REPORTAGE: Sound of Thunder på Stockholm Pride
Succéavrundning på Stockholm Pride på Münchenbryggeriet
Text: Peter Fredberg
Foto: Marcelo Cordero, Peter Fredberg
Med över 60 000 deltagare i tåget och en halv miljon åskådare blev Stockholm Pride även detta året en succé. På lördagen var det var dags för sommarens största Euro Pride Closing Party med en hemlig artist i Münchenbryggeriets mässhall i Stockholm. 940 kvadratmeter vackra ekgolv, 40 meter terrass och fantastisk rymd gör mässhallen unik i sitt slag.
Vi smyger in och träffar Marcelo Cordero, som är i full gång tillsammans med sina medarbetare att rigga scenen inför eventet. Tillsammans med sina söner David, Daniel och Christopher driver han familjeföretaget Sound of Thunder.
– Vårt fokus gör att vi idag vilar på fyra fötter, vilka är ljud, ljus, bild och backline. Fokus ligger på den professionella marknaden för teknik till företagsevent, konferenser och en del konserter, säger Marcelo.
När det kommer till just ljud har han jobbat i mer än 30 år som ljudtekniker och produktionstekniker enda sedan gymnasietiden. Under mer än 20 år jobbade han parallellt i flygindustrin, innan han drog igång firman på allvar och började jobba professionellt på heltid 2007.
– Från början hette företaget Thunder Lightning som jag drev som enskild firma från 1991, innan dess var jag musikant och tekniker på samma gång i mitt eget band. 2007 började jag och min före detta fru, Suzanne Cordero Ridnert, att skissa på företaget Sound of Thunder AB. Vi har haft en väldigt fin utveckling, mycket tack vare mina barn och den fantastiska personalen vi haft genom åren och inte minst genom min mentor Hans Ryberg, grundaren av Münchenbryggeriet AB.
Att arbeta med ljud
– Tidigare tyckte jag att det roligaste med ljuduppdragen var att jobba med band och skapa bra ljud och ljudbilder. I dag är det mest givande att skissa upp och ta fram idéer inför ett uppdrag. Att få rita upp och skapa miljöer med hjälp av dagens kraftfulla teknik i en tredimensionell miljö och få presentera detta för kunden.
Det här uppdraget fick Marcelo genom Münchenbryggeriet, som han har haft ett mycket tätt samarbete med under många år.
– Just denna gång håller vi i både ljud och ljus. Det började med ett första möte tillsammans med Mhy Foger, projektledare och kunden på Münchenbryggeriet, där vi tillsammans gick igenom vad de hade för idéer och önskemål kring själva eventet. Sedan kan naturligtvis ett projekt växa eller krympa och det kan tillkomma saker på vägen, men jag lägger alltid fram ett väl genomarbetat grundförslag inför ett projekt, som vi kan utgå ifrån. Där ingår både tekniken och praktiska lösningar för att kunna leva upp till önskemålen och för att vi ska kunna sätta en prislapp på uppdraget. Vi strävar alltid efter att få med så bra lösningar som möjligt, allt för att leva upp till det slutresultat vi kommit överens om och faktiskt helst överträffa kundens förväntningar.
Teknik
Marcelo använder sig av egen teknik på sina uppdrag och är bland annat distributör av DAS Audio i Sverige. En av utmaningarna med detta event var att integrera och testa ett totalt digitaliserat system från d&b audiotechnik. Allt styrs och övervakas från en Laptop med R1, som är en fjärrstyrningsmjukvara som hämtar data från programmet ArrayCalc. Med hjälp av ArrayCalc kan de bland annat göra kalkyler med hjälp av lokalens beskaffenhet när det kommer till längd, bredd och höjd. Med dessa mätvärden kan de sedan simulera hela riggen och får även viktig information om själva den fysiska utformningen och hur systemet ska hängas på plats och hur det kommer att bete sig och fungera rent tekniskt. Programvaran finns för både Microsoft Windows och Mac OS X. R1 är i sin tur centrum när det kommer till styrning och övervakning av alla konfigurationer som man kan skapa med d&b:s slutstegsfamilj. Allt från D12, D30 till D80 samt DS10-switch och Dante-matrisen DS100.
– Slutligen är det dags för det akustiska testet där vi gör den sista justeringen av ljudet med hjälp av Smaart, System Measurement Acoustic Analysis Real-time Tool. Denna gång blev det inte några avvikelser, då ArrayCalc och R1 gjorde ett bra jobb.
För detta event använder sig Marcelo av en relativt liten, men effektiv ljudrigg.
– Som main-PA har vi 16 stycken trevägs d&b V8 och fyra stycken trevägs V12-toppar tillsammans med 16 stycken V sub. Lådorna till V8, V12 och V sub är konstruerade av marin plywood och har dessutom en skyddande PCP, Polyurea Cabinet Protection-yta. Hela systemet drivs med åtta stycken d&b D80-slutsteg.
På scenen används sex stycken av de aktiva tvåvägsmonitorerna DAS Audio Road15. Allt som används passar bra för både mobila och fasta installationer. Mixerborden är två Yamaha CL5, en som FoH och en för monitorerna. De har 72 mono- plus åtta stereoingångar, touchskärm och är tankade med åtta Premium Rack-plugins och väger in på 36 kilogram. Mikrofonerna som används under eventet är Shure ULXD som är ett digital trådlöst system med Beta58 inklusive distro, antenner, Dante och AES-256-kryptering.
– Trots alla hjälpmedel och tekniska lösningar som finns ställs det i dag allt högre krav på både nätverkskunnande och akustiklära, för att verkligen kunna tygla tekniken. Som belöning kan vi få helt fantastiska ljudupplevelser. Ljudet som du kan få fram redan i utgångsläget är ofta så pass bra att det nästan är svårt att misslyckas. Men för att verkligen ta tillvara på all den prestanda som systemen kan leverera och få det att prestera i den aktuella lokalen krävs det att man verkligen sätter sig in i hur all teknik, både digital och mekanisk, fungerar och samarbetar under ett uppdrag.
Teamet
Det handplockade teamet för eventet består av Christoffer Wetterström, ansvarig ljudtekniker, Daniel Butch, assisterande ljudtekniker, Florian Engelmohr, ansvarig ljustekniker, David Cordero, ljusdesign och programmering, Ella Turkkinen, assisterande ljustekniker, och slutligen Marcelo som produktionsteknisk- och projektansvarig.
– Jag har det övergripande ansvaret över hela eventet och samtidigt har jag en dialog med kunden så att de kan följa vårt arbete och se hur allt flyter på och att vi lever upp till deras förväntningar.
Själva riggandet och hängningen av ljudet var ganska enkelt för Marcelo och hans team då de jobbat i dessa lokaler tidigare, så det tog dem cirka tre timmar effektiv tid.
Tips
– För det första så se till att verkligen ta reda på vad kunden vill och lyssna på de önskemålen. Var lyhörd genom hela processen och se sedan till att verkligen vara anträffbar. Kunden ska enkelt kunna nå dig, om det uppstår några frågor kring projektet.
Det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till i ett projekt och just logistiken är ofta en stor del av ett uppdrag. A och O är att hela planeringskedjan är ordentligt genomgången. Med en bra planering sparar du både dina och kundens pengar, som i slutändan är dina pengar för uppdraget.
– Se sedan till att helt enkelt använda så bra teknik som möjligt. Vi använder oss bland annat av några av de dyraste högtalarsystemen på marknaden, men de är verkligen värda de pengarna när man ser till slutresultatet. Visst skulle jag kunna använda andra system, men för mig har det varit väldigt viktigt att lägga all fokus på kvalité i hårdvaran, mjukvaran och inte minst i de ergonomiska aspekterna av systemet som används. Det handlar om allt ifrån högtalarsystemet, övrig teknik, helt ner till transportlådorna. När vi pratar om en sådan utrustningsdetalj, har all vår utrustning dedikerade case som de transporteras i.
Alla deras case görs av Hasse Johansson på Audio Industries i Odensjö i Småland. De har ett eget välutrustat snickeri där de tillverkar transportlådor, toolboxar, med mera. Allt är helt anpassat efter kundens önskemål och skyddar tekniken under alla påfrestningar som transporterna innebär.
– Det är inte okej att komma fram till ett uppdrag bara för att upptäcka att utrustningen tagit skada.
När det kom till själva eventet så gick det riktigt bra och tekniken levererade vad den lovat fullt ut.
– Det var en väldigt positiv upplevelse, alla var som små barn i godisaffären. Allting gick precis som planerat, kunden var väldigt nöjd och artisterna var lyriska över ljudupplevelsen och den tekniska supporten. Vi kommer helt klart att fortsätta utveckla vårt samarbete med Arva och räkna med deras kunnande och professionalism.
Vem var då den hemliga artisten? Jo, sångerskan Maizie Ursula Williams, en av originalsångerskorna ur Boney M, som med sin egen version av gruppen är ute på turné.