REPORTAGE: På set med Lars & Axel Franzino
Far och son – ljud och bild
Text & foto: Peter Fredberg
Lars Franzino har under sin karriär arbetat med musik, ljudbearbetning, A-ljud och som ljudtekniker för Bingolotto. Där är han en av de som varit med sedan allra första början. Och han har även lyckats få sin son Axel att satsa på en karriär i branschen.
Trots att repetitionerna för Bingolotto skulle starta klockan två sitter de flesta gästerna fast på olika tåg i och runt om i Göteborg. Klockan började nu närma sig fyra på eftermiddagen och det skulle kunna vara skäl nog till att stressa upp vilket team som helst. Men här råder ett professionellt lugn, alla sköter sina uppgifter och anpassar sig efter situationen. På just detta Bingolottoavsnitt var både far och son på plats och under en kort paus i den hektiska repetitionen lyckades vi träffa duon över en kopp svart kaffe.
Hur länge har ni jobbat i branschen?
– Jag började under sent 80-tal och startade min egen firma, Elephant Production tillsammans med en kompanjon, säger Lars. I början jobbade jag även som ENG-tekniker, men har sedan specialiserat mig på ljudbearbetning och A-ljud. Det har även blivit en del musiktekniker-uppdrag under åren. Bingolotto började lokalt och 1991 gjordes några provprogram för TV4, då de startade upp sin verksamhet. Mediemogulen Gert Eklund, som startade projektet, ville att allting skulle köras från samma plats. Det slutade med att han köpte upp vår firma och det var då jag hamnade här i Gamlestaden. Sedan dess har jag varit anställd på flera olika bolag, fast vi har alltid varit på samma ställe, och nu är det Warner Bros som håller i taktpinnen. I dag sköter jag A-ljudet och har ansvar för utljudet till din tv.
– Jag följde med pappa som praktikant första gången när jag gick i femman, sedan hoppade jag in som kameraassistent på Bingolotto när jag var 14 år. Mitt första riktiga OB-jobb fick jag när jag var 16 år. Det var faktiskt redan när jag började som kameraassistent fick jag upp ögonen för Steadicam och tyckte det verkade spännande, säger Axel.
”Jag fastnade för det på en gång”
Hemma hade Lars en systemkamera som det även gick att filma lite med, och när Axel var liten så köpte han en Glidecam av en vän som de monterade systemkameran på, berättar Lars.
– Jag sprang runt hemma och fastnade för det på en gång. Det var häftigt att jag kunde få till så stabila bilder, det var så det började. Jag hade verkligen hittat min grej, säger Axel.
Axel fortsatte som kameraassistent under ett par år och lärde sig kameraspråket, att man inte springer i vägen för varandra och hur man beter sig på set, helt enkelt. Allt eftersom tiden gick fick han prova på lite andra uppgifter och även att hantera kameror. Till slut investerade han i en egen Steadicam.
Vilken typ av uppdrag jobbar ni med i dag?
– På söndagarna är det som sagt ett fast uppdrag med Bingolotto, och på veckorna jobbar jag bland annat med ljudbearbetning för filmer, som ska visas i programmet. Sedan kan det bli lite allt möjligt då vi har haft en massa olika produktioner i huset, säger Lars.
I slutet av augusti jobbade han bland annat med en partiledardebatt som de gjorde för Expressen och Dagens Industri och som sändes på nätet.
– Andra uppdrag har varit SVT Kontrapunkt, Postkodmiljonären, Lyckohjulet, Copy Cat Singers, Faddergalan och Motorjournalen i Kanal 5, med mera. Sedan har vi exempelvis jobbat med Bachelor som filmas i Grekland. De ska även ha två stora studioprogram och en massa webisoder som ska följa med till programmen från Grekland. På dessa uppdrag har jag jobbat som A-ljud och på vissa även skött ljudbearbetningen. Just variationen på uppdragen gör att jag aldrig tröttnar på jobbet.
– Jag har jobbat med bland annat P3 Guld, Lotta på Liseberg, Sommarkrysset, Idol, friidrotts-EM i Berlin och en hel del galor av olika slag. Nu senast var det fotboll i National League i Ryssland, och jag ska även göra skid-VM i Åre, säger Axel.
Hur ofta händer det att ni jobbar tillsammans på ett projekt?
– Eftersom han direkt gick över till den mörka sidan, som vi kallar fotografsidan, och började frilansa, så är det inte så många uppdrag vi gör tillsammans utöver här på Bingolotto, säger Lars.
– Frilansande passar mig bra, som det ser ut i dag. Det är kul att få träffa så många spännande människor, besöka nya platser och ställas inför spännande utmaningar. Men visst är det kul att jobba med farsgubben ibland, även om det kan bli lite missförstånd under radiokommunikationen om vi bara använder efternamnet, säger Axel.
Handlar om att få tid i västen
Utöver Axels Steadicam-uppdrag blir det även en del handkamera, kran och olika sorters remote-kameror.
– Jag försöker helst hålla mig till Steadicam-uppdrag, men det går lite i perioder vad jag får för uppdrag. Det roliga med just Steadicam är att du aldrig blir fullärd. Det känns faktiskt som att jag utvecklas som operatör efter varje uppdrag. För att bli bättre och utvecklas handlar det om att helt enkelt få tid i västen.
Varför är det viktigt med en egen Steadicam?
– Eftersom det kan bli långa pass är det viktigt att kunna ställa in riggen så den passar till operatören. De inställningarna kan vara väldigt olika från person till person. Därför vill man ha sin egen rigg, vilket också sparar tid på set, säger Axel.
Vilken teknik använder ni på uppdragen?
–Som A-ljud på Warner jobbar jag med ett Lawo-bord och där sitter jag oftast med min kollega Åke Linton på produktioner där vi behöver vara två. Sedan finns det ett Soundcraft Vi6-monitorbord nere på golvet i studion där det sitter en monitortekniker. Vi har även ett B-ljud, Kalle Olsson, och en scentekniker, Per Thuresson. Ljudbearbetningsuppdragen sköter jag med hjälp av Pro Tools. Det används även väldigt många jinglar och bakgrunder i till exempel Bingolotto, då använder vi en Instant Replay 360 och en programvara till Mac som heter Soundbyte. På väggen i kontrollrummet sitter Genelec 1038, som närfält kör vi Genelec 8240, och en liten Fostex 6301B som en liten monohögtalare. Mikrofonerna som används till pratet är headmics’, DPA 4066, och i övrigt är det en blandning av Shure, Neumann och AKG, till exempel, säger Lars.
–Jag använder min Steadicam EFP och den aktuella produktionen tillhandahåller kamerorna. En favoritkombination är den lilla smidiga kameran Sony HDC-P1, gärna med en Canon HJ 14-optik och en 1500-länk. Det är den skönaste kombinationen som ger en bra balans, säger Axel.
Vilken är den största utmaningen med ett uppdrag som Bingolotto?
– Det som gör att det är så roligt är att det just är live. Under ett bandat program kan du gå in och bryta om luggen på programledaren ligger fel, med live är det en helt annan nerv. Hela gänget jobbar mot samma mål, att leverera ett bra program och alla rycker in och hjälper varandra om det behövs. Det gäller att ha fokus och lösa uppgiften, och just teamkänslan här på Warner Bros är bland det bästa med jobbet, säger Lars.
– På min avdelning blev det också lite cirkus i dag. Jag kom precis tillbaka från National League i Ryssland och utöver att vi står utan gäster så lyckades inte min Steadicam hinna fram till i dag. Jag fick helt enkelt använda en annan Steadicam och det är väldigt annorlunda att köra med en annan rigg. Men det är bara att bita ihop och gilla läget, säger Axel.
Hur ser du på teknikutvecklingen när det kommer till de allt enklare och mindre stabiliseringarna till kameror?
– På de enklare kamerorna som kan användas tillsammans med dem går det inte det att styra färger och bländare från kontrollrummet, vilket man måste kunna göra vid flerkamera-produktioner, säger Axel. Det går heller inte att sköta zoom och skärpa på samma sätt som med en Steadicam, och dessutom skall signalen kunna gå via en bra länk. Det går i dag inte att göra på riktigt samma sätt med mindre och enklare stabiliseringslösningar. Det känns som att det kommer dröja ett bra tag innan de enklare systemen kommer upp i samma nivå som en Steadicam kan leverera i dag. Så det är bara att hoppas att Steadicam hänger på och fortsätter sätta standarden.