PRODUKTNYHET: Realfiction lanserar världens största Mixed Reality-display
Deepframe blandar fysiska objekt med digitala 3D-animationer – och kan upplevas utan behov av glasögon.
Realfiction har sedan 2008 arbetat med lösningar inom mixed reality som ska eliminera behovet av att använda 3D-glasögon. Lösningen, eller rättare sagt den fysiska produkten, som hamnat på tapeten den senaste tiden går under namnet Deepframe och är en 64-tumsskärm med teknologi bakom kulisserna som möjliggör visuella 3D-inslag att inta hologramliknande former i 4K-upplösning. På så vis tar man Mixed Reality från ett exklusivt rum, och tillgängliggör det i större utsträckning. Nedanför kan du se företagets korta demo från årets ISE-mässa i Amsterdam.
Sedan två veckor tillbaka har företaget haft en testperiod för lösningen i ett av Danmarks största shoppingcentrum. Ett koncept, närmare bestämt, för shoppingcentrum och varuhus som "vill attrahera kunder och bjuda in dem till sina lojalitetsprogram", skriver man i pressutskicket. Under testperioden under vecka nio och tio genomfördes en skattjakt vid Fisketorvet – Copenhagen Mall i Köpenhamn med hjälp av bolagets mixed reality-skärmar.
Med en Dreamoc XXL3-skärm som central hubb samt flertalet mindre Dreamoc HD3-skärmar utplacerade på olika platser i shoppingcentrumet. Genom att hitta alla skärmar och samla ihop ledtrådar tillsammans med den animerade karaktären ”Pepper” kunde deltagare i skattjakten tävla om biobiljetter till hela familjen.
– Genom att utnyttja wow-faktorn och det breda användningsområdet för vår upplevelseplattform och våra Dreamoc- och DeepFrame-skärmar kan vi skapa stort värde för detta slutkundssegment. Det här konceptet skapar en mycket visuell och spännande upplevelse för besökarna som lockar dem till alla delar av shoppingcentrumet och skapar incitament att gå med dess lojalitetsprogram. Vi kan således skapa mätbara värden som är mycket efterfrågade, säger Realfictions vd Clas Dyrholm.