TEST: Panasonic EVA1 + tillbehör (Vocas, Cartoni, Swit)
Kompetent kamera placerad mellan GH5 och VariCam
Text & foto: Jonas Nimmersjö
Panasonic EVA1 är en handkamera för filmare kompetent nog att passa som B-kamera i större produktioner med till exempel Panasonic VariCam som A-kamera, men även liten, lättanvänd och med ett pris som även passar dokumentärfilmare och indie-produktioner. Den går även utmärkt att använda som A-kamera med till exempel Panasonic GH5 som B-kamera. Den har en nyutvecklad 5,7K Super 35mm-sensor och har ärvt färginställningar från de större Panasonic VariCam-kamerorna. Vi tog den på en testrunda tillsammans med utrustning från Vocas, Cartoni och Swit.
I detta test har vi inte grävt oss djupt in i tekniska detaljer, det vi gjort är att testa kameran tillsammans med tillbehör från tredje part. Vi har testat kameran med en rigg från Vocas som är skräddarsydd för just denna kamera. Vi hade ett nytt stativ, Cartoni Focus 8, och Swit S-8D98 batterier. Med andra ord, det blir inget renodlat kameratest utan en beskrivning av hur vi upplevde helheten med det kit vi lånat.
FAKTA
TYP Professionell videokamera, Super 35mmsensor
SENSOR MOS-sensor, 5720 x 3016, effektiva pixlar. 17,25 megapixel
OBJEKTIVFATTNING Canon EF
ISO Dual Native 800 ISO eller 2500 ISO, variabel från 200-25600 ISO, eller dB-mode
BILDSTABILISERING Elektronisk stabilisering, E.I.S
SLUTARE 3,0 grader till 357,0 grader eller 1/24,1 sekund till 1/8000 sekund
VIDEO S35: 4K/UHD max 60bps/50bps, 2K/HD max 120bps/100bps, 4/3 crop 2K/HD max 240bps/200 bps, MOV, AVCHD
IN/UTGÅNGAR TC-in/ut (BNC), VIDEO 6G SDI UT (BNC), HDMI, USB
LJUD MOV: 48kHz/24 bit, 2 kanaler, Linjär PCM, AVCHD: 48kHz/16 bit, 2 kanaler, Dolby Audio
SÖKARINSTÄLLNINGAR Zebra-mönster, Focus peaking färg eller rutor
FÄRGINSTÄLLNINGAR V-LOG/HLG/709, Samma färginställningar som Panasonic VariCam och GH5.
HÖRLURSUTGÅNG Ja, 3,5 mm
LJUD IN Inbyggd stereomikrofon, 2 XLR-ingångar
SKÄRM 3,5” 1 150 000 punkter, touchskärm
MINNESKORTPLATSER 2 SD-kortplats (Secure Digital), UHS-II U3
STRÖM DC 7,28V (batteri), DC 12V (AC adapter)
STORLEK OCH VIKT KAMERAHUS 135 x 133 x 170 mm, cirka 1,2 kilogram utan tillbehör
PRIS 69 600 kronor, exklusive moms (enbart kamera)
DISTRIBUTÖR EVA1: Panasonic, www.panasonic.se (Bäckaskog Media är återförsäljare av Panasonic, inkluderat EVA1)
DISTRIBUTÖR CARTONI, VOCAS, SWIT: Bäckaskog Media, www.backaskog.se
När det gäller optik har Panasonic valt att sätta Canon EF-fattning på EVA1. Detta ger filmare ett mycket stort utbud av optik. Är du en stillbildsfotograf med ett Canon-system har du redan ett stort utbud av optik för denna kamera. I vårt test hade vi ett Samyang 24mm T1,5 (ED AS IF UMC II) att tillgå. Själva optiken kommer vi inte kommentera mer än att vi inte har något att anmärka på.
UPPACKNING
Vid uppackning direkt från box är EVA1 en kompakt kamera, som en liten låda. Kameran har plats för två SD-kort SDXC/SDHC och du kan spela in MOV-filmer upp till 10 bit 4:2:2 i 4K på dessa. En uppdatering av mjukvaran som är planerad att komma i mars ska ge kameran fler möjligheter, som till exempel möjlighet till samma Intra-codec som i GH5 eller möjlighet att spela in 5,7K RAW-format över SDI-kontakten till extern inspelare från till exempel Atomos.
Kortplatserna sitter baktill bredvid batterifacket och skyddas av en genomskinlig plastlucka. På andra sidan sitter in- och utgångar för ljud, bild och tidkod. Ljudreglagen skyddas även de av en plastlucka för att hindra oönskad ljudjustering. Det går dock att reglera nivåer utan att öppna luckan.
Kameran ser ut som de flesta video-/filmkameror i denna kategori. Den är kompakt och allt du behöver för att börja filma, förutom optik, följer med och monteras enkelt på plats. Ovansidan av kameran är full av skruvhål för att möjliggöra montering på gimbal eller kran. På botten sitter hålen som standard för att ge möjlighet till användning av olika stativplattor. Bärhandtag med fäste för monitor och extern mikrofon monteras på toppen av kameran. På höger sida finns bajonettfäste för det medföljande handgreppet. På handgreppet finner du REC-knapp och reglage för menyn. Du kan om du vill helt strunta i att montera handgreppet eftersom alla funktioner på det även sitter på kameran. När vi monterat på Samyang 24mm T1.5-optiken och när batterierna var laddade kunde vi börja använda kameran.
MÅNGA TILLBEHÖR
I sin produktpresentation visar Panasonic många tillbehör för kameran. Att det finns ett stort antal objektiv med EF-fattning att välja på har vi redan nämnt och med en adapter kan du också använda PL-optik. Produktbeskrivningen nämner tillbehör från tillverkare som Shape, Sacuto, Vocas, Arri och Wooden Camera. Det vi fick låna med kameran var en axelrigg från Vocas, som vi tycker var riktigt snygg och som matchade kameran väl färgmässigt, svart med röda detaljer. Okej, vi vet att utseende på en kamera inte är viktigt för funktion, men vi gillar det. Vi fick också låna en dubbelladdare och två batterier från Swit. Dessa batterier räcker längre än det medföljande batteriet och har ett uttag som kan ge ström till en kameralampa eller ett trådlöst ljudssystem.
Sist men inte minst fick vi också låna ett Cartoni-stativ, ett stativ som i sig kunde vara värt en egen artikel. För oss är det första gången vi använde ett Cartoni-stativ och vi har ingen erfarenhet av hur deras tidigare modeller varit. Men jämförbart med stativ i denna storleksklass som vi använt tidigare var detta definitivt det snabbaste, när det gäller att sätta upp och packa ihop. De tredelade benen låses upp vid stativhuvudet och gled då snabbt ut till den höjd vi vill ha. Nivellerings-skruven för videohuvudet var även den lätt att låsa upp och det gick snabbt att få rätt våg på huvudet. När det var dags att packa ner var det bara att dra i en ring med ett snöre i och benen fälldes snabbt ihop. Vi tog inte tid på detta och en sådan tidmätning hade inte sagt oss något eftersom vi inte har en tid för hur snabba vi kan vara med Vinten, Sachtler eller andra stativ i samma storlek. Känslan var dock att det gick fort. Att det var lätt är det ingen tvekan om. Kanske kan Vintens nya FT-stativserie mäta sig med detta Cartoni-stativ i hur lätt det är att få upp och ner.
Det enda tillbehör vi saknade i detta test var en sökarlupp liknande det som går att köpa från Zacuto. Panasonics LCD-display fungerade fint och hade en uppfällbar skärm för att få bort störande ljus. Men på grund av vår syn hade vi föredragit att ha ett öga i en sökarlupp med dioptrijustering. Focus peaking var det som hjälpte oss att hitta fokus.
VOCAS-RIGG
Den rigg vi lånade var en axelrigg från Vocas bestående av många separata delar. Viktigaste delen var USBP-15 MKII, en universell axel-basplatta med plats för 15-millimeters rör. För att montera den på kameran skruvar du fast en snabb-platta på kameran. Detta gör att du lätt kan ta bort kameran från själva axelplattan för att lättare packa ner i kameraväskan eller om du vill använda kameran handhållen utan rör. Med USBP-15 MKII på kameran låg den skönt och stadigt på axeln och var också lätt att montera på stativet då den har en klack för stativplattor för ENG-kameror. Vocas MFC-3F, ett följefokus, kunde vi sätta på rören och anpassa efter det objektiv vi lånade. Detta följefokus är anpassat för DSLR-optik och små filmobjektiv var lätt att montera och skönt att använda.
Något vi också tyckte var bra, och som gjorde det lättare att bära på axeln, var förlängningsarmarna från Vocas. Den ena armen var för att flytta handgreppet från kamerakroppen för att få bättre ergonomi. Detta var en standardarm med rosettfäste men med adapter för att använda med Panasonics bajonettfäste. Den andra armen var en sökararm för att ge fler placeringsmöjligheter för den medföljande sökaren, denna arm passar även Sony PXW-FS5.
Något som vi inte hade stort behov av i vårt test och som vi endast testade att montera var Vocas MB-256, en matte-box med plats för två filter. Vi hade också en H-cheeseplate som Vocas designat för just EVA1. Denna ger dig fler fästpunkter för tillbehör och kan användas med handgreppet monterat. Vi tyckte Vocas-riggen var lätt att använda och lätt att montera på kameran.
MÅNGA FINESSER
Att kameran har ärvt färginställningar från sina större syskon i Panasonic VariCam-serien är en av alla finesser som gör denna kamera intressant för många. En annan finess som säkert tilltalar en del är att det inbyggda IR-filtret går att stänga av och på, vilket gör det möjligt att filma i mörker.
Något som också är användbart vid filmning i svagt ljus är kamerans möjlighet att ställa in två ISO-lägen. Panasonic EVA1 har en nyutvecklad 5,7K-sensor, nedsampling till 4K ger mer färginformation till bilden. Sensorn har något som Panasonic kallar Dual Native-ISO, det vill säga att bas-ISO ställs på 800 eller 2500 utan att bruset i bilden ändras. Det går att låsa för att enbart använda dessa lägen, eller så kan du variera ISO med ett av lägena som bas. Med Bas-ISO 800 kan du variera ISO-inställningen från 200 ISO till 2000 ISO, och med bas-ISO 2500 är det justerbart från 1000 ISO till 25600 ISO. Kameran har också inbyggt ND-filter i fyra steg från ”clear” till 1,8ND.
Panasonic EVA1 har en inbyggd bildstabilisering i sensorn – Electronic Image Stabilization, E.I.S. – för att underlätta filmning handhållet. Bildvinkeln förändras med beskärning på 1:15 för att bilden ska kunna förflyttas på sensorn för att stabiliseras. Jämfört med småbildsformatet har kamerans Super 35mm-sensor redan en beskärning på 1,5 gånger, vilket gör att det 24mm-objektiv vi lånade får en brännvidd som motsvarar 35mm i fullformat. Att kameran är så pass liten och har många fästpunkter på ovansidan gör att den är lämpad att användas i en kran, gimbal eller i en drönare. Med AJ-WM50, som kan köpas som tillbehör, kan kameran styras från en smart enhet med IOS eller Android via gratisapplikationen EVA ROP.
ATT ANVÄNDA
Panasonic EVA1 är i storlek jämförbar med Sony PXW-FS5, Canon EOS C300, Blackmagic Design URSA Mini Pro eller liknande. Något vi gärna hade sett i denna kamera är belysta knappar som i Nikon D5 och D850. När vi testade kameran i mörker var vi tvungna att hela tiden lysa med ficklampa på kameran för att hitta rätt. Det vi gillade var att det går att ha zebra eller Wave Form Monitor i sökaren och focus peaking. Focus peaking går att ställa in som konturförstärkning i olika färger eller som rutor som markerar var du har fokus. Kameran har EF-fattning och på EF-objektiv med elektroniska kontakter går det att styra bländaren från kameran automatiskt eller manuellt, kameran har också ”one-push”-autofokus och stöd för objektivdata. Vårt objektiv var helt manuellt, så vi fick ställa in bländare och fokus manuellt, då var focus peaking till stor hjälp och med Vocas följefokus gick det snabbt och enkelt att ställa fokus.
SAMMANFATTNING
Panasonic EVA1 är en kompetent kamera som i Panasonics värld ligger någonstans emellan GH5-serien och VariCam-kamerorna. EVA 1 har prestanda som Sony PXWFS7II och en prislapp nära Sony FS5. För filmare som i dag har ett system med GH5 är det en stor investering eftersom det krävs helt ny optik. Men filmare som i dag använder Canon DSLR-kameror för filmning, eller som vill komplettera med en dedikerad filmkamera är denna kamera något att ha i tankarna. Det går att börja filma med den optik man redan har för sin Canon-kamera. Är du filmare och använder objektiv med PL-fattning så finns det adaptrar som gör att optiken går att använda. Själv tycker vi att det var spännande att testa kameran och möter den gärna fler gånger i framtiden.