UTE NU: Monitor 4-2019 (Postproduktion & 3D-grafik)
Hur ser ett av världens ledande postproduktionsbolag på läget i branschen? Och hur är det att arbeta på ett mindre bolag i en konkurrenshård industri som just denna? I det senaste numret av Monitor träffar du nyckelpersoner på företag så som Chimney, Terassen Post Production och ett av de hetaste namnen inom området 3D-grafik – Uppsalabaserade Quixel.
REPORTAGE: CHIMNEY
Det råder priskrig i postproduktionen – den som vill överleva, måste ha rätt erbjudande. Det säger Henric Larsson, vd på postproduktionsbolaget Chimney. Han är känd för att inte ge intervjuer, men han och filmproducenten Jon Mankell sitter ner med Monitor. Det blir en intervju som handlar om branschen i stort, om teknik och om att hinna före Star Wars.
REPORTAGE: TERRASSEN POST PRODUCTION/LJUDBANG
Terrassen Post Production är en av Stockholms mindre postproduktionsbolag. Man vistas i samma lokal som LjudBang och samarbetar när det passar.
– Ett litet ställe skapar enkla rutiner, säger coloristen Sebastian Guest.
INTERVJU: JACOB DANELL, EMBER LIGHT
Nyss fyllda tjugosex visar VFX-artisten Jacob Danell från Ember Light hela Sveriges filmbransch var skåpet ska stå. Den Blomstertid nu kommer är den tyngsta svenska effektfilmen genom tiderna, och det unga filmteamet bakom har tänkt nytt i varje detalj. Med kompressor från Biltema och bilkrascher från Lekia krossade man både regelverk och fördomar i sin kamp mot bioduken – samtidigt som man röjde väg för framtiden.
INTERVJU: TEDDY BERGSMAN, QUIXEL
Uppsalabaserade Quixels databas för 3D-skanningar, Megascans, fortsätter att ta världen med storm. Så sent som i mars i år fick man tillsammans med Epic Games och spelmotorn Unreal Engine publiken på Game Developers Conference i San Francisco att häpnas över en närmast fotorealistisk demofilm. Åtskilliga skannade biotoper senare lyfte vi luren för att höra om Islandsresan där skanningsarbetet ägde rum.
TEST: PANASONIC AG-CX350
Till det yttre är Panasonics AG-CX350 inte en kamera som sticker ut – den har som de flesta senare kameror ett tydligt 4K-märke och skiljer sig inte nämnvärt från mängden. Men när vi granskat den närmare och börjat använda märkte vi snart dess förmåga. Egenskaper som vi gillade var bland annat dess zoom- och livesändningsförmåga.