IBC 2018: Blackmagic Design drar ned på filstorleken utan att tumma på kvalité med egna RAW-formatet
Lösningen: förflyttning av vital del från post-fasen in till kameran.
Australiensiska Blackmagic Designs egna RAW-format, Blackmagic Raw, har varit under utveckling i över två år, där målet har varit att ta fram ett RAW-format som ger små filer – samtidigt som det ger samma höga bildkvalitet och möjligheter för manipulering i post-fasen som med tyngre RAW-format.
Två encoding-metoder finns tillgängliga: Constant bitrate eller Constant quality. Det exemplifierande stapeldiagrammet visar resultaten med specifikationerna Full 4.6K Sensor 4608 x 2592 @ 30 fps.
Vad man har gjort för att lyckas med detta är att förflytta en del av demosaicing-processen, steget som i RAW-sammanhang annars utförs i en svit som exempelvis DaVinci Resolve för att rendera materialet till en synlig bild, till kameran. Så, när Blackmagic RAW-filen väl landar i burken är halva arbetet gjort, förklarar företagets Stuart Ashton för Newsshooters Matthew Allard och berättar att detta i korthet betyder att man kommer kunna arbeta med en 12-bit-fil i en betydligt mindre storlek.
“What makes Blackmagic RAW so special is just how small the 12-bit RAW files are. For example, a UHD Blackmagic RAW file shot in 12:1 compression has a data rate of just 32MB/s. As a comparison that data rate falls in between a ProRes Proxy and ProRes LT file. At 8:1 a UHD file is 48MB/s. At 5:1 it is 76MB/s. At the lowest compression of 3:1, the data rate is a rather small 127MB/s, that’s comparative to a ProRes 422 file. If you shoot 4.6K 30p in 12:1 using a 256GB CFast 2.0 card you can record 92 minutes of footage.”
Med DaVinci Resolves överskridande plattformsstöd, PC, Mac och Linux, gäller naturligtvis samma sak för Blackmagic RAW. Man har också inkluderat ett SDK-kit för att utvecklare av andra program själva ska kunna implementera formatet i sina egna kameror.