TEST: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

TEST: Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

Kapabel videokamera till konkurrenskraftigt pris

Text & foto: Jonas Nimmersjö

Söker du en kamera för filmproduktion, men har inte råd med Arri Alexa, RED, Blackmagic Ursa Mini eller liknande? Då kan Blackmagic Designs Pocket Cinema Camera 4K vara något att ta en närmare titt på. Det gjorde vi – och hittade bland mycket ett helt superbt menysystem.

Till utseende och ergonomi påminner den mycket om de stillbildskameror vi har för vana att använda för både video och stillbild. Men detta är ingen stillbildskamera, utan en videokamera. Och tydligast är det kanske på själva knapparna. På de spegellösa systemkamerorna från Panasonic, Sony, Nikon och Canon som även kan spela in video är den stora avtryckaren för stillbild och en liten röd knapp för video. På denna finns det två knappar för att starta inspelningen samt en liten knapp för stillbild. Vårt råd redan nu: Köp inte denna kamera om du vill ha en kamera för både stillbild och video. Men om du däremot är på jakt efter en videokamera för filmproduktion så kan du fortsätta läsa artikeln och kanske bilda dig en uppfattning utifrån de erfarenheter vi delar med oss av. Vi har inte hunnit testa kamerans fulla kapacitet och vi har inte testat ljudupptagningen med kameran.

FÖRSTA INTRYCK

Vårt första intryck av BMPCC4K påverkas mycket av att kameran ser ut som en något uppsvälld spegellös kamera utan sökare. Kamerahuset är byggt i polykarbonat förstärkt med kolfiber för att öka hållbarheten. Men materialet gör kameran mycket lätt, och ger ett plastigt intryck. Efter att vi använt kameran några dagar var vi dock inte oroliga för hållbarheten. Men att det känns plastigt hann vi aldrig komma över. Det finns inget ”cold shoe”-fäste på kameran. Där det normalt brukar finnas på systemkameror finns det i stället ett skruvhål med samma gänga som stativfästet på undersidan. Luckorna för batteri och minneskort var lätta att öppna och kanske är de för klena för att ge ett professionellt intryck. Luckorna för alla in- och utgångar är plastigare än de vi är vana vid, men har en smart design. Luckornas insida passar de olika ingångar som de täcker och stänger till dem ordentligt. Kameran håller man som en systemkamera, med skillnaden att om du filmar handhållet håller du den en bit ifrån dig för att kunna se bilden. Vi hade gärna haft en sökare som vi kunde anpassa efter våra ögon. Nu behövde vi ta av och på våra läsglasögon hela tiden, beroende på om vi tittade på bilden eller på motivet utanför kameran.

BÄSTA MENYN

Skärmen är en femtumsskärm med Full HD-upplösning. Varför de inte har högre upplösning vet vi inte, men det var inget som störde oss. Vi hade inga problem att se skärmen i de olika ljusförhållanden vi testade kameran i. Men kanske får man problem en solig sommardag. Har du tidigare erfarenhet av Blackmagics kamera URSA Mini så känner du igen gränssnittet i menyn. För oss som inte testat URSA Mini var det en mycket behaglig överraskning. Det är så här ett gränssnitt i en kamera med touchskärm ska se ut och fungera. Menyn var lätt och överskådlig och touchskärmen fungerade mycket bra. Det tog inte lång tid att ögna igenom menyer och välja inställningar vi ville ha. Att vi sedan kanske inte förstod vad allt betydde beror nog mer på vår mycket ringa erfarenhet av att använda cine-kameror. Där var Youtube en bra vän som lärde oss.

Menyn, som är den samma som i Blackmagic URSA mini, är något av det bästa vi har sett i en kamera.

Som Nikon-fotografer har vi ofta prisat menyerna i våra kameror och spytt galla över menyerna hos Canon och Sony. Nu har vi tvingats till ödmjukhet inför det faktum att Pocket Cinema Camera 4K har den bästa menyn. Det enda vi inte hittade i menyn var hur vi skulle formatera minneskortet. Men när vi sökt på internet med ljus och lykta efter ett svar och äntligen funnit det kände vi oss ganska dumma. Du trycker helt enkelt på symbolen på skärmen för det minneskort du vill formatera så öppnas ett nytt fönster där du får olika valmöjligheter. Du kan formatera korten för MacOSX eller Windows (ExFAT).
Via menyn får du kontroll över kamerans olika funktioner som 3D LUT för inspelningen eller monitor. Du kan välja att skriva in metadata, välja videoformat, koppla upp Bluetooth för fjärrstyrning. Välja tidkod in via ljudingången och mycket mer. Du kan ställa in hur du vill se bilden när du spelar in. Om du vill ha hjälpmedel som rutnät, zebra för högdagrar, fokus-peaking för att ställa fokus manuellt, om du vill se histogram och hur du vill se histogrammet RGB eller ett för alla färger.

4K RAW I HANDEN

4K i handen är en mellanrubrik som vi använt i tidigare artiklar men med BMPCC4K lägger vi till ordet RAW. Kameran kan spela in Cinema DNG RAW och ProRes på minneskort. Kameran har ett dynamiskt omfång på 13 steg och ”Dual ISO”, det vill säga att den har bas-ISO på både 400 ISO och 3200 ISO. Det går att ställa in ISO från 100 upp till 25 000. Sensorn är en Micro 4/3-sensor och fattningen är den samma som för Panasonic- och Olympus-kameror med 4/3”-sensor. De flesta objektiv från dessa kameratillverkare fungerar med funktioner som autofokus och bländarstyrning och med objektivens bildstabilisering. Kameran har ingen inbyggd bildstabilisering. Fattningen gör att det redan i dag finns en uppsjö av adaptrar för att använda objektiv från Canon, Nikon, Pentax, Leica och Panavision. Det finns adaptrar för fattningar så som PL, C, EF och F. Detta gör det möjligt för dig att använda just dina favoritobjektiv.

ANSLUTNINGAR OCH MINNE

Kameran har en mini XLR-ingång med 48-volts fantommatning, den har också en 3,5-millimeters stereo-ingång för ljud och två inbyggda mikrofoner. Via fullstor HDMI kan du få ut HDR-bild med 10 bitars video och full information från kameran för en extern monitor. USB-C-utgången möjliggör inspelning till externa SSD-hårdiskar.

Luckorna på vänster sida döljer in- och utgångar för HDMI, USB-C, DC-in, ljud in och ut.

Det finns två kortplatser i BMPCC4K, en är för SD-kort och en för CFast 2.0-kort. SD-kortplatsen klarar standard-SD och på sådana kort kan du spela in HD-video. Vill du ha högre kvalitet måste du ha ett SD USH-II-kort. Då kan du spela in Ultra HD i ProRes i upp till 60 bilder per sekund och RAW i upp till 30 bilder per sekund. På CFast-kort kan du spela in 12-bit RAW i alla format som kameran stöder. Räcker inte utrymmet i dina minneskort kan du via USB-C spela in direkt på en extern SSD-hårdisk. En stor fördel med det är att du sedan kan börja redigera direkt från din hårddisk efter att du kopplat in den till datorn.

DRIFT

Något som kanske kan locka Canon-användare att investera i denna kamera är att den använder Canon LP-E6-batteri. Att de valt detta batteri är kanske för att spara vikt och inte göra kameran för stor. Men vi märkte att kameran hade haft nytta av ett större batteri. Med den kamera vi fick låna följde ett batteri. Det var inte Canon original och det räckte till cirka 30 minuters inspelning. Som tur var hade vi fyra andra Canon LP-E6-batterier (ej original) så vi klarade oss. Alla LP-E6-batterier oavsett tillverkare bör fungera, men alla fungerar inte lika bra. Några av de batterier vi hade visade inte batterikapaciteten i procent och några som gjorde det kunde visa 60 procent under lång tid för att plötsligt droppa ner till 20 procent, sedan blinka rött och plötsligt stänga av kameran.

Köper du kameran följer det med en AC-DC-adapter som du kan koppla in i kameran för att driva den med nätström. Du kan då samtidigt ladda ditt LP-E6-batteri. En nackdel med kontakten för DC-in är att det inte är en standardkontakt för 12V in utan en 2-pins-kontakt med låsskruv. Ett kabel-adapter-kit från 2-pin till bland annat D-Tap finns att köpa separat. DC-ingången är låsbar för att du ska slippa oavsiktligt strömavbrott under inspelning. Via USB-C-ingången kan du ladda kamerans batteri med ett USB-batteripack eller från en dator. Det går dock inte att driva kamera via USB.

MANUELL FOKUS ATT FÖREDRA

Även om kameran har autofokus med kompatibla objektiv är detta ingen kamera för den som förlitar sig på det. Vi testade AF med ett Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm f2,8 II ASPH Power O.I.S-objektiv och valde snabbt att återgå till manuellt fokus. Med den stora skärmen och fokus-peaking inställt är det inga problem att hitta fokus. Det objektiv vi lånade med kameran var ett Samyang ED AS IF UMC 24 mm T1.5 cine-objektiv. Skulle vi köpa en BMPCC4K så är det sådana och liknande objektiv vi skulle välja att ha till den. Något vi också skulle välja att köpa till kameran är en bur (camera cage). Inte bara för att få bort den plastiga känslan, eller för att ge kameran ett bättre skydd, utan för att kunna fästa fler tillbehör, som exempelvis en hårddisk för inspelning via USB-C eller ett externt batteri.

INSPELNING

Vi lärde oss snabbt att detta inte är en kamera i den klass vi är vana vid. Trots att den till formen påminner mer om små systemkameror så är detta är en kamera för seriös filmproduktion, men till priset av en billig systemkamera. För att testa kamerans fulla kapacitet ställde vi in den på RAW-video i 4K (vilket var lite att ta i för den produktionen som ändå bara skulle vara HD 1080 på Youtube). Men vi ville ju testa kameran. Och det tycker vi att vi gjort.

När vi skulle spela in en intervju fylldes det 250 GB stora minneskortet väldigt fort. Ska du använda den fullt ut behöver du investera i CFast 2.0-kort, och stora sådana. Med olika inställningar, i olika miljöer både ute och inne. Vi har dock inte testat kameran i annat än befintligt ljus, Med andra ord, i de miljöer och sammanhang där vi till vardags använder DSLR-kameror eller spegellösa kameror för att filma. Detta är ingen kamera du behöver om du bara producerar vloggar för Youtube, men kamera för dig som vill satsa på seriös filmning men har begränsad budget.

Filmar du i RAW har du många fördelar i postproduktionen, men du behöver bättre kapacitet på dator och hårddiskar. För dig som redan har en cine-kamera kan detta vara en billig backup, en kamera du lyfter med drönare eller hänger i en kran.

SAMMANFATTNING

Även fast de kameror vi har idag fyller de behov vi har och passar mer för det mångsidiga arbete vi gör, som är både video och stillbild, kan vi rekommendera den för andra? Med nöje. Vill du ha en kamera för filmproduktion, men har inte råd med Arri Alexa, RED, Blackmagic URSA Mini eller liknande är detta något av det billigaste och kanske den mest kapabla kamera du kan hitta.

MINUS
Batteritiden
Ingen vinklingsbar LCD-skärm
120 bilder per sekund i 4x croppad sensor

PLUS
Menyerna
RAW-video
DaVinci Resolve Studio medföljer
Priset

SPECIFIKATIONER

TYP Professionell videokamera/handkamera
SENSOR 4/3”-sensor, 18,96 mm x 10 mm
ISO Dubbelt bas-ISO 400 och 3200 (ställbart från 100 till 25000)
DYNAMISKT OMFÅNG 13 steg
UPPLÖSNING VIDEO 4096 x 2160 (4K DCI), 3840 x 2160 (Ultra HD), 1920 x 1080 (HD)
CODEC CinemaDNG RAW, CinemaDNG RAW 3:1, CinemaDNG RAW 4:1, ProRes 422 HQ QuickTime, ProRes 422 QuickTime, ProRes 422 LT QuickTime, ProRes 422 Proxy QuickTime
BILDFREKVENS 23, 98, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59,94 och 60 bilder per sekund. Även Off-speed upp till 60 bilder per sekund i 4K och upp till 120 bilder per sekund i HD
LJUD 1 x mini-XLR med fantommatning och linjeingång, Mikrifon in (3,5 mm stereo), inbyggd ”dual”-mikrofon
OBJEKTIVFATTNING Aktiv MFT, stöd för bländare, autofokus och zoom på vissa objektiv, metadata
BLUETOOTH Ja
HÖRLURSUTGÅNG Stereo 3,5 mm
HDMI Typ A
USB Typ C, för externa inspelare eller uppdatering av mjukvara
STRÖMKÄLLA Canon LP-E6, eller extern strömkälla på 12V via 2-pins låsbar ingång
SKÄRM Pekskärm, 5 tum, 1920 x 1080 punkter
MINNESKORT 1 x CFast och 1 x SD UHS-II
STORLEK OCH VIKT 17,78 x 9,65 x 8,63 cm, 722 gram
PRIS 12 288 kronor exklusive moms
DISTRIBUTÖR Mediateknik Anders Johansson AB, www.mediateknik.se

BRANSCHNYHET: Atendi distribuerar DMG Lumiere och LedBlade

BRANSCHNYHET: Atendi distribuerar DMG Lumiere och LedBlade

PRODUKTNYHET: Solid State Logics DNA i kompakt format

PRODUKTNYHET: Solid State Logics DNA i kompakt format