REPORTAGE: Dot Audio utrustar glödhet takterrass (Ljudinstallation)
Spännande svenskt ljud
Text & foto: John Sempill
Hur skapar man en atmosfär med ljud? Enkelt, kanske du svarar. Ja, det kanske det är, men hos Dot Audio handlar ”rätt” atmosfär om mer än enbart det man hör. När iDE-högtalarna togs fram ville man skapa något nytt, där ljudbilden inte var det enda viktiga. Högtalarna skulle skilja sig från det som redan finns på marknaden. Man ville frambringa associationer till slagverk och instrument rent utseendemässigt – att bygga ytterligare en svart låda var det sista de ville. Nu finns de installerade på den nya, heta klubben Tak på hotellet At Six i Stockholms stadskärna.
Dot Audio som företag har inte funnits på marknaden särskilt länge. Däremot har de som ligger bakom varit med i matchen ett bra tag. För att lära oss mer träffade vi Martin Kling, som är distributionsagent hos Dot Audio. Han berättar om hur installationen av ljudsystemet på Tak, en klubb med parkkänsla högst upp på taket av hotellet At Six mitt i Stockholm, gick till. Vi får även en inblick i företagets historia och visioner för framtiden.
Sökte svenskt ljud
Martin har ett förflutet inom ljud och har drivit en mängd klubbar genom åren. När han bokstavligen fick höra om Dot Audio (innan det ens hette Dot Audio), fanns det ingen återvändo. Han tyckte så mycket om det att han blev del av företaget. I dag jobbar Martin för fullt med att få ut märket på marknaden. Så här började resan med Dot Audio.
– Jag kom i kontakt med Janne, Bosse, Rompa och Frasse, som är grundarna och de som bygger högtalarna, år 2016, inleder Martin. Jag byggde en nattklubb ute i Slakthuset.
Martin hade varit på Berns i åtta år som nöjeschef och hade efter det inga egentliga tankar på att starta en nattklubb igen.
– Men så fick jag chansen. Mitt egentliga enda krav var att jag skulle få köpa in det ljud som jag tycker krävs för att göra en bra klubb. Så jag åkte runt och letade; jag ville ha ett svenskt ljud helst.
Till slut blev Martin introducerad till Janne och dem på Dot Audio. Så det bar av upp till Norrtälje, där de då hade byggt sitt första demosystem.
– Det räckte med fem minuter så kände jag att jag hade hittat rätt. Då köpte vi in deras första demosystem tillsammans med deras kunskap – enligt mig är de några av Sveriges främsta [inom ljud].
Vilka är hjärnorna bakom Dot Audio?
– De är fyra stycken. Frasse, som är ljudingenjör, utbildad vid MIT [Massachusetts Institute of Technology]. Han är väl 72 år nu, och sitter och jobbar mycket med filter och hur konstruktionen på högtalarna ska vara. Sedan är det Bosse, han har varit inblandad i Stockholms uteliv och byggt högtalare i… jag vet inte hur många år, sedan 80-talet… Han är företagets snickare, som bygger lådorna och tar fram alla prototyper. Och Rompa, som är supererfaren tekniker. Han åker runt med [bland annat] Europe. Han har jobbat med de största banden. Och sedan är det Janne, som har massa olika företag bakom sig. Han har bland annat distributionen på BMS, de högtalarelementen som vi använder just nu.
Alla inblandade i Dot Audio har egna sidoprojekt vid sidan av företaget och i skrivande stund sker uppstarten av deras gemensamma aktiebolag som är Dot Audio. Rykande färskt, alltså. Martin Kling driver företaget Ögon och Öron AB vid sidan av där han jobbar med design, ljud och marknadsföring.
När kom ni på att ni skulle starta något ihop?
– De har nog haft det i tankarna i ganska många år, fortsätter Martin. Och sedan, när vi träffades, så har vi successivt jobbat framåt. Nu de senaste två åren har jag och min kollega jobbat som agenter med distribution och försöker få in varumärket på marknaden, [dels] med att supporta lokala engagerade ljudintresserade med att få till deras fester.
Installationen på Tak
Hur går man tillväga med ett projekt av den här sorten? Inledningsvis hör man med kunden om dess behov och vilken typ av verksamhet man har, och i det här fallet var behovet att det ska vara en takterrass med parkkänsla, berättar Martin.
– Lite ”Kungsträdgården” uppe på taket: mycket olika människor, det ska låta överallt, men det ska också gå att göra flera saker samtidigt. Borta på den andra sidan är det en annan zon, så kan man ha annan musik där borta, och så vidare.
I det här fallet jobbar man med en produkt som heter Soundweb, som är en mjukvara som splittar upp musiken i olika zoner.
– Det var en utav grejerna. Sedan har de på At Six också (och hela det här gänget) ett högt musikintresse och vill promota bra musik. Till exempel har de en ”listening lounge” i hotellet. Där har de gamla McIntosh-steg och superfina handbyggda högtalare.
Victor Sanchéz, Music Curator på At Six, som är bakom beställningen, inflikar att han hade lite koll på Dot Audio innan.
– Men jag hade ingen koll på att de gjorde installationsljud, utan mer live. När vi började tänka på vad det skulle vara här uppe [på Tak] hade jag varit på en fest tidigare där de hade satt upp ett helt nytt Dot Audio-system, och tyckte det var supernice. Då tog vi bara kontakt med dem och frågade hur det funkade med installationsljud – eller miljöljud egentligen. Och då hade de precis kommit med de här [iDE 8]. Då tog vi in en offert, kollade lite, och lyssnade lite på ljudet och sedan var det bara att köra.
Så det fanns egentligen inga andra alternativ?
– Jo, det fanns det, fortsätter Victor. Jag kollade massor, vi fick in offerter från massa andra. Jag föll för det här. Det var ljudkvaliteten, men även designen. De här högtalarna ser ut att vara något helt annat. Och priset jämfört med vad du får är ”on point”. Du får inte bättre ljud [för pengarna] än det här.
Utöver detta har verksamheten även en lokal radiostation, Klara Radio, där det spelas live torsdag, fredag och lördag med olika typer av artister och dj:s. Installationssystemet kompletterades därför med ett PA för liveframträdanden.
– Det var därför vi även tog in det här PA:t, som de kan rulla fram vid behov, fortsätter Martin. Det är på hjul och steget är löst så de kan i princip stå var som helst. Nu har vi satt upp 16 stycken [iDE 8] i princip vid varje hörn och längs med barerna så att man täcker in ytorna som är publika. Så hit var det 16 stycken iDE 8 och tre stycken tolvtumsbasar, två baslådor under trappen här [och en vid den andra baren på andra sidan]. Teen Mungo heter de.
– Zon-grejen är så att folk kan sätta sig och komma undan, eller beroende på vad för behov vi har, tillägger Victor. Ibland är det abonnerade delar och då kanske de inte vill ha något ljud överhuvudtaget.
Vad är den största missen man gör som klubb/verksamhet när man söker ett bra ljud?
– När det kommer till ljudet så gäller det att inte snåla med detaljerna, säger Martin. Det är ofta när folk bygger restauranger och liknande så är ljudet något man sparar in på. Och då blir det inte så bra som det skulle kunna vara. Det låter dåligt om man inte har lite ”headroom” kvar i slutsteg, och då blir det ansträngt.
Bygger från scratch
Högtalarna har ett unikt utseende, så vad är tanken bakom designen? Martin berättar att det handlade om att de skulle bygga en monitor till en nattklubb, närmare bestämt dj-monitorer som skulle vara runda.
– Vi pratade om congas eller en liknande sådan tub. Det är en sak som vi alltid säger hos Dot Audio: vi gör inga vanliga svarta fyrkantiga lådor – för det finns det tusentals av. Och ljud är lite som mat för mig: om en tallrik med mat ser bra ut så smakar det oftast gott. Vi är nöjda med hur lådan blev [iDE 8]. Dels låter den väldigt bra och sedan är den extremt lättarbetad – den väger bara åtta kilo. Sedan finns det en som heter iDE 15 också, den ser exakt likadan ut, fast den är dubbelt så stor.
På Dot Audio bygger man dessutom det mesta från scratch, berättar Martin.
– Ja, lådorna och hur lådorna är utformade. Elementen bygger vi inte själva. Men filter för att styra allting, det gör vi. I det här fallet byggde vi alla lådor efter beställning – det var ett par veckor där som det var full rulle i verksta’n! Allt skruvades ihop och alla filter gjordes.
– Den runda skivan är MDF, men annars är det trä. Vi använder aldrig plast. Prototyperna gör vi alltid själva. Sedan har vi en fabrik som skär till och levererar. De är lackade med Bullit Liner, som är en väldigt stark färg och används bland annat av den amerikanska armén.
Kan man beställa era högtalare i andra kulörer?
– Ja absolut. Vi har nu tagit fram de här högtalarna med betong [finish], stål och så vidare. Så där tror vi att vi kan göra intressanta grejer.
Har ni några begränsningar, eller kan ni leverera ljud vart som helst?
– Ja, det kan vi göra. Just nu kan vi göra allt från mindre restauranginstallationer, eller hotellinstallationer, upp till tusentals på festival. Där har vi verkligen utvecklat vår range. Men det som är det mest fantastiska med Dot Audio är att oavsett vilka högtalare, om man tar de här åttatummarna (som är det minsta vi har) upp till de största, har vi lyckats skapa ett eget sound också.
Hur låter ert sound?
– Det är svårt att beskriva ljud i ord, men det är behagligt, mycket värme och en punch i basfrekvenserna. Man kan ”känna” ljudet.
Vad skulle drömprojektet för er vara just nu?
– Det skulle vara roligt att få göra en riktigt bra nattklubb, en fast installation. Eller den typen av verksamhet i alla fall. Det finns inte jättemycket klubbverksamhet i Sverige som sticker ut. Jag har jobbat mycket i Amsterdam och där finns det väldigt många klubbar som skulle vara intressanta. Jag bearbetar dem en hel del och vi har varit på väg dit för demospelningar, men det har inte riktigt blivit av än. Det och även att fortsätta bygga upp vårt varumärke – genom att göra nedslag även utanför Sverige, i Amsterdam och kanske Berlin.
Hur tänker ni med utformning och material?
– Det är något vi jobbar med hela tiden och försöker ha så hög kvalitet som möjligt. Men det är en balansgång där också – det måste fortfarande vara användarvänligt. Jag menar, om du tittar i hifi-tidningar så finns det ju monitorer och högtalare som kostar 100 000 kronor. Det är liksom inte hanterbart; du kan inte sätta upp 20 högtalare för 100 000 styck, det är ingen som kommer ha råd med det. Det gäller att hitta en balans.
Hur tänker ni framåt?
– Målet med Dot Audio är att vi ska komma ut ordentligt. Att vi ska få ruljangs och utveckla företaget och utveckla högtalarna. Det är vår vision.