INTERVJU: Musikvideo möter känslosvallande stop motion-animation
En av årets allra starkaste musikvideor är skapad – och det är den till artisten Weavers singel Boxes, där ett tänkvärt budskap om livets epoker möter berörande stop motion-animation. Arbetet bakom detta signeras Weaver (t.h.), som till vardags går under namnet Johan Weber, och konstnären Johan Ejerblom (t.v.), och tillsammans bildar de produktionsbolaget Silver N' Silk. Vi ringde upp Ejerblom för att höra efter lite om tankarna kring hantverket bakom produktionen.
När det kommer till animation och modellering, är det nog möjligt att dessa områden i större utsträckning förknippas med de tunga film- och spelproduktionerna. Men även i mindre skala kan magin vara lika stark, om inte starkare. För en dryg månad sedan debuterade nämligen den stop motion-animerade musikvideon till den Göteborgsbaserade artisten Weavers singel Boxes inför omvärlden, under en kartongklädd vernissage på Pustervik i Göteborg.
Kartong, undrar du, måhända. Jo, så är det – musikvideon till singeln är nämligen skapad med kulisser i kartong och diverse återvunnet material. För vad ni ser under den sex minuter långa speltiden – där animationer i såväl 3D som akvarell, lera och kol vackert illustrerar en ansiktslös figurs resa genom en till synes grå tillvaro i en metropol, omsvept i ett kvällsdunkel – är resultatet av ett och ett halvt års arbete vid ritbordet. För mig, personligen förs tankarna tillbaka dels till Pink Floyds The Wall-era, men också till ett av 90- och 00-talets mest inflytelserika rockband.
Vid en tillbakablick på de musikvideor som berört mig allra mest, är det just de där stop motion använts som kommer tillbaka. Framför allt är det Tools videor till låtarna Prison Sex, Sober och Aenima som dyker upp.
– Det är faktiskt något som en annan har sagt. Inte hela estetiken, men själva stop motion-grejen från Tool, att det väcker an.
Vilka fördelar anser du detta format ha när det kommer till att uttrycka känslor och budskap, kontra musikvideor av mer traditionellt stuk?
– Jag tycker att det, men också kolanimationer som är med en snabb bit i videon, får en sorts ärlig direkthet. Man ser nästan hantverket, känner i alla fall jag som sitter och arbetar med det, om man jämför med exempelvis Kubo and the Two Strings. Det [Kubo...] är ett fantastiskt hantverk i sig, men det är inte det jag ser, utan snarare massa effekter. Med det här lite enklare både ser och förstår man att det har varit händer här och flyttat runt. En direkthet till processen, hantverket, som man ser i animationen. Och i sin helhet under produktionen tänkte vi att vi inte ville gömma undan våra materialval och vårt arbete; det ska synas att det är kartong vi har byggt husen av, lera som vi skapat figuren med. Och heller inte polera något; är det en skarv eller spricka här och där får det vara så. Det skulle synas att det är ett hantverk bakom detta.
Hur gick tankarna kring arbetet med den ansiktslösa huvudkaraktären?
– Den, eller de här gröna karaktärerna, kommer från mina målningar och är ett koncept som jag har hållit på med i ett par år i olika former. Och då har jag en idé om en ansiktslös, könlös eller identitetslös individ. Att ta bort alla sådana intryck, som vi alla läser in oavsett, är en tanke som jag har haft och som jag tycker är intressant.
Så länge som ni har hållit på, vad har varit det mest belönande?
– Att vi har hållit på med det här hyggligt aktivt i ett och ett halvt år, orkat och aldrig tappat modet. Att komma till finalen och att vi faktiskt har fått ihop det här, det är nästan det häftigaste. Och att det hela lyckades färdigställas till en vernissage.
Kommer vi få se fler verk av detta slag?
– Tanken är att det ska bli flera videor till den här historien, med vernissage för varje kapitel, och på sikt en långfilm som knyter ihop hela historien.
Tar nästa del vid direkt från när figuren tagit sig ut ur skogen?
– Precis, med en musikalisk övergång, som Johan (Weaver) håller på att skriva just nu. Det kommer nog bli stop motion som grund och sedan lägga till lite andra grejer. Den är ganska strukturerad över vad som ska vara med i den, det är bara att få ner det på papper och göra ett manus till den.
UTRUSTNING SOM ANVÄNDES:
STOP MOTION: Dragonframe
SKISSER: Sketchable
BILDEDITERING: Adobe Lightroom, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
VIDEO: Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects
ANIMATION: Adobe Character Animator
KAMERA: Nikon D7200
Nyfiken på vad Johan Ejerblom och Johan Weber tar sig för härnäst? Håll dig uppdaterad på ArtbyEjerblom och Weaver.