INTERVJU: Jonas Karlberg, Artifon
Tre dimensioner Karlberg
Text: Patrik Blomqvist
Foto: Jonas Karlberg
Han är inte enbart en bevandrad musiker med fingertoppskänsla för studioteknik. Jonas Karlberg är också akustikern som är en stor förkämpe för området immersive 3D. Med en stark övertygelse vilken potential teknologin har för att visualisera och förverkliga komplexa projekt är han nu redo att föreläsa på AV-tekniksmässan Monitor Roadshow i Göteborg den 22 oktober.
Spårvagnarna ringlar upp för backen mot Redbergsplatsen i området Olskroken, beläget cirka en kvart utanför centrala Göteborg. Jonas Karlberg sitter hemma i sin boning och väntar otåligt på en leverans av ett upprättstående piano med anor från 40-talet, berättar han när vi ringer upp honom. En artistisk iver som följt med honom till Landala. Till Johanneberg. Till Vasastaden. Och fram till där han har bor i dag.
Det är nämligen som så att trots flea adressändringar under sina unga år, har den i dag Artifon-anställde akustik- och AV-konsulten alltid gjort plats för toner i sin ryggsäck, vart ekipaget än tog flyttlasset. Och med musicerande föräldrar, som dessutom ingår i Göteborgs stadsteaters fasta ensemble, vore det underligt om det gick att undgå musiken i hemvisten.
– Det var något som präglade hela min uppväxt. Det spelades och sjöngs på fester. En stor del av släkten och familjen gick på musikskolor, ur vilken konstellationen Tre generationer Karlberg formades. Min fars skivsamling var redan på den tiden enorm. Och det fanns alltid ett piano tillgängligt hemma att spela på.
Att musiken blev en naturlig del av Jonas liv är inget annat än en underdrift.
– Men det var först någon gång i tonåren som jag i större utsträckning började reflektera över hur saker låter. Och rummets inverkan kom i ett senare skede efter det.
Likt storheter som Jose Gonzales och Laleh spenderade även Jonas sina gymnasieår på Hvitfeldskas musiklinje. Lockad av lärosätet halkade han där in på ljudteknik.
– Mikrofoner. Förstärkare. Preamps. Mixerbord. Hur allt det här funkade intresserade mig väldigt mycket. Och inte minst vad som händer med de digitala programmen och vad det är som man försöker efterlikna.
Uppslukad av inspelningsteknik och allt vad studioarbete innebär trampade Jonas plattan i botten och sög i sig kunskap likt en skurtrasa.
– Jag lånade hem mängder med böcker från biblioteket och sjönk ned djupt i litteraturen.
Och det skulle han göra igen inom kort.
Binaurala bilinteriörer
Efter gymnasiet blev det vidare studier på Chalmers tekniska högskola, från vilken Jonas lämnade med masterexamen i elektroteknik och akustik.
– Jag fick snabbt upp ögonen för signalbehandling och hur vi jobbar med det i ljudsammanhang, med DSP:er, med mera. Men det var först när vi gjorde exjobbet på ett företag som heter EmbracingSound som det verkligen tog fart. Man hade då tagit fram en algoritm som var väldigt spännande.
En algoritm som enligt Jonas Karlberg och Simeon Pappinen Hillerts avhandling ”gjorde det möjligt att frångå den klassiska tvåpunktsuppställningen av högtalarna och ändå skapa en ljudupplevelse i stereo.”
Men det dröjde inte långt tills nästa avhandling skulle bockas av. Den här gången under titeln ”binaural ljudåtergivning i bilinteriörer” tillsammans med Alpine Electronics, Semcon och Chalmers.
– Det blev en naturlig fortsättning på det jag hade avslutat, eftersom det blev tillämpad signalbehandling, brusreducering, framtagning av filter för att släcka ut högtalarsignaler för att få bort läckage. Detta för att i sin tur skapa och möjliggöra binaural uppspelning, eller 3D-ljud, i bilar. Otroligt lärorikt. Mycket tack vare Peter Molin och Jens Ahrens för att de var väldigt inspirerande i sina roller som handledare respektive examinator.
Upplevelsen i centrum
Jonas hann inte avsluta sin tid innanför akademins väggar innan arbetslivet knackade på dörren. Redan i sluttampen av studierna inledde han nämligen karriären som rumsakustiker på ÅF i Göteborg.
– En jättelärorik tid, måste jag säga. Till en början trodde jag faktiskt inte att jag kunde arbeta med det här och att det kommer vara svårt. Det är så få förunnat att hålla på med det här området.
Men med två nyfunna kollegor som tog Jonas under sina vingar gick allt som en dans. Varav en av dessa du kommer kunna stifta bekantskap med under Monitor Roadshow i Stockholm den 24 oktober.
– Jag jobbade tillsammans med Johan Andersson och Johan de Sousa Mestre, och tillsammans med dem blev jag en del av den lilla klicken rumsakustiker på ÅF. En tid som var mycket värdefull där hårt fokus lades på att lägga upplevelsen i centrum och hur rummet ska påverka och lyfta fram det som händer. Det har satt en stor prägel på mitt arbetsliv fram till i dag.
Kämpar hårt för 3D-ljudets genomslag
Efter årsskiftet 2018/2019 gjorde Jonas ett sömlöst arbetsgivarbyte och gick från ÅF i hemstaden, till en annan aktör med lokalt fäste: AV- och akustik-konsulterna på Artifon. Härifrån sprider sig projektreferenserna vitt och brett och inkluderar bland annat teatrar, operahus, konserthus, kulturhus, kyrkor, skolor, idrottshallar och arenor.
När nyheten om hans tillträde som AV- och akustikkonsult dök upp på företagets hemsida, lyftes även hans stora engagemang och intresse för immersive 3D-ljud och auraliseringar fram. Ett område där upplevelsen bokstavligen står i centrum och som Jonas ser en oerhörd potential inom. Men samtidigt finns det mycket jobb kvar att göra för att det ska bli en naturlig del i akustikyrket.
– Till att börja med är det inte alltid man har möjlighet att visa kunder teknologin i sin fulla prakt, och det gör att det finns en risk att 3D-ljud snabbt blir ett flummigt ämne.
Men tack vare att Virtual Reality-teknologin är på frammarsch i andra områden än i spelindustrin, där den under lång tid varit en drivande faktor, ser Jonas och hans kollegor en lovande framtid i sin spåkula.
– Ett mycket positivt framsteg är att fler och fler arkitekter börjar arbeta i formatet. Men utmaningen i detta är att ta fram intressanta exempel där man jämför rumsakustik i VR. Potentialen finns där, och det är ett oerhört värdefullt verktyg att en beställare kan gå in i ett virtuellt rum och höra hur det kommer att låta. Och vi kämpar hårt för att få fler beställare att använda tekniken i realistiska situationer och i begripliga sammanhang.
Seminarium
Är du redo att möta framtidens verktyg inom rumsakustik?
Rum 2: 14:30–15:10
Jonas Karlberg, Akustik- och AV-konsult – Artifon
Ett hantverk med hundratals år på nacken är på väg mot ett teknikskifte som kommer skaka om hela branschen.
Tack vare Virtual Reality-teknologins frammarsch i andra områden än spelindustrin, spås rumsakustiken en framtid där hörseln – och synen – spelar en avgörande roll i arbetet. Ett där begrepp som Immersive Sound, 3D-ljud och auralisering blir naturliga inslag i yrkesverksammas vardag – både under projektering och i färdig byggnad.
Är du redo att möta framtidens verktyg inom rumsakustik? I det här seminariet kommer Jonas Karlberg dela med sig av sina djupa kunskaper inom området.
Språk: Svenska
Hur ser den teknologiska utvecklingen av verktyg ut inom området?
– Från att det bedrevs forskning inom grundprincipen ambisonics under 1970-talet har marknaden i dag vuxit till något oerhört spännande. Dels via kommersiella krafter. Men i och med att teknologin aldrig patenterades och att det forskas öppet på områden som detta, ser man framför allt aktivitet hos eldsjälar som nyttjar den stora mängden öppet tillgänglig information samt open source-baserade verktyg för att skapa nya innovationer. Vilket betyder att man inte behöver lägga tusentals kronor på plugins för att pröva sig fram. Och där skulle jag säga att Mattias Kronlachner är en av de främsta med sin svit ambiX. Men även Facebook och Google har tagit fram egna gratisvarianter.
Om du blickar framåt i tiden, vad skulle du vilja se för förändringar inom området akustik?
– På Artifon jobbar vi främst med operahus, teatrar och konsertsalar, där akustiken är helt avgörande för ett lyckat resultat. Inom dessa områden är nu till exempel efterklangssystem och immersive-system på stark frammarsch. Vi märker att allt fler projekt projekteras i 3D med BIM och VR som naturliga arbetsredskap, men akustiken saknas fortfarande i dessa visualiseringar. Jag tror att auraliseringar och 3D-ljud kommer bli en naturlig del av rumsakustikers vardag framöver – både under projekteringen och i färdig byggnad.
Vill du stifta närmare bekantskap med Jonas Karlberg – och lära dig mer om hans arbete inom akustik och vilka möjligheter som immersive 3D kan ge ditt projekt? Då ska du komma till Monitor Roadshow på Svenska mässan i Göteborg den 22 oktober klockan 14:30 och lyssna på seminariet ”***”
Håll dig uppdaterad på mässans hemsida, www.monitorroadshow.com.
Visste du att…
Jonas Karlberg varit med och skapat en audiovisuell konstutställning där tavlor ”låter”?
– Det var ett riktigt härligt projekt. Jag, Emma (Lindström) och Rickard (Lindström) har haft god kontakt i många år genom musiken och har diskuterat olika samarbeten. Och tillsammans skapade vi det som blev ”A Relative Space”.
Resultatet blev en utställning där Emmas konst möter musiken av Canigou (Emmas och Rickards band) och Jonas Karlberg. Jonas skapade också den elektroakustiska designen i form av fem böjvågshögtalare byggda av cellpannå, asfalt och Visaton-exciters, på vilka konsten monterades. Med målet att få tavlorna att ”låta”.
– Det farliga med kombinerade utställningar är att konsten kan drunkna i musik som inte passar. Utmaningen var således att förhindra att ett uttryck tar för stor plats.
Det hela mynnade ut i två låtar i ambient stil, där båda mixades av Marcus Andersson, varav den ena i klassiskt surround-tänk. På så vis hölls besökarna kvar i ett omslutande ljudlandskapsgrepp under rundvandringen, överraskade av den bakomliggande teknologin.
– Det satt två fysiska högtalare i taket, vilket gjorde att det var många som inte förstod att det var tavlorna som faktiskt lät. Och det bottnar intressant nog i det visuella och våra förväntningar. Kort och gott, ett härligt och lärorikt projekt.
Som tidigare nämnt är Jonas Karlberg en flitig musiker och studiotekniker. Till hösten kommer han släppa sin solodebut 1n & 0ut under namnet Clars. Musiken är inspelad i Studio Elenette, en musikstudio i Göteborg som han var med och startade.