INTERVJU: Johan de Sousa Mestre, Akustikkonsulten
”Ord som väcker känslor hos människor är kritiska i den här branschen”
Text: Patrik Blomqvist
Foto: John Sandlund
Johan de Sousa Mestre är expertkonsulten inom akustik, AV-teknik och musikalisk kommunikation som satt sin prägel på flera av Nordens största teatrar, konserthus och kongresshus. Utbildad till civilingenjör, operasångare och musikalartist – och med ett ständigt driv att röra sig utanför ramarna – beskriver han sig som en udda fågel i branschen. Nu föreläser han på AV-tekniksmässan Monitor Roadshow på Stockholmsmässan den 24 oktober.
Var i vårt avlånga land som Johan de Sousa Mestre är uppvuxen går det inte att ta miste på. När vi pratas vid per telefon fullkomligt sköljer den i dag profilerade akustikerns dialektala vågor in genom hörselingångarna på det där sjungande sättet som bara västkustmålet kan göra.
– Med mina 50 år i Göteborg skulle man väl kunna säga att jag är en ”urinvånare”, säger Johan som i början på året lämnade fyra plusgrader och vågrätt regn bakom sig för Linköping och sin nya arbetsgivare, Akustikkonsulten.
Men det var trots allt på västkusten där allt började för Johan de Sousa Mestre. Ljudet och – framför allt – musiken kom i de tidiga tonåren att bli en av livets viktigaste ingredienser. Kanske till och med den viktigaste.
– Jag började musicera i ett tidigt skede i livet. Och sjunga var det som tilltalade mig direkt, berättar Johan som medverkat i olika lokala rock- och popkonstellationer under det glada 80- och 90-talet.
Men för Johans del har det alltid varit något helt annat att både uppleva och framföra musik.
– Jag är väl vad man kallar för ”särbegåvad” och har fötts med en högkänslighet. En där hörseln är mitt främsta vapen.
En mottaglighet som Johan har haft oerhörd glädje av, berättar han.
– Det har gett mig en särskild förmåga att analysera, att gå saker på djupet.
Och en oräddhet, ska tilläggas. För när Johan de Sousa Mestres yrkesbana kartläggs är det ett ord som ligger nära till hands: driv.
Från pop, till opera
Det kulörstarka 80-talet har precis passerat förbi. Johan är nu 24 år och har spenderat de senaste fem åren innanför Chalmers väggar. Den 19-åringe popsångaren som en gång klev in genom det anrika lärosätets dörrar är nu examinerad civilingenjör. Men musiken, den var långt ifrån bortglömd under den akademiska tiden.
– Jag var med i spexet i två år, säger Johan och kommer ihåg sin audition som om det var i går.
– De tyckte att det här något som jag verkligen borde vara en del av. Så, jag gick dit och provsjöng – och reaktionerna, de… det var som att höra en knappnål falla till synen av förvånade ögon. Och då hade jag varit inne och nosat lite på opera innan dess.
Ja – opera. Från popsångare, till denna genremässiga supertungviktsklass.
– Att vara särbegåvad innebär att när man kan något, tröttnar man väldigt snabbt. Och operasång, det är ju det svåraste av allt. Men det här kan ju jag, så det är inga problem, tänkte jag. Det var som att gå från 0 till 100 över en natt, berättar Johan och skrattar.
En rivstart in i karriären
Åren går. Johan fortsätter att framträda på scener under och efter studietiden. Till slut anländer han till ett skede där hans analytiska förmåga omsätts i ännu högre grad: intåget i akustiken.
– Då är vi tillbaka vid 1990. Jag är vid det här laget 24 år. Akustik är något jag har cirklat runt sedan en tid tillbaka, och haft en allmän upplevelse att ljud och musik flyter ihop, men kände inte riktigt till fackområdet.
Förrän han träffade personerna som skulle bli hans blivande kollegor på en mässa i Göteborg. Johan beskriver mötet med människorna från den lokala konsultbyrån som något av en uppenbarelse.
– Här fanns alltså folk som sysslar med just tvärsnittet teknik och musik. Så, jag fick ett samtal efteråt där de tyckte att jag måste börja jobba hos dem. Så enträgna som de var, kände jag givetvis att det var intressant att prova. En riktig rivstart som följdes av många stora uppdrag, säger Johan.
Och framträdanden, likaså. För i samma veva som den nyanställde konsulten förverkligar akustikmässiga visioner, pågår fortfarande livet på scenen. Genom att medverka i en Wagner-opera, gör han sin stora scendebut två år senare vid 25–26-årsåldern.
– Jag levde en sorts dubbelliv i stil med Dr. Jekyll & Mr. Hyde, berättar Johan med ett skratt. På dagen var jag akustiker, och på kvällen var det opera som gällde.
En av höjdpunkterna som Johan tar upp från den tiden är Kristina från Duvemåla.
– Där gjorde vi 120 föreställningar på ett år. Sex i veckan kunde det bli. Sedan [omkring 2002] började jag ta huvudroller. Och då ställdes ännu större press på att leverera hela tiden. En otrolig erfarenhet som jag har tagit med mig.
Som ska visa sig lika värdefull i yrkeslivet.
Sanningen vilar inne hos trumhinnan
Väl inne i den akustiska sfären förstår Johan snabbt att akustik är ett skrå, ett hantverk där man ger allt för projektet och visar ett engagemang och en vilja att vara bra på det man gör.
– Yrkesstolthet, konkret sagt. Och det fick jag framför allt via en äldre kollega, som gjorde klart för mig att jag ska satsa allt och lägga ned min själ för att leta reda på en bra lösning.
Och något som färgat Johan som akustiker i den målsättningen är att det inte enbart handlar om siffror och beräkningar.
– Visst, vi har försetts med stora möjligheter tack vare våra datorer i dag, men de akustiska beräkningar vi får genom detta tenderar att ta mycket fokus. För mycket fokus, skulle jag säga. Framför allt hos yngre där man är mer beroende av sina beräkningar och leveranserna än förr, men också bland kunder som har övertolkat dessa och pekat på dessa som ”sanningen”.
Det Johan säger är att man inte kan utesluta det faktum att man också bör tillämpa det tekniska på ett estetiskt sätt för att få en sammanvägd bedömning som är balanserad.
– Beräkningar innehåller inte allt, och har inte svaret på allt om var vi hamnar i ett projekt. Men det har öronen i större utsträckning. Och det är i den diskussionen som jag ser mig själv som lite av en udda fågel.
En udda fågel i branschen
Johan de Sousa Mestres portfölj innehåller många exempel på där arbetet har fungerat relativt smärtfritt: Nationaloperan i Oslo, Stockholmsoperan, Göteborgsoperan, Malmö Live, Partille Arena, Norrlandsoperan, Dunkers Kulturhus, Folkteatern i Göteborg och Borås Kongresshus. Men ändå upplever Johan den yrkesmässiga språkförståelsen mellan akustiker, arkitekter och beställare som något utomordentligt trögutvecklat.
– Min teori är att arkitekter är människor som söker sig till det yrket för det visuella och inget annat. Akustiker vänder sig till det motsatta, det ljudmässiga. Och det visar sig gång på gång i dag att det här är parter som har otroligt svårt att förstå varandra. Vi tar in information på helt olika sätt, och det gör det svårt att överbrygga detta med kommunikation.
Ett aber som enligt Johan har gjort att han fått stor användning för sin auditiva förmåga.
– Jag tycker att valet av ord som väcker känslor hos människor och som får samtalet att gå vidare är kritiska i den här branschen. Och det har varit något som många arkitekter värdesatt. Men i en konsensuskultur som vi har här i Sverige kan jag nog upplevas som provocerande och kontroversiell.
På vilket sätt kan du upplevas som provocerande?
– Jag har inga problem med att öppet säga att det jag hör ”låter fult”. ”Det här var det fulaste jag hört på länge”. ”Det här gillar jag inte”. Men samtidigt tar jag ut svängarna lika mycket åt andra hållet; att det jag hör ”låter himmelskt”. Inte för att bygga hierarkier, utan för att målet att jag söker det bästa för varje applikation.
Utöver det auditiva tillvägagångssättet, ser Johan också stora möjligheter att konkretisera visioner genom kombinationen av audiellt och visuellt material.
– Där kommer min sceniska erfarenhet in i bilden, med vilken jag komponerar in vad kommer att ske för att göra det begripligt. Och detta tar form genom Virtual Reality-presentationer som inkluderar lyssningsdelar, och i vissa fall 3D-visualiseringar.
Men också för att dramatisera scenarier för slutkunden.
– I samband med ett bygge av en fotbollsarena satte vi ihop en VR-demonstration för att A/B-testa två ljudsystem där kunden fick se en fullt realistisk match med publik, speaker och allt kringliggande innehåll. På så vis kunde vi illustrera två kostnadsnivåer, och samtidigt ge en bild av själva ljudupplevelse.
Borås kongress
Ett projekt som Johan de Sousa Mestre minns tillbaka på med störst glädje är från Borås kongress. Här hade han förmånen att vara med i utformningen av kongressalen redan i husets designstadium.
– Vi bestod av en kärna av sju huvudkonsulter och en arkitekt vid namn Bo Karlberg, som tidigare ritat Norrköpings konserthus och Visby Konsert & kongress. En otroligt begåvad sådan. Och det arbete vi lade ner gjorde att jag gick som på moln där inne i salen.
Att anlända till arbetsplatsen som akustiker och stöta på överraskningar är snarare regel än undantag. Men här var förarbetet ett praktexempel på när allt bara klickar, berättar Johan.
– Här var det inga överraskningar alls. Det var låg helt i linje med den ambitionen jag hade. En mållöshet hängde hos alla i luften. Så, jag hade lite tur, kan man säga, skrattar Johan.
Ett arbetssätt för projektet som vid närmare eftertanke borde bandats, tycker Johan.
– Vi var verkligen ett dream team där dialogen och diskussionerna vi hade genom projektets gång skulle ha ett stort lärorikt värde. För varje projekt vi utför på det här sätter, kommer det ge både mig själv och branschen i stort enorma kunskaper, avslutar Johan.
Vill du stifta närmare bekantskap med Johan de Sousa Mestre – och lära dig mer om hans arbete med Borås kongress? Då ska du komma till Monitor Roadshow på Stockholmsmässan i Älvsjö den 24 oktober klockan 10:30 och lyssna på seminariet ”Så undviker du en ljud- och akustikmässig mardröm.”
Så undviker du en ljud- och akustikmässig mardröm
Kongressen är redo att börja. Publiken har kommit, alla är förväntansfulla, och innehållet du ska presentera visas klart, tydligt och detaljrikt på skärmen bakom dig. Det här kommer bli ett toppenmöte, tänker du. Men när du börjar prata i mikrofonen och hälsar alla välkomna så är ljudkvalitén långt ifrån acceptabel. Paniken i rummet är ofrånkomlig. Är det tekniken – eller är det rumsakustiken som sätter käppar i hjulet för er? I det här seminariet kommer Johan de Sousa Mestre från Akustikkonsulten med aktuella exempel från Borås Kongress förklara vikten av ett välfungerande samspel mellan just ljudteknik och akustik och hur det kan få ert projekt att nå nya höjder.
Håll dig uppdaterad på mässans hemsida, www.monitorroadshow.com.