SAMMANDRAG: Mikrofonworkshop på Södra teatern, Stockholm

SAMMANDRAG: Mikrofonworkshop på Södra teatern, Stockholm

Den 14 november samlades ljudtekniker från Stockholmstrakten på Södra teatern för en genomgång av olika mikrofontypers upptagningsförmåga. Till förfogande fanns DPA Microphones Nils Vinding på plats som använde tillverkarens sortiment för att demonstrera detta i en rad praktiska scenarier. 

Att knalla runt på teknikmässor är ypperligt för att få en övergripande bild av läget på marknaden och på ett lättillgängligt sätt jämföra tillverkarnas produktutveckling. Men att få en mycket djupare inblick i utrustningens kapacitet är uteslutet, om man inte är villig att sålla mellan monterbesöken och i stället inrikta sig på ett fåtal aktörer. Därför är workshops och clinics av detta slag behövliga inslag, oavsett vilken tillverkare det rör sig om. Och den här gången var det Nils Vinding från danska mikrofontillverkaren DPA som höll i rodret under en heldag på Södra teatern i Stockholm. Allt arrangerat tillsammans med den lokala distributören Arva Trading. 

Dagen innehöll med jämna mellanrum teoretiska bitar, men delades upp i två avsnitt med var sitt tema: förmiddagen tillägnades myggmikrofoner och headsets mer ur ett konferens-, scen- och broadcastperspektiv, och eftermiddagen var det musik för hela slanten tillsammans med gruppen Jump4Joy, som iscensatte en livesituation där uppmickning av instrument stod på agendan. Fokus låg i huvudsak på DPA:s nyligen lanserade Core-linje, deras distorsionsminimerande och dynamikomfångshöjande mikrofonserien.

Teori och mikrofonplacering (myggor och headset)

Dagens första halva präglades av snabba genomgångar av de olika mikrofontyperna, membran och polarmönster, ända ned på dess inre konstruktions detaljnivå. Även ett stopp vid det mänskliga örats förmågor gjorde (det skadar väl aldrig med en snabb uppfräschning?) Väl framme vid det praktiska experimenterades det med olika myggmodeller för att dels med A/B-tester från kontrollbordet på balkongvåningen jämföra ljudupptagningen från öra, kind, bröst och panna, och dels för att framhäva mikrofonernas egenskaper. 

Mikrofonplacering för scen och musik

Under lunchen surrade det mycket kring workshopens andra avsnitt bland deltagarna. Det var uppenbart att mikrofonplacering i konsertsammanhang var det som hade lockat besökare i högsta grad. Och i ärlighetens namn levererade denna del allra mest. Men det var inte för kemin mellan Viding och Jump4Joy uppe på scenen, utan för att deltagarna rycktes med desto mer. Det var ett större engagemang bland ljudexperterna i sätesraderna när frågor om det vore en bra idé att exempelvis placera bastrummans mikrofon längre in i cylindern. "Mer mid", "mindre bas", "lyft fram kontrabasen i mixen ett par snäpp". Sannerligen underhållande. Och resultatet blev faktiskt riktigt imponerande. 

 

Samtidigt som DPA onekligen demonstrerade intressanta lösningar med övertygande ljudkvalitet beträffande Core-serien, kändes det som att den här dagen hade ett större budskap än så. Mikrofonernas egenskaper tål att repeteras. Tester och jämförelser mellan tillverkare, om än mödosamt, för att hitta just det som passar dig och din situation är värt varenda sekund. Och, framför allt, ta till vara på möjligheten att delta under workshops som dessa. 

Nils.jpg

Några ord med Nils Vinding

Hur ser du på pro audio-branschen i dag, vad ser du som upplyftande och bekymrande?
– Industrin, i dag, är väldigt intressant på grund av människorna i den. Det är alltid roligt att träffa folk från andra tillverkare, andra distributörer, olika butiker och slutanvändarna. Oavsett var man befinner sig i kedjan, känns det som att man är en och samma familj. En genomgående passion som driver allt framåt. Även här, i dag. Om jag ska lyfta fram något som bekymrar mig, är det att pro audio-branschen är liten och väldigt nischad, vilket innebär att nyheter och kunskap sker ofta mun-till-mun eller via tidningar som er. Men det är inte lätt att få sitt budskap och igenom, i jämförelse med exempelvis de stora fordonstillverkarna eller elektronikföretagen. Vi har inte resurserna för reklam i de stora kanalerna. Likaså när det kommer till utvecklingen och innovation att ta fram banbrytande teknologi.

Ett genomgående budskap under den här dagen har varit att bevara ljudkällans natur så mycket som möjligt, och att eq:a i så liten utsträckning som möjligt. Hur har den filosofin utvecklats genom åren?
– Jag tror att den har varit med ändå från Brüel & Kjær-tiden, då vi hade kirurgiskt exakta mätmikrofoner och spelade in symfoniorkestrar med stereopar. Och i ett scenario där man har ett perfekt och naturligt låtande stereopar framför Londons symfoniorkester, börjar man inte eq:a. Så det har varit en självklarhet ända från början, som vi har tagit vidare med omni-miniatyrerna för sång och tal, till att i stället arbeta med de akustiska egenskaperna. Att inte behöva fixa något i mixen är vårt motto.

Vad ser du för värde i evenemang som dessa, jämfört med större mässor som IBC och NAB?
– Att sprida sitt budskap på större event påverkar inte människor i någon större utsträckning. Besökarna måste komma till dig och fråga. Det är svårt att förmedla kunskapen, på så vis. Det här arrangemanget var hyfsat välbesökt, och deltagarna var riktigt intresserade, vilket gjorde att vi kunde ha en dialog och testa något om någon ville. Detta går mycket djupare såväl upplevelse- som kunskapsmässigt. Och jag lär mig också mycket nytt. 

BRANSCHNYHET: Milab och Pearl återförenas efter 40 år

BRANSCHNYHET: Milab och Pearl återförenas efter 40 år

REPORTAGE: IndieCollect och eldsjälen Sandra Schulberg

REPORTAGE: IndieCollect och eldsjälen Sandra Schulberg