SAMMANDRAG: IBC 2017, del 1 – AJA Video Systems, NewTek & Canon
Årets IBC är avklarat och under våra två dagar på RAI i Amsterdam lyckades vi snappa upp en hel del intressanta släpp från flera av världens största tillverkare. I den första delen ur sammandraget avverkar vi AJA Video Systems, NewTek och Canon.
AJA Video Systems
Tidigare har vi lyft fram AJA:s stora släpp av mjukvaruuppdateringar, samt introduktionen av convertern 12GM och den imponerande maskinen FS-HDR. På IBC, däremot, tog vi en närmare titt på Io 4K Plus, mjukvaruuppdatering 2.0 till Ki Pro Ultra Plus, ett gäng nya Fido-konverterare och de nya openGear-fiberkorten.
Samtidigt som Io 4K Plus har flera händiga egenskaper och anslutningsmöjligheter, är den störst för AJA i bemärkelsen att det är deras första maskin försedd med Thunderbolt 3 (två portar). Kompakt till storleken, kategoriserad som en enhet för in- och uppspelning i 4K/UHD och nedkonvertering till HD i realtid, riktar man sig här dels mot användare av Adobe Premiere, Apple Final Cut Pro X och Avid Media Composer, och dels den som söker ett brett utbud stöd och anslutningar. Här finns nämligen såväl 12G som 6G, 3G och 1.5G samt HDMI 2.0. Vidare specifikationer är 8-, 10- och 12-bits 4:2:2 över 12G-SDI eller HDMI. Från och med Desktop Software v14 beräknas den även stämplas som HDR-ready. Prislappen för respektive enhet är 2 495 dollar och 2 999 dollar.
Ki Pro Ultra Plus, kapabel att spela in fyra kanaler samtidigt i 60p HD ProRes och spela upp i 4K, UltraHD, 2K och HD, släpptes på NAB i Las Vegas tidigare i år. När vi träffade AJA:s Bryce Button berättade han att firmwareversion 2.0 innebär desto fler stöd. Med uppdateringen genomförd, erbjuder man nu dessutom playback i HLG (Hybrid Log-Gamma) och HDR10, samt in- och uppspelning i ProRes 4444 XQ i upp till 2K60p. Medan uppdateringen är gratis, får man pröjsa 3 995 dollar för Ki Pro Ultra Plus.
3G-SDI-fiberkorten (fiber extender cards) i openGear-plattformen, en standard framtagen av Ross Video, utökades med fem varianter: OG-FIBER-TR (3G-SDI/fiber-sändtagare, OG-FIBER-T (3G-SDI-till-fiber-konverterare), OG-FIBER-R (fiber-till-3G-SDI-konverterare), OG-FIBER-2T (tvåkanals 3G-SDI-till-fiber-konverterare) och OG-FIBER-2R (tvåkanals fiber-till-RG-SDI-konverterare).
Vid sidan av dessa egenskaper, har samtliga gemensamma nämnare i att de möjliggör kabellängor upp till tio kilometer och stöder 3G-SDI-nivåer från 270 Mb till 3 GB. Korten tillgängliggörs under oktober månad och prissättningen börjar på 690 dollar styck.
Och slutligen, de fem nya 12G-SDI-modellerna i minikonverterarserien FiDO fanns på plats. Såväl FiDO-TR som T, R, 2T och 2R (T står för transmitter, R för receiver och 2 för dual-channel) stöder överföring av ljud och video (4K, UltraHD, 2K, HD och SD) över längre distanser, upp till tio kilometer, över en (1) optisk kabel. Lanseringsdatum är spikat till någon gång under hösten, där priserna sträcker sig från 785 dollar till 1 325 dollar.
NewTek
Brian Olson, NewTeks Vice President of Product Management, var oerhört stolt över två nya släpp under årets IBC: NDI HX PTZ 1 och Connect Spark. Och störst av dessa är den förstnämnda, NDI HX, som är världens första PTZ-kamera (pan-tilt-zoom) med inbyggd NDI, företagets mjukvarubaserade IP-standard. Vad denna möjliggör är bland annat video, ljud, tally och en rad andra funktioner vid anslutning av en Ethernet-kabel. Även PoE är möjligt. Väl ansluten till ett nätverk försett med en NDI-applikation, upptäcks den automatiskt. Vill man köra den som webbkamera, går det utmärkt.
En till höjdpunkt var den portabla NDI-konverteraren Connect Spark, mottaglig för SDI och HDMI, med vilken det häpnadsväckande nog är möjligt att få ut 1080p 60 – trådlöst. Här finns också loop-through BNC, tally och port för trådad drift. Lagringsmässigt har man lagt till ingång för SD-kort, och USB om man är i behov av utökat utrymme. Den nätta boxen är även tillgänglig som HDMI-version.
Dessutom var det Europapremiär för liveproduktionsmaskinen TriCaster TC1, som visades upp på NAB i år.
Canon
EOS C200 är fortfarande en av de maskiner som Canon trycker hårt på. C200 bryggar gapet i C-serien och hamnar således mellan C100 och C300, då den jämfört med 100 erbjuder möjligheten att "banda" 4K internt i det egna formatet Cinema RAW Light, men tangerar inte 300:ans mer broadcast-vänliga egenskaper. En särskilt utstående feature här är dock touchskärmen och dess mångsidiga fokussystem, vilken ger ett rejält lyft för operatören under arbetets gång.
Två andra släpp som drog desto fler nyfikna blickar var de kompakta ENG-tillskotten i XF-serien, XF400 och XF405. Till skillnad mot övriga videokameror i det här sortimentet, har man infört inspelningsmöjlighet i 4K/UHD i 60p, slow-motion i FullHD i 120p, Dual Pixel Auto Focus (likt C200). En nyutvecklad entums CMOS-sensor, ett 15x 4K optiskt zoomobjektiv och förbättrad navigering i menyn följer med.
Skillnaden mellan 400:an och 405:an är att den sistnämnda även är bestyckad med 3G-SDI för BNC-anslutning, som möjliggör 1920 x 1080 4:2:2 1-bit-signal.
I del två avverkar vi Lawo, Blackmagic Design och Sony.