TEST: Sound Devices MixPre-6
Strålande kvalitet i litet format
Text: Johannes Oscarsson
Sex eller tre kanaler, hög kvalitet och fältmässig stryktålighet – Sound Devices sänker prisnivån och höjer ribban för fältbandare med nya MixPre-serien.
TYP Fältbandspelare
INGÅNGAR 4 mic/linjeingångar (XLR/TRS Kombo), 1 mick/AUX-ingång (3,5 mm stereominitele), 1 HDMI (mini-HDMI, endast tidskod)
UTGÅNGAR 1 linje (3,5 mm stereo-minitele), 1 hörlur (3,5 mm stereo-minitele)
KONTAKTER 1 USB A, 1 USB C
MÅTT 16,6 cm x 11,8 cm x 3,6 cm (W x D x H)
VIKT 0,5 kg (utan batterier)
PRIS 10 450 kronor
DISTRIBUTÖR Visono Media, www.visono.se
Marknaden för bärbara bandare har växt sig större och större i takt med att fler gör mer ambitiösa produktioner; separata ljudbandare används av såväl små produktionsbolag som vloggare, youtubers och liknande. Samtidigt behöver större produktioner backuplösningar om huvudriggen trillar i en brunn, många seriösa men mindre ”runand-gun”-dokumentärer kräver kanske inte samma funktioner som stora spelfilmer men har höga ambitioner på ljudkvaliteten.
Sound Devices har sedan länge varit väl ansedda i fältproduktionsbranschen då de parat byggkvalitet, ljudkvalitet och enkelt handhavande med bra funktioner och pålitlighet. Sedan tidigare finns en MixPre-D med två mickförstärkare, samt två flerkanalsmixrar. Den nya MixPre-serien innehåller två modeller, MixPre-3 och MixPre-6, där siffran avslöjar antalet ingångar – sexan kan spela in sex ingångar och trean, tre. Formatet är väldigt litet och smidigt: MixPre-3 är lika lång som en iPhone SE, MixPre-6 lite längre än en iPhone 7. De är påtagligt lätta – tillverkade i tålig gjuten aluminium – men känns robusta och seriösa.
BAKSIDAN, BOTTEN UPP
På baksidan finns en svart plastkåpa för att hålla fyra batterier på plats, och bakom den döljs SD-kortplatsen. Apparaten stöder 512 GB SDXC-kort. Det finns ingen möjlighet att spela in på fler än ett medium, undantaget samtidig inspelning på en dator. Men, det är åtminstone inte alla fältmixers som kommer med inbyggd verktygslåda!
Bakom luckan finns en insexnyckel gömd, fasthållen av en magnet tillsammans med en liten plugg att skruva fast på ovansidan av apparaten när den ska monteras under en kamera. Topp och botten på MixPre har nämligen begåvats med kamerastativgänga (1/4”-20) vilket gör den perfekt för den fotograf eller inslagsproducent som vill höja nivån på sin ljudinspelning. Mycket snyggt integrerad jämfört med en del andra lösningar.
Plastkåpan för fyra AA-batterier kan bytas mot ett tillbehör som håller åtta batterier eller en släde som håller i två Sony L-mount-batterier. Hawk-Woods har också släppt ett tillbehör med vanlig Hirose-kontakt för att koppla in MixPre i vanliga strömsystem för ljudväskor. Dessutom kan man strömförsörja den över USB-C då den medföljande kabeln kan pluggas in i två vanliga USB-A-kontakter eller i ett tillräckligt kraftigt batteripack med USB-C.
MixPre föredrar naturlig ström från USBC även om det finns anslutna batterier, men om USB-C-strömmen är för klen får man välja mellan batteridrift eller att köra i energisparläge. I det läget kan bara de första två ingångarna leverera fantommatning, skärmens ljusstyrka sänks och man kan varken använda externt tangentbord eller HDMItidskod. Om strömmatningen helt skulle frånkopplas slår MixPre automatiskt över till batterier. Finns inga batterier så stängs förstås apparaten av. MixPre ”stänger” filen med jämna mellanrum, så om strömmen försvinner tappas inte själva inspelningen utan bara de sista sekunderna. Bra!
SIDORNA
Huvudingångarna till MixPre-6 sitter på XLR/TRS-kombojack, två på vardera sida. På vänstersidan finns också ett USB A-uttag för att ansluta tangentbord eller datorer samt det nämnda USB C-uttaget för ström eller anslutning till en dator. En enkel spak slår av och på apparaten. Här finns också apparatens utgång, en 3,5-millimeters stereo-minitele. Det är ett i grunden diskvalificerande utgångsval för en professionell apparat, om MixPre hade varit en fältmixer syftad att kopplas till professionella kameror eller liknande. Men här har vi månne den mest blygsamma ledtråden till vilken målgrupp maskinen är tänkt för. Helst ansluter man den till en DSLR eller liknande för den typen av produktioner, möjligen en trådlös sändare till kamera, eller så kör man fristående som bandare/ mixer och synkar ljud med eventuell bild i efterhand.
Höger sida innehåller också två XLR/TRS-kombojack samt ett 3,5-millimeters stereo-miniteleuttag för hörlurarna och en likadan AUX-ingång för kanalerna 5 och 6 som stöder Plug-in Power-mikrofoner för enklare stereomikrofoner, trådbundna myggor och liknande. Den ingången kan även användas för att ta emot tidskod (LTC) eller som retur för kontrollyssning av en kamera som man matar från MixPre. Här på högersidan finns också en miniHDMI-kontakt som också är till för att ta emot tidskod från kompatibla kameror. Det är lite bökigt att komma åt sidoratten som man justerar hörlursnivå och gör inställningar med. Särskilt om apparaten är i en väska, eller när hörlurarna är inkopplade. Det är de ofta.
FRAMSIDAN
Det dominerande inslaget här är de fyra rattarna som omges av vita plastringar. Ringarna agerar också rudimentära mätare genom att lysa grönt i olika styrka beroende på nivå, samt orange för limitering och röd om den slår i taket. Fyra knappar finns ovanför, en specialknapp, en playknapp, en stoppknapp och en recordknapp. Specialknappen kan ställas in till olika funktioner: att komma åt kanalvyn för kanal 5 och 6, en projektmeny, fillista och en ångra-knapp.
Med den lilla, relativt högupplösta, skärmen till höger görs alla inställningar i en kombination av touchskärm och hörlursknappen på höger sida. Menynavigationen är inte särskilt knepig utan rätt snabblärd. Här kan nämnas något om mätningen: på hemmaskärmen kan man se nivån på alla mätare samt mixspåren, eller klicka sig till två andra mätarvyer. Mätarna visar digital skala men har indelningar vid -20 dB FS och -6 dB FS vilket gör det rätt lätt att hitta lämpliga nivåer för broadcast.
TRÅDLÖST ÖVERTAG
Det går att komma in i fillistan, namnge spår och filer med Sound Devices mjukvarutangentbord. Men det blir bättre: MixPre har en inbyggd Bluetooth-modul som låter iPhone- och Androidapparater ansluta till enheten och åstadkomma flera saker, från att titta på mätarna till att starta och stoppa bandaren, markera tagningar som dåliga, skapa och mejla iväg ljudrapporter samt det mest använda för undertecknad: döpa kanaler och skriva anteckningar.Den trådlösa funktionaliteten är verkligen en stor fördel med MixPre-serien, utan extra kostnad. Och apropå trådlöst har jag haft den i närheten av en Lectrosonics-mottagare utan att kunna märka av några radiostörningar.
AVANCERAD ELLER LÄTT
Första gången apparaten startas upp är flera inställningar avgränsade och apparaten i ett mer ”lätthanterligt” läge. De fyra rattarna agerar gain och fader i ett (från -14 till 96 dB) i stället för att ha separat ingångsförstärkning och sedan nivå till mixen. Apparaten spelar bara in stereomixen. Det är lite ointuitivt eftersom de flesta, särskilt nya användare, vill spela in separata spår.
När man ställer ingångsförstärkningen (gain) i det avancerade läget måste man gå in i menyn för varje kanal och ser inte mätarna när man vrider. Det är en nackdel, i min mening, eftersom det ofta är viktigare för mig att hålla ordning på spåren än mixen. Den lösning jag hittade på är att använda möjligheten att skräddarsy ett eget läge där alla inställningar är i det avancerade läget utom rattarna som får styra både gain och nivån till mixen. Det är flera som bett Sound Devices om möjligheten att köra rattarna som gain och komma åt mixnivån i kanalvyn, så vi får se om det är något som kommer i en framtida uppdatering.
TIDSKOD
Hur får man ett gäng kamerors och en eller flera ljudbandares material att hitta varandra så allt synkar? Tidskod. Ytterligare något som inte brukar finnas på billigare ljudbandare. Här finns ingen tidskodsutgång, men MixPre kan ta emot tidskod via AUXingången eller HDMI-kontakten. Det öppnar för rätt billiga lösningar med exempelvis Tentacle Sync, Ambients ACN NanoLockit eller andra små synkboxar. MixPre kan också ställas in på att börja spela in samti
digt som den HDMI-anslutna kameran, om kameran stöder det.
MixPre kräver konstant matning av tidskoden, den kan inte matas en gång och sedan snurra på intern klocka som man ofta gör med professionella kameror (Jam Sync). Rycker man HDMI-kabeln stoppar till och med MixPre inspelningen, vilket vore bra att ändra till nästa mjukvaruversion.
LJUDKORT
Dessutom får man ett ljudkort i MixPreapparaten. Vid anslutning till en dator eller iPad/iPhone syns den som en enhet med åtta ingångar (sex ingångar samt mixen) och fyra utgångar. Som ljudkort är den utmärkt och stabil, möjligen lite mer invecklad än enklare ljudkort eftersom den faktiskt också har en mixer. Dessutom kan man göra en del riktigt smarta saker som att spela in ljudet från datorn på SD-kortet. Riktigt genomtänkt och smart funktionalitet!
HUR LÅTER DEN?
När man nylanserade MixPre-serien designade man en ny mikrofonförstärkare med ett (rätt enastående) lågt egenbrus på -128 dBu A-vägt, som marknadsavdelningen döpt till Kashmir. Specifikationerna är utmärkta: i 192 kHz kan man spela in upp till 80 kHz, vilket är bra för effektinspelning där man vill pitcha ner ljudet utan att förlora diskanten.
Mikrofoningångarna låter riktigt bra i mina tester, både med klassisk musik och röster. Klart är att de i sig inte är en begränsande faktor för ljudkvaliteten, de är alldeles utmärkta, tysta, klara, rena och kraftfulla. De är kraftfulla redskap som låter källan komma till sin rätt. Jag tror, baserat på korta tester av naturinspelning, att MixPre-6 är ett extremt starkt kort för inspelning av svaga ljudkällor som atmosfärer. Det bådar mycket, mycket gott för framtida produkter från Sound Devices!
För både musik och dialog händer det ibland att man överraskas av oväntat starka ljud. Då är det bra att MixPre:n har limiters. För tal fungerar de väldigt, väldigt bra – enstaka starka utrop hyvlas prydligt ner så inget distar. Limitarna är faktiskt riktigt imponerande och träder i kraft omkring -4 dB SPL. De är i en helt annan klass än på billigare apparater.
SAMMANFATTNING
MixPre-6 är imponerande ur flera avseenden: ljudet är oerhört bra, för pengarna är det fullständigt klassledande. Enheten verkar stryktålig och formatet är behändigt. Avvägningen mellan pris och funktioner görs välbalanserat, se på tidskodshanteringen där man kan ta emot tidskod på flera olika sätt även om man inte lagt pengar på en synkbar klocka. Den som vill göra mobila inspelningar bör nog satsa på ett rejält externt USB-batteri, för AA-batterier räcker inte länge om man fantommatar några kanaler. Att man dessutom kan fjärrstyra MixPre från sin telefon utan extra kostnad, samt fylla i professionella metadata är mycket bra. Kopplar jag en kabel från MixPre till dator eller iPad/iPhone fungerar den som ett väldigt bra externt ljudkort.
Det här är ett litet kraftpaket som höjer ribban för bärbart ljud. Även om den är dyrare än en del liknande produkter så konkurrerar den väl med funktioner, support och kvalitet
MINUS
Knepig justering av ingångsförstärkning
Inga professionella ljudutgångar
PLUS
Ljudkvaliteten
Fungerar som ljudkort
Formatet och vikten
Trådlös kontroll