SAMMANDRAG: Sony VENICE inspekterad på Filmhuset i Stockholm
Branschfolket tog tillfället i akt att känna på Sonys nästa flaggskeppskamera onsdagen den 20 december på Filmhuset i Stockholm. Med ett par månader kvar innan världsdebuten ansåg majoriteten att maskinen är något att räkna med under året som kommer.
Det drar ihop sig inför det globala releasedatumet för Sonys filmkamera VENICE, som tillgängliggörs i början på februari nästa år. Och lagom till onsdagens look-and-feel-kväll för branschfolket på Filmhuset i Stockholm, arrangerad av FSF (Föreningen Sveriges Filmfotografer) och den Kungsbackabaserade leverantören Engströms, hade man äntligen lyckats få loss ett av de ynka två exemplar som i dagsläget finns tillgängliga i Europa.
– Det är ett tajt schema, sade Engströms Johnny Helgesson.
Med lite arbete kvar att slutföra innan lansering stod den i alla fall där i Filmhusets biograf, high-end-maskinen som i majoriteten av besökarnas ögon anses vara en stark konkurrent till ARRI under det kommande året. Detta inkluderat FSF:s Michael Kaare Petersen, som var säker på att den tyska tillverkaren bör och kommer replikera denna release inom en snar framtid. Troligtvis redan på NAB i Las Vegas i april. I andra fall ansåg man att Sony genom VENICE åtminstone breddar marknaden och tillför ett intressant alternativ till övriga varumärken.
Efter produktspecialisten Daniel Lisths introduktion och visning av ett gäng behind the scenes-klipp med uttalanden från prominenta filmskapare, var det fritt fram för besökarna att lämna sätesraderna för det allra viktigaste momentet: inspektionen av huvudämnet. Ett programstopp ackompanjerat av en gradingstation strax intill kameramontern, där inspelat material bearbetades medan kvällen fortlöpte.
Egenskaper och funktioner som gick hem var framför allt att den skeppas som fullformatskamera från dag ett, men även dess inbyggda åttastegs ND-filter, som i skarpt produktionsläge skulle eliminera ett tidskonsumerande moment som filterbyte nästan helt och hållet. Att uppstarten sker på blott fem sekunder, global shutter-inslaget och att menyerna gick överraskande snabbt och enkelt att navigera i var klara fördelar. Även flexibiliteten med det utbytbara sensorblocket, som hintar om att Sony framöver troligtvis lanserar sensorer för olika ändamål, uppskattades. Dock rådde det skilda åsikter kring vikten, där VENICE kamerahus väger in på cirka fyra kilogram. En del hade förväntat sig en lättare maskin i förhållande till dess kompakthet.
Enligt Sonys Listh har ett event som detta stor påverkan på VENICE framtid, då man här skördar så mycket återkoppling och önskemål som möjligt inför kommande uppdateringar. Vad som dyker upp i dessa får vi se.
Och för FSF:s del ser man tillställningar av denna karaktär som ett viktigt komplement till de storskaliga mässorna.
– Det är inte alla som enbart är intresserade av de tekniska specifikationerna. Därför är det viktigt att kunna presentera dessa på ett kreativt sätt, som även ger utrymme att dela med sig av filosofiska tankar, sade Michael Petersen. Att ha en gradingsektion här med duktiga colorister och DIT:s (Digital Image Technicians) är uppskattat. Och vi är givetvis väldigt tacksamma för den support vi får från distributörerna.
Ja, hur väl kommer VENICE stå sig i konkurrensen under kommande året? En viktig punkt i kalendern är givetvis NAB, där ARRI med stor sannolikhet kommer avtäcka något för att bemöta Sonys senaste giv. Blir det en ny tappning av Alexa, månntro? Vi återkommer med produktsläppen när mässan slår upp portarna den 7 april.