SAMMANDRAG: Prolight+Sound 2018

SAMMANDRAG: Prolight+Sound 2018

Innehållsrik upplaga av kontinentens mötesplats för ljud och ljus

Text: Patrik Blomqvist
Foto: Patrik Blomqvist & Jochen Günther / Messe Frankfurt Exhibition GMBH

Mässduon Prolight+Sound och Musikmesse lockade i år till sig totalt 90 000 besökare från 152 nationer. Inuti mässhallen väntade 1 803 företag från 56 länder. Monitor gjorde sitt årliga besök på ljud- och ljusmässan mellan den 11 och 13 april och summerar visiten med ett nyhetssammandrag.

Mellan den 9 och 12 april samlades ljud- och ljuseliten återigen på Prolight+Sound för att avtäcka sina senaste släpp inom respektive område. Några av de största höjdpunkterna har vi samlat här i vårt produktsvep, inkluderat nyheter från bland andra Avid, d&b audiotechnik, Clay Paky, Robe och Chain Master.

Ljud

Audinate, globalt erkända för sitt etablerade ljudprotokoll Dante, introducerade redan på musikmässan NAMM i år en dongel-formad adapter under namnet Avio (eller rättare sagt, fyra stycken varianter av samma dosa). Hur som helst, med Avio, som agerar helt stand-alone, ger Audinate möjligheten att snabbt koppla upp exempelvis mixrar (Avio Analog Inputs), förstärkare (Avio AES3/EBU) Adapter, högtalare (Avio Analog Outputs) eller datorer (Avio USB Adapter) till ett Dante-nätverk. Modellerna har i ena änden anslutningsport till Ethernet, och i andra en för respektive ändamål. Priserna ligger på omkring 130 dollar styck.

Allen & Heaths digitala mixsystem dLive får sällskap av två moduler, en input- och en output-variant, genom den världsdebuterande serien Prime. Modulerna skjutsas in i expansionsracket DX32 och kan därifrån arbeta i harmoni även med annan I/O-utrustning. Eftersom dLive:s innanmäte dels består av den 96 kHz starka kärnmotorn XCVI FPGA, har man lagt ned lite extra tid på Prime-seriens komponenter, som här bland annat består av Nichicons FG Fine Gold-kondensatorer.

Allen & Heath välkomnar två nya moduler till dLive i Prime-serien, utrustade med högkvalitativa Nichicon-kondensatorer.

Franska Agora påstår sig ha introducerat den mest kraftfulla AV-skräddarsydda switchlösningen på marknaden: Ghost Network X, särskilt lämplig för applikationer med hög densitet och streaming av video. Maskinens specifikationer rymmer tiogigabits-upplänkar, både single- och multimode-fiber, en global switching-kapacitet på 128 GB per sekund och strömning av data i upp till 95 Megabit per sekund.

S6L-familjen breder ut sig rejält i Avid-sortimentet i år. Både i Las Vegas på NAB-mässan och på PL+S i Frankfurt demonstrerades en rad nya valmöjligheter. Till att börja med introducerades tre nya kontrollytor, innefattande 48D, 24C och 16C, som erbjuder antalet reglar i förhållande till produktnamnssiffran och rattar sträckande från 32 till 160. Touchskärmar finns dock exklusivt till 48D och 24C. Men det tar inte slut där. En helt nyutvecklad motor med 112 ingångskanaler och 48 mixbussar under namnet E6L-112, samt stageboxarna Stage 32 och Local 16, erbjudande 32 in/ut, 8 in/ut, Dante och AES, gjorde sin Europadebut i Frankfurt.

Avid S6L 48D

Avid S6L 16C

Mångsidigt och snabbupphängt och kvickt konfigurerat, löd Crest Audios beskrivning av Versarray Pro, det nya line-array-paketet från den amerikanska tillverkaren. Systemet består av VR112-arrayet och subbasen VR-PRO 215 och är riktade till medelstora liveapplikationer, inkluderat kyrkor. Dante finns integrerat, och en så kallad Auto Hang-DSP finns ombord som med ett knapptryck justerar arrayet utefter antal kabinett, högtalarposition, med mera. Dessutom har man skruvat dit ett trelägessystem på baksidan som öppnar för fler konfigurationer.

Efter uppskattade demonstrationer av GSL, ett högtalarsystem i d&b audiotechniks SL-serie för de allra, allra största applikationerna, verkar den tyska elektroakustikgiganten ha satt ribban för det här året. Här har målet varit att utöka headroom:et, och samtidigt rikta ljudet enbart dit det är ämnat utan oönskade reflektioner. Systemet består dels av modulerna GSL8 (80 graders horisontell spridning) och GSL12 (120 grader horisontellt), och dels av subbasarna GSL-SUB (ämnad för upphängning) och GSL-GSUB (för stackning på marknivå). Modulen har försetts med två fjortontums lågfrekvensdrivers i fören och två tiotummare på sidorna, ett horn utrustat med tiotumsdriver för mellanregistret samt tre högfrekvensdrivers. Två förstärkarkanaler är fördelade mellan komponenterna i denna uppsättning, med en för fjortontummaren och en för de resterande. Med en direktivitetskontroll ned till 45 Hz är det få scenarier där subbasarna kommer på tal, lovar man. Vi får ta och inspektera dessa maskiner närmare framöver.

Olof Arvidsson (t.v.) och Pierre Couriaut (t.h.) från Arva tillsammans med Monitors ansvarige utgivare Björn Hansen, framför d&b audiotechniks GSL.

Italienarna hos dB Technologies presenterade dubbel utökning av sin serie aktiva line-array, VIO. Här rörde det sig om topp-enheten L208 och subbasen S118R, och även här står siktet inställt på små till medelstora tillställningar. Vid en titt på L208:ans specifikationer hittar vi två åttatums LF-element av typ neodymium och en ensam kompressionsdriver på 1,4 tum (även här neodymium). Peaken ligger på 1 800 watt och den maximala SPL:n listas till 133,4 dB. Den inbyggda 56-bits-DSP:n har försetts med FIR-filter och kan manövreras med mjukvaran AuroraNet via nätverkskabel. Går vi vidare till subwoofern lyder specifikationerna som följande: 18 tums basreflex (peak 3 200 watt, maximal SPL på 139 dB nedåt 32 Hz).

dB Technologies VIO

Sitter man på ett exemplar av DiGiCos mixerbord SD7 kan man i juni vänta sig en rejäl mjukvaruuppdatering. I och med det kommande släppet av Quantum 7 expanderas nämligen konsolen till över 600 kanaler vid 96 kHz, som öppnar upp för närmare 3 000 in/ut. Quantum 7-motorn är bestyckad med åtta nya MADI-anslutningar och två DMI-slottar för ljud över IP, inkluderat hela DMI-sortimentet. Dessutom kommer ytterligare förstärkning genom Nodal Processing och True Solo, där det första innebär möjlighet att processa vilken nod som helst i Aux-sektionen, och det sistnämnda att monitoreringen kan replikera närmast vilken del som helst av bordet, inräknat hur en specifik källa processas och hörs. Tidsbesparande inslag, berättar man.

Goda nyheter för användare av trådlös utrustning från Mipro – nu lägger man till Dante till ett urval av mottagare ur sortimentet. Detta drabbar delar ur både ACT 7- och ACT 8-sortimentet, inräknat ACT-72, ACT-74 och ACT-828. Men, man har även en helt ny mottagare som hottats upp med nätverksprotokollet Dante, nämligen den fyrkanaliga mottagaren ACT-848. Maskinen arbetar över 64 MHz bandbredd och erbjuder frekvenssvar sträckande från 20 Hz till 20 kHz, samtidigt som den nyttjar företagets Digital Diversity Receiving Technology, vilket innebär två mottagare per trådlös kanal, där var och en är knuten till en egen antenn.

Mipro ACT-848

Festivalräddaren är här, hävdar Optocore genom släppet av sitt kabelbesparande signaltransportsystem Festival Box. Vad rackenheten (1U), som är baserad på BroaMans konverterare Repeat48WDM, möjliggör är att agera som en tunnel, eller tratt om man så vill, där samtliga protokoll kan passera via en (1) fiberlina (single duplex). Oavsett konsol eller protokoll, inkluderat Cat5-baserade standarder och HDMI, som ljudteknikerna utspridda över en rad olika festivalscener kan tänkas använda, har dessa samtliga fri passage genom Festival-boxen. Sex tillgängliga modeller finns att tillgå, med olika konverteringsmöjligheter: 12 duplex SFP slots multiplexed into a quad fiber, 6 duplex SFP slots multiplexed into a duplex fiber, 6 duplex SFP plus 12 BNC, 24 BNC och 12 BNC.

Prophon F6X

Svenska högtalartillverkarna Prophons monter innehåll allt från oerhört kompakta högtalare, till några lite större bjässar. Nyhetsskörden räknades till närmare tio släpp, inräknat två mkII-uppdateringar av de tidigare modellerna MF8 och MF10 och CX-seriens CXL122MP och CXL152MP. Höjdpunkterna här var dels den mycket kompakta full range-kuben F6X, försedd med en 6,5-tumselement och en entums-driver (neodymium, coax) och 70 graders konisk spridning. Lämplig som medhörning eller frontfill. Sedan hängde det ruskigt smidiga line-arrayet PLA621, med 6,5-tumselement och två 0,75-tumsdrivers monterade på waveguide och horn. Som hittat för kyrkor, hörsalar, med mera. Får man chansen bör man även lyssna på kombinationen av subwoofern B18HPC och HX-seriens högtalare.

Prophon PLA621

I det brittiska Solid State Logic-lägret var det premiärdags för ännu en komponent i ljudproduktionssystemet System T, som erbjuder såväl skalbarhet som flexibilitet med en helt och hållet IP-baserad infrastruktur. Konsolen som stod i rampljuset var en 32-reglad version av S300, kombinerbar med det övriga System T-sortimentet innehållande konsoler, touchskärmar, nätverksbaserad I/O, med mera. S300 lämpar sig för både större installationer eller mindre faciliteter, exempelvis OB-bussar.

Yamahas senaste PA-utrustning i DZR- och DXS-XLF-serien, debuterande i Frankfurt i år, är inte enbart framtagna för liveband och dj:s, utan sägs kunna bakas in i presentationssammanhang och i kyrkor. DZR-högtalarna finns i fyra modeller, samtliga med inbyggd DSP, klass D-förstärkare och möjliga att anslutas till Dante-nätverk via mixerborden Cl, QL eller TF, och kan därefter pusslas ihop med DXS-XLF-seriens subbasar på 18 respektive 15 tum.

Yamaha DZR

Ljus

Avolites-användare kunde spana in en dryg handfull nyheter i år, som förutom mjukvaruuppdateringarna Titan v11 och Ai v10.2 inkluderade höjdpunkterna Synergy och Q3. Medan plattformen Synergy möjliggör att ansluta och konfigurera Ai-mediaservern från armaturen Titan, och att streama färgdata och i sin tur snabbt integrera vilken armaturgrupp som helst (RGB eller CMY) till en större videocanvas, är mediaservern Q3:s (4K via DisplayPort, två DVI-utgångar för HD-skärmar, EDID-stöd, med mera) vassaste egenskap enligt tillverkaren förlusttfri playback med AiM-codecen.

Slimmad formfaktor var Ayrtons mål med sina nytillskott, där man dels avtäckte spot-armaturen Mistral-TC. Besläktad med den redan existerande modellen Merak, specificeras Mistral-TC:s som lämplig för spektakulära applikationer som bil- och modeshower, där komponenter så som en 300-watts vit LED-källa, en LED-modul kalibrerad till 7 000 kelvin, CRI-värde över 90 och höga värden enligt TM30-metoden listas. Funktioner som följer med är bland annat CMY-färgmix, variabel CTO, sex-positions färghjul, sju roterande gobos och nio fixerade.

Kinesiska Acme dukade upp med armaturer av olika slag i drivor. Modellerna vi tittade lite närmare på är några av nyheterna till XA- och XP-serien, XA-400 Spot Pro, XA-600 Framing och XP-16R BSW Pro. XA-varianterna är av typen LED Moving Heads där ljuskällorna ligger på 270 respektive 600 watt, ljustyrkorna 7 457 och 19 000 lumen, färgtemperaturerna listar 8 000 kontra 6 500 kelvin, och strålvinklarna sträcker sig från 8 till 45 och 7 till 42 grader. XP-seriens 16R BSW Pro kombinerar beam och spot och är utrustad med ljuskällan Philips MSD Platinum 16R och har en färgtemperatur på 6 000 kelvin. Samtliga enheter innehar DMX-stöd.

Ett axplock från Acmes XA- och XP-serie uppställda på rad. 

Ljusbord behöver inte ha en inlärningskurva i det brantaste slaget, utan kan fortfarande erbjuda sofistikerade verktyg och arbetsflöden med ett mer tillgängligt gränssnitt, tycker Chamsys som introducerade tre modeller i samband med släppet av QuickQ-konsolerna (Mac/PC). Är man, som många är i dag, inkörda i touchskärmstelefonernas värld kommer inkörperioden till denna trio gå galant, hävdar man. Maskinerna kommer med 20, 30 eller 40 reglar med märkbart enkelt handhavande för zoom och scrollning, en 9,7-tums touchskärm, Wi-Fi-stöd och möjlighet att ansluta en surfplatta som extern monitor. Man listar även ett fixturbibliotek täckande över 20 000 modeller från olika tillverkare.

Chamsys QuickQ

Fastän Axcor-serien gjorde sin Frankfurtdebut i år på Prolight+Sound, skapade den italienska ljusgiganten Clay Paky mest surr kring vad man gett namnet Zac-Eye – hävdat av tillverkaren vara den första fristående följespot:en med AI-teknologi. Och fiffigheten med just detta är, att väl synkad med en av Clay Pakys armaturer via Ethernet, upptäcker dess 3D-sensor vilka objekt som befinner sig på scenen och separerar sedan mänskliga former från resten av omgivningen. Därefter kan upp till fyra artister följas var och en för sig, automatiskt.

För första gången fick den europeiska publiken chansen att spana in CLF Lightings nya LED-serie, Spectrum. Innehållande två debutanter, närmare bestämt P1 DL och P2 Vw, lockade den förstnämnda modellen till sig flest ögon under mässans gång. P1 DL är bestyckad med 36 CREE-LED:ar och var en riktigt ljusstark maskin som hittad för de större evenemangen. Medan färgtemperaturen landar på 6 500 kelvin, följer funktioner som exempelvis HD-dimming med armaturen.

För att betona Maverick Storm 1 Wash:s stryktålighet under regn och rusk, hade Chauvet placerat sin nya, rörliga och IP65-klassade LED-armatur i en glasmonter med vatten singlande ned från ett duschmunstycke, rätt på dess aluminiumgjutna hölje. Orörd, roterade den inuti glashyttan och demonstrerade sin ljusstyrka på över 6 000 lumen. Med på köpet får man pixelmappnings-effekter, zoom från 11 till 42 grader, virtuellt gobohjul, 16-bits dimming och kontrollmöjlighet via DMX, W-DMX, sACN och Art-Net.

Det regnade kraftigt på Chauvets nya maskin Maverick Storm 1 Wash inuti glasmontern, för att demonstrera dess tålighet i ruskväder. Här ackompanjerad av Björn Starfelt.

Med den 600 watt starka Artiste Picasso släpper Elation en av marknadens ljusstarkaste rörliga LED-fixturer, som levererar en uteffekt på 22 000 lumen. Enligt tillverkaren är även funktionsutbudet i det rikaste laget, som här inkluderar zoom, framing, CMY, CTO, gobohjul, animation, prismor, frost, med mera.

Giganterna hos ETC är, precis som det ägda företaget High End Systems, svåra att missa på Frankfurtmässan. Men den förstnämnda tillverkarens storsläpp i år var en ny tappning av det etablerade ljusbordet Element, nu inne på sin andra inkarnation. Här har man riktat strålkastaren mot de mest fundamentala funktionerna, och dolt en mer avancerad sida under huven, och lyft fram ett rättfram handhavande med snabb åtkomst till inspelning av cues och uppspelning, effekter, med mera för att, som ETC säger, skapa ”tjusig ljusdesign och snygga övergångar”.

I sedvanlig ordning var GLP:s monter en späckad historia med en uppsjö av prylar och ljusshower. En av anhalterna för många besökare här var KNV-systemet, som för övrigt använts av kultgruppen Scooter ute på turné, och marknadsförs som branschens första ramlösa LED-modul. Med sin kombination av LED-lampor och RGB-pixlar skapar den vad man kallar för hyperpixlar och kan ställas in efter en räcka olika rörelsemönster. KNV kan köpas loss som separata, bågformade delar, eller slås ihop i åtta delar och forma en cirkel. Riktigt spexig!

GLP KNV

VL800 Beamline, Philips purfärska linjära MH-armatur, är en kvick sådan. Ljusmässigt sitter tolv stycken LED-emittrar på rad och levererar ett sken med en styrka på över 3 000 lumen, med en kollimerad strålvinkel  på 3,5 grader. Som tidigare är den snabb i rörelserna och erbjuder såväl kontinuerlig panorering som tilt, där funktionerna Mega-step och Twist ger en extra spjutspets. Beamlinen tillåter även pixelmappning i sitt tolv-zonersläge.

Ett par år efter releasen av Spiider tog Robe i från tårna och introducerade sin 20 000 lumen starka Tarrantula för världen. En så här kraftfull beam-, wash- och effektkombinerande fixtur har aldrig tidigare funnits i sortimentet, hävdar man. Ljuskällorna här är en konstellation bestående av 36 stycken 30 watt starka och ett 60 watt starkt LED-chip. Dess optiska system erbjuder en justerbar strålvinkel, från en fyragraders spot till en 50-graders wash. Slutligen har tillverkaren inkluderat ytterligare ett par funktioner, inkluderat den så kallade ”flower”-effekten, ett integrerat 18-bits dimming-system. Vill man experimentera med video-effekter möjliggörs detta genom mappning av individuella pixlar via DMX eller mediaserver via, eller med det inbyggda protokollet sACN i kombination med DMX eller Kling-Net.

Robe Tarrantula

Danska SGM plockade i år med sig en trio spännande nyheter på ljusfronten. Inledningsvis spanade vi in det nya flaggskeppet Q-10, en IP65-certifierad strob av typen RGBW Color LED Flood Blind levererande hiskeliga 59 878 lumen och färgtemperatur från 2 000 till 10 000 kelvin. Medföljer gör åtta individuellt programmerbara segment och special-makron, samt DMX-stöd. Dessutom visades den medelstora MH-spot:en G-7, vilken man även lyfter fram som den första IP66-klassade pjäsen någonsin. Hög uteffekt utlovas tack vare dess vita tillika 350 watt starka LED-motor och sina 572 lumen per kilogram. CMY-färgmix finns ombord och färgtemperaturen listar 6 500 kelvin. Ytterligare en IP66-klassad och kompakt maskin under namnet P-6 intog montern, kombinerande wash, strob och blinder. Här ryms 24 stycken 24-watts RGBW-LED:ar, vilka pumpar ut 12 000 lux på fem meters avstånd.

SGM G-7

Övrigt

Kedjeliftsexperten Chain Masters dragplåster i år var ett manuellt styrsystem bestående av den åttakanaliga basenheten D8+ Stage Operator Type 1, försett med touchskärm på sju tum (16:9), och den lämpliga handkontrollen i samma serie, D8+ Stage Operator Remote Control. Ett exemplar av basenheten hanterar max åtta enkilowatts-motorer, vilka härifrån, eller via handkontrollen, övervakas i frågor som lastvärden, felmeddelanden, grupperingar, med mera, och kan slås av via nödstopp. Maskinen är länkbar för utbyggnad med flera basenheter, där allt sedan sköts via handkontrollen som hanterar upp till 32 motorer per sida. Basenhetens pris är 70 043 kronor och handkontrollen landar på 18 970 kronor.

Släppet av disguises (tidigare d3 technologies) mjukvaruuppdatering r15 till företagets mediaservrar kommer nog som en välkommen nyhet för alla som söker efter ett exakt verktyg för att visualisera scenproduktionen, eventen, eller liknande – från simulering av ljusnivåer, till kameraplacering. Detta görs smidigast via VR-glasögonen HTC Vive eller Oculus Rift. Ytterligare ett uppskattat inslag i uppdateringen var OmniCal, en kamerabaserad projektorkalibreringsmotor som utför justeringar ner på sub-pixelnivå.

Sedan ett par år tillbaka har Theatrixx Technologies byggt på sitt videokonverterar-sortiment xVision, innehållande robusta dosor för liveevent, broadcast, presentationer, med mera, försedda med bland annat integrerad strömförsörjning (120 volt), PowerCON-anslutning och magnetiska fästremsor. På PL+S lade man till ett flertal nyheter till arsenalen, som fram till då täckt HDBaseT till HDMI, SDI till fiber, SDI till HDMI, med flera. Dels rör det sig om den dubbelriktade konverteraren för HDMI/SDI och HDMI+SDI, men också rackvänliga versioner av utbudet och det resevänliga rackskåpet med snabbfästande magnetportar.

Vi tackar för oss för den här gången och ser fram emot nästa upplaga av Prolight + Sound, som äger rum i Frankfurt mellan den 5 till 9 april 2019.

BRANSCHNYHET: Sony DWX3 Digital Wireless till Kulturhuset Stadsteatern

BRANSCHNYHET: Sony DWX3 Digital Wireless till Kulturhuset Stadsteatern

REPORTAGE: myOffice, Örebro

REPORTAGE: myOffice, Örebro