REPORTAGE: Grass Valley

REPORTAGE: Grass Valley

Det förnämliga med IP

Text: Michael Dee
Foto: Grass Valley

Det är en ung bransch och den rör sig snabbt framåt. Grass Valley tillhör redan veteranerna inom IP Live och har utfört stora projekt åt Canal+, Arena TV och BBC Wales. Vart är branschen på väg? Och vad är det som driver på den just nu? Monitor tog upp detta och mycket mer med Mark Hilton.

Namnet Grass Valley kommer från den lilla staden Grass Valley i Kalifornien. För det var där som Dr. Donald Hare grundade företaget 1959, med inriktning på forskning och utveckling. Man etablerade sig på marknaden under 60-talet med två produkter, en förstärkare för videodistribution och en produktionsswitch. 1974 slogs företaget ihop med Tektronix och 2002 togs det över av Thomson Multimedia. Sedan 2014 ingår Grass Valley i Belden och har sitt högkvarter i Montreal. 

Monitor har tidigare talat med en av Grass Valleys kunder, Dafydd Rees på engelska Arena TV, som köpte utrustningen från dem till sina bussar, de allra första i världen, med motiveringen att Grass Valley kunde leverera hela paket, med IP-kameror, infrastruktur, videomixrar och displayer. Och det är detta som gjort att Grass Valley växt sig stora inom sektorn, som egentligen bara har några år på nacken, berättar Mark Hilton, Vice President för liveproduktion på Grass Valley.

Mark Hilton, Vice President för liveproduktion på Grass Valley.

Mark Hilton, Vice President för liveproduktion på Grass Valley.

– Rent marknadsmässigt gav vi oss in i leken 2015 och bland de första produkterna vi lanserade var GV Node Series. Det var enligt dagens mått en ganska enkel systemlösning för IP Live, för SMPTE 2022-6. Vi gjorde en mycket uppmärksammad demonstration på NAB det året, där vi med våra LDX 86 WorldCam-kameror med XCU HD/4K XF IP Base Station sände 3G 2022-6 signaler genom två Cisco-switchar över 10 GigE-länk mellan två delar av mässan. Demonstrationen fick många att inse fördelarna med IP Live. Fast i dag kör vi med en annan standard, SMPTE 2022-6 har ersatts av SMPTE 2110. Det här en bransch som rör sig väldigt fort. Då inte bara vad gäller IP Live, utan också lagring och hantering av data i moln, men det är dock IP Live som i broadcasting utgör grunden och får det hela att fungera.

Grass Valley har profilerat sig med hela paketlösningar, med produkter till hela IP-ledet. Det är naturligtvis smart ur affärssynvinkel, men var det också nödvändigt för att få kunderna att på allvar ge sig in i IP?

– Ja, det var det faktiskt. Visst, det går att köpa enskilda produkter från oss och kombinera med produkter från andra tillverkare, men de flesta litar inte riktigt på konceptet att sätta ihop ett system som någon sorts Lego, utan föredrar testade lösningar.

Det förnämliga med IP

Inom broadcasting har nyhetsredaktioner fått lägga om sitt arbete, säger Mark och förklarar att där man tidigare skickade ut reportrar med team för att göra inslag till kvällsnyheterna, utförs rapporteringen 24/7 och inte bara via tv. Den sker via webben, Twitter, Facebook och andra plattformar.

– Det handlar om att skapa fler inslag, göra fler uppdateringar, och det med färre personal. Allt detta ska ske så smidigt som möjligt. I dag använder vi begreppet Automated Production Control. Det får inte uppstå några fel mellan kontrollrummet och nyhetsstudion och det är mycket att hålla reda på. Vårt APC-system, The Ignite Konnect Platform, är det första som skapar en fungerande länk mellan dem. Det gör det möjligt för en person att ha total kontroll över ljudmixrar, videoservrar, grafik, fjärrstyrda kameror och själv bestämma i vilken grad systemet ska fungera manuellt och automatiskt. Det är perfekt för nyheter där inslag ofta byts ut i sista minuten och där det plötsligt sker något som ska täckas live, en katastrof eller en presskonferens till exempel.

Nätverkslösningar är också en viktig bit i det hela, säger Mark och förklarar att det förnämliga med IP är att det erbjuder en smidig väg till molnet och mer traditionella datacentraler.

– Det vill säga att broadcasters med hjälp av en nätverkslösning kan plocka fram alla möjliga sorters content, till exempel arkiverade intervjuer, och föra in dem under en liveproduktion. Vårt system kan hantera hela IT-biten och föra in det i broadcastingdomänen. Just den smidiga tillgången till molnet kommer att utgöra en allt viktigare del av implementeringen av IP Live de närmaste åren. När folk hör ordet ”moln” tänker de ofta på Microsoft eller Amazon, men det kommer nog i lika hög grad att handla om mindre, helt privata moln för en broadcaster eller ett produktionsbolag. Det är inte bara smidigt, utan sparar i längden också stora pengar.

Jag ska ärligt erkänna att det [Canal Plus-studion] innebar en inlärningskurva även för vår del, konstaterar Mark Hilton. Projektet var klart sommaren 2016 och det har fungerat helt perfekt sedan dess.

Arena TV

Arena TV:s bussar fick mycket uppmärksamhet och fick bollen i rullning på allvar för Grass Valleys del. De har sedan dess utrustat bussar i USA och Kina. Men de har också utfört flera andra projekt, som till exempel Canal Plus-studion Canal Factory, som ligger i utkanten av Paris.

– Canal Plus ville uppdatera sin studio och faktiskt förvandla den till ett riktigt showcase för både den tekniska personalen och tittarna. Två produktionsstudior med full IP-teknologi. För vår del var detta det första riktigt stora projektet vi genomförde, och jag ska ärligt erkänna att det innebar en inlärningskurva även för vår del. Projektet var klart sommaren 2016 och det har fungerat helt perfekt sedan dess.

Projektet utfördes i samarbete med Cisco som stod för nätverksinfrastrukturen och Videlio som tog hand om integrationen av systemen.

– Det är en modell vi har arbetat med även på andra håll. Fast det händer naturligtvis att vi tar hand om alltihop själva. Vårt samarbete med Cisco har dock varit viktigt, inte minst för att många av våra kunder redan använder deras system. Det skapar förtroende och trygghet.

Arena TV:s OBX, den första IP-OB-bussen i världen, utrustad med en paketlösning från Grass Valley.

En del hävdar att omläggningen till IP Live är lika omfattande som övergången till färg-tv.

– Det beror på vilket system man väljer. Om du tar Ciscos system är de egentligen väldigt små och de behöver inte vara större än de som behövs till SDI, eftersom bandbredd och signaler kan anpassas till en enda kabel. I dagsläget har vi allt som behövs för ett bra arbetsflöde med SMPTE 2110. Jag tror att fokus inom branschen de närmaste åren kommer att riktas mer och mer mot att koppla ihop flera lager av signaler och få dem att fungera utan en massa krångel. Med SDI används en massa olika drivers, som drivs av hybridsystem, detta för att det behövs ett kontrollsystem som talar 20 olika språk. Och det är på gång, alltså hur man switchar en signalkälla. I stället för att en kontrollpanel informerar en central SDI-router handlar det om att informera destinationsutrustningen, kopplad till Cox-routern, att den ska skicka en begäran till specifik multicast-stream. Det är den mekanismen vi håller på att reda ut.

AIMS

Grass Valley är en av grundarna av AIMS, The Alliance for IP Media Solutions. 

AIMS.jpg

– Inom alliansen har vi hittills fokuserat på SMPTE 2110 men har nu adderat IS- 04 och IS-05, och Control Layer Protocol till att kontrollera utrustningen i slutledet. Och det är ännu inte färdigutvecklat. Visst, vi kan få ett system att fungera men vi vill få branschen i stort att införa IS-04 och IS-05, och lite längre fram IS-06. 

Standardisering inom IP Live betraktas fortfarande som ett problem. Skulle detta lösa det problemet?

– Ja, jag anser det. Det kommer naturligtvis att finnas möjligheter till innovation men det är det som tar hand om den grundläggande kapaciteten och det på ett mycket tillfredsställande sätt än inom SDI. Eftersom utrustningen i hela ledet kan kommunicera automatiskt utan konfiguration. Det är en enorm fördel som verkligen kommer att sätta fart på IP Live, inte minst för att kostnaderna för systemen är låga.

En del branschobservatörer har märkt att en del av de broadcasting-företag som köpt utrustning inte drar full nytta av den. Vad beror det på?

– Det handlar om vilken teknologi som används i slutledet. Många är i en övergångsfas. På många tv- och produktionsbolag finns fortfarande mängder av det jag kallar för ”legacy equipment”, utrustning som är baserad på SDI. En typisk studio innehåller därför en stor mängd gateways och converters för IP till-och-från SDI. Om man arbetar på det sättet ökar man enbart sina kostnader. Visst, man får f lexibiliteten, men jag anser att det faktiskt inte är så svårt att övergå helt till IP Live. Det finns färdiga och enkla lösningar att tillgå.

På en del håll tycks det nu vara 4K som driver på marknaden.

– 4K växer och det är en viktig del av orsaken. Men det handlar också om att allt fler broadcasters behöver hantera större mängder signaler. Vi har stora kunder som BBC Wales. De är inte inne på 4K i dag men de vill ha IP på grund av kapaciteten att koppla och sända till flera plattformar. Det innebär att de måste ha öar där video kan processas och skickas vidare. Med IP är det lättare att sköta det. Beställningen från BBC Wales kom in för ett tag sedan men leveransen utfördes först nyligen. Resten av BBC kommer naturligtvis att titta noga på vad som händer i Wales och vi hoppas naturligtvis att de kommer att följa efter.

Skriker efter utbildning

Den praktiska kunskapen om IP Live varierar starkt och det talas om ett skriande behov av utbildning.

– Vad gäller våra egna kunder utför vi tu-man-hand-utbildning till alla de stora beställningarna. Cisco är också med där och vi erbjuder kurser om enskilda produkter och hela system för större grupper. Generellt sett saknas det utbildning för tekniker och även för IP-tekniker som vill ge sig in i broadcasting. Vi skulle vilja se mer utbildning, för det finns ett stort och starkt växande behov.

REPORTAGE: Sony IP Live

REPORTAGE: Sony IP Live

PRODUKTNYHET: Lawos radiokonsoler först att anta SMPTE 2022-7

PRODUKTNYHET: Lawos radiokonsoler först att anta SMPTE 2022-7