REPORTAGE: Studio Nord
Filmpool inviger ny studio
Text: Johannes Oscarsson
Foto: Dennis Krogh-Vennemo, Lena Lahti
Sveriges nyaste filmstudio är också den nordligaste. På gränsen mellan Luleå och Boden hoppas Filmpool Nord fylla behoven för både norrländska musiker, internationella långfilmer och svenskt tv-drama med Studio Nord.
När städer växer måste ibland verksamheter flyttas och förändras. Det fick Filmpool Nord, den kommun- och regionägda filmorganisationen i Norrbotten, känna på när Luleå kommun började projektera bostäder på det företagsområde där Studio Kronan legat i 14 år. En filmstudio och en byggarbetsplats med marksprängningar är i sig naturliga fiender, och dessutom ska marken där studion hamnar förr eller senare bli bostäder. Så, vad gör man?
– Bygga en ny studio från grunden kostar ju skjortan och vi vill lägga så mycket som möjligt i faktisk filmproduktion, säger Susann Jonsson som sedan fem år är vd för Filmpool Nord efter jobb som produktionschef på scenskolan och tolv år på Svenska Filminstitutet.
För att se till att produktionsmedel hamnar i faktisk produktion beslutade man alltså i detta läge att stänga Studio Kronan.
– Då hade vi ett helt år utan studiofaciliteter, vilket vi fixade alldeles utmärkt bra, det fick styra våra produktionsbeslut och vi hade tur att det inte var sådana projekt som behövde studio. De stora projekten var ju Midnattssol och Rebecka Martinsson som var helt på plats i Kiruna, säger Susann som trots fjolårets platsbaserade framgångsproduktioner ändå trycker på behovet av en studio.
– Vi befinner oss på nordlig breddgrad och det är inte alltid man kan göra allt utomhus, förstås. Utifrån en genrebredd på våra satsningar vill vi ju heller inte hamna i att det bara är ”fjäll och sjöar”, tjusig natur i våra produktioner, menar Susann och fortsätter.
– Många produktioner vi har här görs ju väldigt mycket på plats, men behöver komplettera delar i studio, och det vill vi ju kunna behålla här i stället för att teamen ska behöva åka över halva landet till en studio.
– Utvecklingsmöjligheterna ligger delvis i att också kunna använda en del av lokalerna för postproduktion, vilket förlägger en del av produktionstiden i Norrbotten, vilket vi vill. Då kan det duktiga folk som finns här hålla sig på hemmaplan och inte behöva åka till Stockholm lika mycket. Samma förhoppning finns för grovklippning av filmer, berättar Susann.
Telefonsamtalet från Boden
Produktioner stannar längre där det finns studio – en ny studio behövs, alltså. Under tiden som man var utan Studio Kronan blev Filmpool Nord uppringda av kommunchefen i Boden som hade idén att stadens golfhall, som ligger på kommungränsen mellan Luleå och Boden, skulle kunna bli den nya studion.
– Vi var rätt skeptiska, faktiskt. Men såklart åker vi ju och tittar, och vi blev jätteöverraskade. Den låg helt rätt till för att undvika externa störningar, berättar Susann som även trycker på närheten till Kallax flygplats som en fördel – och att inga inflygningar sker kring studion vilket ljudteknikerna blir glada över.
Susann hoppas också kunna attrahera produktioner från Nordnorges intensiva filmliv då det är närmare till Sävast än Oslo.
Boden Science Park
Under hösten 2014 tog Boden Science Park över Golfcenter och man har arbetat med att anpassa lokalerna efter den nya hyresgästens krav.
– Vi är hyresgäster och de fick hyresgästanpassa, så vår kostnad är i paritet med Kronan i Luleå, säger Susann.
Kommunen vill få in fler kreativa näringar i Boden Business Park, så investeringen satt inte allt för långt in. Att omvandla en golfhall till en professionell filmstudio kräver förstås lite jobb, bland annat har man byggt en 13x20 meter stor tillbyggnad för att bygga dekor och scenografi i, med fullhöga portar in till filmstudion. Ett av de viktigaste kraven på en filmstudio är också att miljön är tyst, inga störande ljud utifrån får ta sig in och inget ska skapa störande ljud inne i studion. Det krävde en del jobb, berättar Filmpool Nords teknikansvarige Dennis Krogh-Vennemo.
– Det är viktigast med ljudet, tycker jag, att inget ska störa. Därför är det byggt jordvallar runt om huset när vi byggde studion för att komma dit med lastbilarna, men sen lade man upp jorden runt om huset för att isolera.
– Huset har ju gått från att inte alls vara ljudisolerat till att vara jättebra isolerat nu. Det känns tyst när man går i huset, säger Dennis som har ett förflutet på SVT och som frilansare men har jobbat på Filmpool Nord sedan 2009. Han har varit djupt involverad i planerandet av den nya studion och lagt mycket tid på att minimera störningar.
– All ventilation är helt ny och stängs ju av när tagningslamporna tänds. Detsamma gäller avlopp och sådant, snickeriet har ett motoriserat system för att skicka bort vattnet och även det stoppas när tagningslamporna tänds. Ljusteknikens dimmerpack är också utflyttat från studion för att hålla det tyst.
Hur gick projekteringen av teknik till?
– Vi tog ju med oss alla erfarenheter från gamla studion och även det vi ville göra bättre, berättar Dennis. Jag har suttit med i ritningsstadiet och tänkt till. Arkitektkontoret har ju inte gjort någon studio tidigare, så då kompletterar jag med den kunskap jag har, och sen har Ljudbang fått ta ljudbitarna. En konsult från Stockholm som gjort liknande projekt tittade igenom ritningarna och gav feedback.
Suterrängvilla i stor skala
Dennis guidar oss igenom de nybyggda lokalerna, först in i entrén på mellanvåningen i det han beskriver som en suterrängvilla.
– Här kommer man till kontor, stora samlingslokalen, kök och redigeringen. Går vi sen ner ett plan hittar vi loger, smink, rekvisitaavdelning och kostymförråd – och studion med dess bygghall. Där finns en carport för att köra in lastbilar också.
Det övre planet inrymmer flera mindre kontor, sju stycken mindre och ett större som produktionen får ockupera under produktionsperioden så man slipper ha produktionskontoret någon annanstans. Dessutom finns en rejäl tvättstuga för kostymavdelningen.
– Vi hade tänkt ha syateljé där uppe också men det blir nog nedflyttat till källarplan, tror jag, säger Dennis om huset som fortfarande tar form och anpassar sig efter vad som visar sig fungera för produktionerna.
– När man kommer in i själva studiolokalen slås man av att det blir tyst och svart. Trots att golvytan är på 520 m2 och takhöjden så pass hög får man en bra känsla. Ett bra rum att spela in i, säger Dennis.
– Själva studiogolvet är ju något mindre än på Kronan, men vi har mycket bättre biutrymmen, vilket är kul för alla i produktionen, inflikar Susann och trycker på vikten av att titta på ytorna som omger inspelningslokalen. Alla blir på så gott humör av att jobba här. Loger, smink, snickeri, samlingsrum, bastu… Det är jättemycket värt för en produktion. Att slippa ha artisterna sittandes i någon korridor.
Teknikbestånd
En filmstudio behöver sällan stå till tjänst med allt för mycket teknik eftersom produktionerna tar med sig det mesta. Därför finns inte heller exempelvis någon stor Avid-redigering, men man bygger ändå en kraftig Premiere-station för redigering samt ett speakerbås.
Vad för teknik vill ni tillhandahålla?
– Vi ville egentligen bygga huset med traverser, men det gick inte konstruktionsmässigt, så nu har vi köpt in ett viktat trossystem i stället så man kan ha en sorts höj- och sänkbar plattform för lampor, berättar Dennis. Det är också för att kunna använda greenscreen. Det är mer och mer sådant som efterfrågas, och kommer vi nu igång med vårt musikvideosamarbete blir det ju extremt mycket. Men det används i någon form i nästan varje uthyrning.
Showroom
Dessutom byggs ett sorts visningsrum med extra satsning på ljudteknik. En filmstudio kan annars vara ganska sparsmakad vad gäller teknikbeståndet eftersom produktionerna kommer med precis den utrustning de vill ha. Men Studio Nord har ett ess i rockärmen i och med det som Susann numera kallar deras Showroom.
– Vi skissade på ett visningsrum, en lokal på 30, 40 platser där man kan visa film både för de som jobbar här, för studiebesök eller gäster och så. Men sen började vi tänka till angående att vi har så väldigt kunniga företag på ljudsidan och vi uppgraderade rummet med bättre visnings- och ljudteknik och kallar nu rummet för vårt Showroom.
– Tanken är att det ska fungera även för superproffs inom ljud, och där har vi gjort en rejäl investeringsbudget på omkring 1,9 miljoner för att företag ska kunna göra tyngre postproduktion av ljud där inne. Ambitionen är ju att folk ska kunna hyra in sig där och göra postproduktion för ljud där också. Ljudproduktionsfirman Ljudbang har därför löpande fått vara inblandade i bygget.
– Vi har en Barco-projektor precis som i varje biograf och 7.1-högtalarna är från QSC. Stolarna är jättebra och där inne finns ett stort bord där teknik i stil med mixyta eller sånt kan ställas upp på. Externa företag kan hyra in sig och sitta och jobba med film där, helt enkelt. Cirka 40 sittplatser. En del testvisningar kommer ju att hållas där men kanske ingen traditionell biovisning, säger Dennis och siar. Däremot ska jobbet nog utnyttjas en del för spelutveckling och sådant, säger Dennis.
Mot samarbeten och vidare
– Vi ska också samarbeta mer med BD Pop, ett kusinbolag till filmpool Nord som har samma uppdrag som vi fast inom musikområdet, för att göra musikvideor. Min vd-kollega på BD Pop konstaterade att om man inte har en video att lägga ut med sin låt så är det poänglöst att göra en låt. Så tanken är att när vi inte har stora filmer så ska vi släppa in musikvideoproduktioner i luckorna, säger Susann.
Musikvideor innebär också delvis att andra människor kommer in i det större filmproduktions-sammanhanget som Studio Nord utgör. När mindre filmare som sysslar mer med konstproduktioner som musikvideor kommer in kan det vitalisera delar av filmbranschen runt omkring också.
– Målbilden med Studio Nord är att ha lite mer mångfacetterat insläpp av aktörer och produktioner jämfört med vad vi hade på Kronan. Där var det film och tv, punkt. Här ska vi vara lite mer generösa och lite bredare, säger Susann. Vi är ju en offentligt finansierad aktör, men vi lägger ju prislistan så att vi inte slår ut de mindre privata studior som finns. Det finns ju verksamheter i både Luleå och Skellefteå och de ska givetvis fortsätta finnas – vi har ju så stora ytor att det inte blir smart att hyra in sig hos oss om man ska göra något litet, jämfört med Egerup och Icon, tar Susann som exempel och poängterar det uppdrag som Filmpool Nord har.
– Hela vårt uppdrag går ju ut på att gynna en bransch och näring som i stor utsträckning är privat, och då måste vi vara konsekventa i det, avslutar Susann.
Dennis, vad tycker du att studion ligger på för nivå tekniskt?
– Jag tycker att studions nivå är många gånger högre än den gamla studion vi hade. Vi har lite mindre golvyta men det har vi igen i takhöjden. Det är skönt med snickeriverkstad i direkt anslutning, och vi har mycket bättre utomhusmiljöer omkring oss. Vi har fått mycket beröm från folk som varit runt i många olika studior som kommit hit.