REPORTAGE: Stockholmsmässan (Ljudinstallation)
Adamson fyller Stockholmsmässan med ljud
Stockholmsmässan är inne i en förnyelseprocess av tekniken innanför anläggningens väggar. Det senaste tillskottet har skett på ljudsidan i form av Adamsons system S7 till rummen K1 och K2. Monitor begav sig till Älvsjö för en lite närmare inspektion av installationen.
Oscar Söderlund från Parashoot har lång erfarenhet av att arbeta med ljud och är ljuddesigner för artister på turné runt om i världen. Han arbetar också med försäljning och installation av ljud. Och det senaste sammanhanget han är med i äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö, som han sedan tidigare är bekant med.
– Jag har haft ett samarbete tidigare med Stockholmsmässan där jag installerade ett d&b-system i stora hallen, berättar Oscar. Det var några år sedan och nu var de sugna på att testa något nytt.
Ljudanläggningen i rummen K1 och K2 var gammal och mässan hyrde utrustning när de behövde ljud. De behövde uppgradera och ville då inte fortsätta med det man hade, utan ville uppgradera sig och tänka lite framåt.
– Högtalarna skulle kunna hänga och de ville titta på en mobil lösning. S10:an var därför lite stor för Stockholmsmässan, så där ligger S7:an bättre till. Det var också viktigt att man har ett system som är framtidssäkert. Då kan man köra några aktiva högtalare som är mer mobila, och i de större konferensrummen kan man köra passiva i en rigg. Det var därför man gick med på Adamsons S7 med PML kluster, berättar Oscar.
– Oscar är noggrann och tröttnade inte på mig i min strävan att göra det perfekt. Vi behövde uppgradera högtalaranläggningen i rum K1 och K2. Adamson S7 har en 70 grader gånger 40 graders spridning och deras kompakta array-storlek passade rummet perfekt, förklarar Greg Neville, teknikansvarig i hallarna på Stockholmsmässan.
Krävande akustik
De båda salarna K1 och K2 ligger i de äldre delarna av Stockholmsmässan och där är akustiken krävande, berättar Oscar. Mässan ska hänga tyger och annat för att få bort studsande ljud och förbättra akustiken. En stor utmaning för Oscar, förutom att lokalerna är fyrkantiga lådor, var att Stockholmsmässan ville ha möjlighet att dels ha två separata salar med ljud, dels också kunna öppna upp vikväggen mellan sal K1 och sal K2 och ha det som en stor konferenssal. Inte nog med det, när salen är öppnad tillkommer tre eller fyra stolsrader i öppningen mellan salarna.
– För att överlappa när de öppnar upp mellan K1 och K2 så behöver du täcka ända in i K2 med K1-riggen. Men när det är stängt slår ljudet i bakväggen. Där var jag tvungen att ebba ut lite, vi tog ner och vinklade lite för att inte överskjuta för mycket. Jag är väldigt nöjd med resultatet på mässan. Vi har en täckning med plus minus fem decibel på alla platser runt om, och det är jag nöjd med.
– Den har en tät och fyllig ”low end” och en smidig ”mid/high end”, tycker Greg Neville. När vi öppnar upp mellanväggen till K2 och gör ett stort rum funkar K2-systemet som delay till K1. De passar perfekt ihop. Det finns gott om kraft i LAB-förstärkare och Lake processing är, som alla vet, ”The Bee’s Knees” (av högsta kvalitet).
Och med integrerat IP i LAB-gruppens slutsteg så blir det inte så mycket extra prylar, upplever Oscar.
– Det är bara att sätta ihop allt i ett nätverk och så kommer du åt allting.
Aktivt eller passivt
I framtiden kommer hela S-serien finnas med inbyggda förstärkare i högtalaren för att slippa externt slutsteg, berättar Johan Eriksson teknisk säljare på Benum, distributör och generalagent för Adamson i Sverige och Norge. Då kan man välja att ha dem förstärkta med slutsteg från LAB-gruppen eller med inbyggda slutsteg. Den extra vikt de inbyggda slutstegen ger kommer vara mindre än två kilogram, fortsätter Johan. Och har man redan högtalare eller köper högtalare utan slutsteg kan man köpa till slutstegen i efterhand.
– Vilket är flexibelt beroende på hur installationen ser ut, menar Johan. Till exempel när det finns plats att ha ett rack på golvet för slutsteg eller om man vill ha allt uppfluget med högtalaren. Det är lite unikt för en stor högtalartillverkare som Adamson att kunna erbjuda. I dagsläget är de flesta högtalare antingen aktiva eller passiva.
All tillverkning sker helt och hållet i bolagets fabrik i Toronto, Kanada. Inga delar i högtalarna tillverkas någon annanstans, fortsätter Johan.
– Även elementen som är gjorda i kevlar tillverkas i en och samma fabrik. De har full kontroll på hela tillverkningskedjan, vilket medför en hög säkerhet i tillverkningen och ingen masstillverkning.
Beträffande framtiden är installationen i fråga ett första steg i en större tekniksatsning.
– Vi kommer successivt förnya de andra delarna av Stockholmsmässans anläggningar inom den närmaste framtiden, avslöjar Greg Neville. Olika rum har olika behov och vi kommer att titta efter de bästa lösningarna.
Installationen i K1 och K2
ANTAL HÖGTALARE 28x Adamson S7 - 2x7” - 1x3”, 6x Adamson S118 - 1x18”
ANTAL SLUTSTEG 6x Adamson Lab Gruppen PLM+12K44
S7 Frekvensomfång 80 - 18 000 Hz, maximal peak SPL 138, vikt 15,9 kg
S118 Frekvensomfång 35 - 100 Hz, maximal peak SPL 133, vikt 39 kg
ANTAL PLATSER K1 506 sittplatser, K2: 309 sittplatser, K1+K2 840 sittplatser