande användningsområden
- Klarar ett djup på 30 meter under vattnet
MINUS
- SnapBridge fungerade inte som den skulle
- Artefakter i sammansättning av bilden
FAKTA
TYP Actionkamera, 360-graderskamera
SENSOR x2: CMOS 1/2,3 tum, omkring 21,14 miljoner pixlar
UPPLÖSNING Effektiva pixlar 23,9 miljoner. 30 M (7 744 x 3 872) 7 M (3 872 x 1 936)
OBJEKTIV x2: 1,6 mm (motsvarande 8,2 mm i 35 mm-format), f/2 7, element i 7 grupper, låst fokus.
ISO 100 till 1600
VIDEO PAL 2160/24p, 1920/24p, 960/25p, 640/100p, 320/200p
FILFORMAT Stillbilder: JPEG, Filmer: MP4 (Video: H.264/MPEG-4 AVC, Ljud: AAC stereo)
DRIFTMILJÖ -10 till +40 ˚C (på land), 0 till 40 ˚C (under vatten)
VATTENTÄTHET JIS/IEC-skydd motsvarande klass 8 (IPX8). 30 meter under 60 minuter
STÖTTÅLIGHET MIL-STD 810F
BLUETOOTH version 4.1
WI-FI IEEE 802.11b/g. Driftfrekvens 2412 – 2462 MHz (1 – 11 kanaler)
HDMI HDMI-mikrokontakt (Typ D)
USB Micro-USB, UC-E21-USB-kabeln
FJÄRRSTYRNING Stereo mini 2,5 mm
STRÖMKÄLLA EN-EL12-litiumjonbatteri (medföljer), EH-62F-nätadapter (säljs separat)
SLUTARTID 1/8000 till 1 sek.
MINNESKORT microSD, microSDHC, microSDXC
STORLEK 65,7 x 60,6 x 61,1 millimeter (med linsskydd)
VIKT 198 gram (med lins-skydd, batteri och minneskort)
PRIS 4 490 kronor
ÅTERFÖRSÄLJARE I Sverige endast Nikon, Elgiganten och Mediamarkt