REPORTAGE: Uppsala Konsert & Kongress (Ljudinstallation)
UKK först i Europa med fast installerat KSL
Text & foto: Patrik Blomqvist
KSL från d&b audiotechnik lanserades i början på året. Nu gör line array-systemet sin installationsdebut i Europa där UKK i Uppsala står som värd.
– När någon frågar vad vi har upphängt i Stora salen är det otroligt skönt att kunna säga att vi har KSL, tycker verksamhetens tekniske chef Hans ”Surte” Norin.
Uppsala Konsert & Kongress är inne på sitt tolfte år och har sedan invigningen avverkat åtskilliga konserter, konferenser och kongresser. UKK:s tekniska chef, Hans ”Surte” Norin, är den som bär ansvaret för att dess arkitektoniska uttryck följer med besökarna på insidan och förmedlar en ljudmässig upplevelse av samma dignitet.
– Vi har en tydlig filosofi här att ta täten, och det betyder att det är extremt viktigt för oss att ligga i framkant vad gäller all form av teknik, berättar Hans när vi satt oss ned i restaurangen på UKK:s entréplan.
Tanken med UKK är att vara en scen för musiker, och ett forum för event, konferenser och banketter. Detta gör att man i sin tur arbetar både genreöverskridande och över olika format. Lördagen den 28 september, till exempel, inleds dagen med ett danskompani i sal B, sedan ett tioårsjubileum i restaurangen/sal D, för att till slut avrundas med Jesus Christ Superstar i stora salen. Med ett brett applikationsspann gäller det enligt ”Surte” att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen för att i sin tur erbjuda en utrustningsmängd av samma spännvidd.
– De senaste åren har vi investerat mycket i projektorer och rörligt ljus, berättar Hans. Och nu var det ljudets tur i ordningen.
Sedan några månader tillbaka hänger line array-systemet KSL från d&b audiotechnik i byggnadens stora sal. Den första fasta installationen i Europa, närmare bestämt.
Har skapat sig en särprägel
För tolv år sedan klipptes invigningsbandet till UKK, och i samband med det stod också det dåvarande ljudsystemet klart. Det blev då d&b audiotechnik i form av högtalarna Q1 och Q7, J-subbasar, scenmonitorer av modellen M4 och förstärkare döpta D12. Även när den nya ljudarsenalen skulle installeras, föll valet på den tyska tillverkaren.
– I och med att jag reser mycket, har jag haft förmånen att komma i kontakt med en hel del utrustning och på så vis länge haft ett öga på utvecklingen.
Men att det blev just KSL föll sig helt naturligt, säger ”Surte” och förklarar.
– Jag tror att en av anledningarna till deras framgång är att man har löst så många saker rent högtalar- och konstruktionsmässigt, som i sin tur gör att man rår på det med DSP på ett annat sätt.
Och genom att börja i den änden har man skapat sig en särprägel på marknaden, tycker Hans.
– Jag tror att många satsar på DSP från början och funderar inte så mycket på själva snickeriet. Man rättar till det med filtren i efterhand i stället. Och så är det inte här [med KSL], anser Hans och föreslår att vi beger oss till Stora salen.
Liknar det vid en studiomonitor
Stora salen på UKK är belägen på byggnadens sjätte plan och är fördelad på övre och nedre parkett, balkong och separata loger. Och det dröjer inte länge innan ”Surte” intagit FoH-platsen, försedd med bland annat ett Avid S6-bord, för att bläddra i spellistan. Det blir John Mayers hit Slow Dancing in a Burning Room, samt några klassiker från olika tidsepoker i musikhistorien.
– Första natten satt vi här och bara spelade musik, och sedan blev det bara roligare och roligare, säger Hans och fortsätter.
– I regel får man leta efter de där inspelningarna som låter bra. Men här upptäckte vi att vi kan ta vilken inspelning som helst, och sedan spelar systemet upp det – och det låter skitbra. Och korrekt i bemärkelsen att det nog var så här som man hade tänkt sig att det skulle låta från början.
Hur skulle du beskriva KSL:s karaktär?
– Det man kan säga om KSL är att det är extremt neutralt och att det kan liknas det vid en jäkligt stor och bra studiomonitor. Det är inte tendentiöst åt något håll, och det går inte att påstå att det exempelvis har ett ”snyggt och varmt mellanregister” som kanske karaktäriserar andra system. Det låter bara väldigt bra, och det är musik i hela rummet, säger Surte.
Hur upplever du systemets utsläckning av ljud bakåt på scen?
– Utsläckningen den har där bak är så sjukt korrekt. Det finns ingenstans dit ljudet sticker. Exempel på reaktioner vi har fått efter konserter är att man inte upplever någon oro alls, det är ”bara att gasa”, som en uttryckte det. För det händer ingenting med mikrofonerna på scenkanten, på grund av att det är en zon där PA:t inte verkar.
Hur påverkar detta ditt yrke?
– Jag har varit med i snart 40 år. Och de första åren var det alltid en kamp på något sätt. Till exempel när vi arbetade med Robert Wells Rhapsody in Rock och det skulle in en orkester på 48 kanaler. PA:t läckte åt alla håll och det var stora wedgar. Man fick balansera på gränsen till rundgång för att få stråkarna att fungera. Det vara bara en utmaning, och inte roligt någonstans. Det här är en helt ny grej för oss och ger betydligt större möjligheter för det konstnärliga. Och har man dessutom ett grymt gäng uppe på scenen blir man lite bortskämd, medger Surte och skrattar.
Eldprovet Bowie in Berlin
Den 5 oktober äger en av höstens stora höjdpunkter rum på UKK i Uppsala, enligt ”Surte”. Då är det nämligen dags för dirigenten och musikarrangören Hans Ek att tolka David Bowies Berlin-trilogi tillsammans med bland andra solisterna Jennie Abrahamsson, Moto Boy, Jonathan Johansson och Västerås Sinfonietta.
– Jag är väldigt nyfiken på vad det här systemet kan ge i orkestersammanhang. För när det kommer till förstärkta produktioner är det en arbetsmiljöfråga på ett helt annat sätt. Särskilt när man har ett PA som inte spelar in på scen, utan ett som bara spelar för publiken.
”Surte” berättar att den enda farhågan han hade med det här systemet var hur det skulle agera när man blandar förstärkta inslag med akustiska dito. Men under hyllningskonserten till Glenn Miller den 28 april i år stillades den oron, berättar han.
– De förstärkte bara sång och någon solist, och det förstärkta ljudet blandades med det akustiska på ett otroligt snyggt sätt, berättar Hans som satt där och gnuggade hjärnknölarna över vad han bevittnade.
– Jag kunde inte begripa hur det gick till. Här borde man ha fått problem, men det fick man inte, skrattar Hans. Jag tror det här är något som ligger väldigt nära framtiden, och som kommer leva i många år framöver.
Vad betyder det för UKK att vara först i Europa med ett fast installerat KSL?
– Det betyder oerhört mycket, och är som ett led i vår filosofi. Ett statement, skulle jag säga. För när någon frågar vad vi har upphängt i Stora salen är det otroligt skönt att kunna säga att vi har KSL.