REPORTAGE: FIX8Group
Sökandet efter wow-faktorn
Text: Michael Dee
Foto: FIX8Group
När Neil Trenell 2005 blev anlitad av BBC att sköta det tekniska till en stor musikfestival i Manchester hade han ingen aning om att det skulle innebära början till ett företag som blivit branschledare inom projektion. FIX8Group har jobbat på riktigt stora projekt, som lanseringen av Xbox mitt i Berlin och Eurovisionfestivalerna i Malmö och Göteborg.
Det är minst sagt bråda tider på FIX8Group. Företaget, med sina 17 fast anställda, har högkvarter och studio i Stockport som ligger cirka tio kilometer från Manchester. Men arbetsfältet är globalt. Det tar bortåt sex veckor innan grundaren och vd:n Neil Trenell lyckas hitta en lucka för en intervju. FIX8 har ett väldigt högt anseende inom branschen och har en rad uppmärksammade projekt bakom sig inom broadcasting, evenemang och livemusik. Däribland The TRT Cocuk Live Broadcast Kids Show.
– Det var ett direktsänt barnprogram och en stor utmaning eftersom det handlade om att projicera innehåll på 250 polygoner i en basketarena. Där ingick dansare från 33 olika länder och varje dansteam skulle ha eget innehåll som skulle synkroniseras på skärmar. Dessutom fungerade golvet som en stor skärm så att hela arenan tycktes bli rörlig.
Utmaningarna är inte bara tekniska. Ibland ska projekten ros iland riktigt, riktigt snabbt. Som när Microsoft skulle lansera den senaste modellen av Xbox, säger Neil.
– De ville ha en projektion mitt i hjärtat av Berlin. Från det första telefonsamtalet från våra samarbetspartner Curb Media och Rewind till själva evenemanget hade vi två veckor på oss. Vi fick därför rycka ut blixtsnabbt för att kartlägga området och utföra LED-mappning på byggnadens struktur. Det svåraste där var allt ambient ljus. Vi hade kontroll över själva byggnaden men inte över gatubelysningen. Men allting fungerade ändå som det skulle, men jag ska ärligt erkänna att det var en kamp mot tiden.
Och så har FIX8Group jobbat i Sverige också. Närmare bestämt på Eurovision i Malmö 2013 och i Göteborg 2016.
– Vi jobbade tätt ihop med den finske videodesignern Mikki Kunttu på projektet och använde oss av mediaservrar från Green Hippo. Vi hade erfarenhet inom området eftersom vi också jobbade på Eurovision i Malmö 2013, men deltagarnas ambitionsnivå hade höjts avsevärt. Det svåra i det hela var att varje deltagarland ville att just deras framträdande skulle vara större och bättre än alla andras. Så Island behövde en bakprojektion och Ryssland skulle ha projektion med projektionsmappning. En del av det innehåll de hade med sig var egentligen inte färdigt. Bytena mellan deltagarna gick väldigt snabbt. Dessutom ingick enorma LED-skärmar och i sändningen fick vi backa då och då för att ljussättningen skulle fungera. Men allt fungerade som det skulle till slut.
Många representanter från företag inom branschen missar inte ett tillfälle att framhäva sin egen förträfflighet. Detta gäller dock inte Neil.
– Jag vill gärna understryka att vi arbetar med fantastiska byråer och agenturer vad gäller regi och innehåll. Den här branschen bygger på samarbete och det är det som gör det så roligt att arbeta i den. Vad som ofta förvånat mig är att vi växt oss så pass stora som vi gjort, men det beror på att jag grundade företaget vid precis rätt tid då teknologierna tog riktig fart och att jag kopplat till mig rätt folk och arbetat med spännande projekt.
Egna genombrottet kom hos BBC
Neils intresse för scen- och ljusproduktion började tidigt, närmare bestämt genom hans mor som tillverkade kläder för amatörteater.
– När jag gick i skolan fick jag möjlighet att göra min praktik på Granadas tv-studio. Det var meningen att jag skulle vara där i två veckor men jag lyckades sträcka det till två månader. Då blev jag biten på allvar. När jag gick på universitet lärde jag känna folk på ElectricFly som sysslade med live- och evenemangsproduktion och det blev en vändpunkt för mig. Jag började samla på mig kunskap och erfarenhet, ofta på egen hand genom att jobba med amatörband och amatörsällskap, så jag brydde mig aldrig om att skaffa någon formell utbildning.
Och genombrottet kom 2003 då han blev anlitad att sköta arbetet med mediaservrar åt självaste BBC på musikfestivalen The Big Weekend i Manchester.
– Jag använde mig av Radlite V1, som var början till de mediaservrar vi har i dag. Det var en fantastisk upplevelse men jag insåg också att de enda som jobbade med tekniken var IT-folk. Det fanns inte ett enda företag som närmade sig mediaservrar ur ett kreativt perspektiv. Det fanns alltså ett enormt hål i marknaden och efter att ha skaffat ytterligare erfarenheter startade jag eget 2005.
Neil jobbade på egen hand de första åren. Till en början erbjöd han kontroll av mediaservrar, ljusdesign och skötsel.
– Det var främst musikrelaterade jobb på den tiden. Sedan dess har det skett en skiftning där musikbranschen litar mindre till skivförsäljning och mer till livekonserter, och 360-branschen har förvandlats från att vara liten och småskalig till en proffsindustri.
Efter det har företaget växt och erbjuder i dag projektionsmappning, interaktiv 3D-design, 360-widescreen och upplevelser med sammanflätat medieinnehåll, produktion av ljus och video, programmering och skötsel, samt innehållsskapande, berättar Neil.
– Vi skiljer oss från våra konkurrenter, så till vida att vi satsat hårt på att bygga upp expertis i integration av teknologierna, kreativitet, innehållshantering och systemdesign. Den riktigt stora förändringen sedan jag startade företaget är att det nu är möjligt att på virtuell väg visualisera stora projekt där man tidigare var hänvisad till modeller och ritningar. Det gör i sin tur att det är lättare att släppa loss kreativiteten på ett mycket bättre sätt under processen.
Teknologin är en sak, innehåll en annan
FIX8Group har som sagt utfört en rad uppmärksammade projekt inom det här området.
– Projektionsmappning är snabbt på väg att bli riktigt stort, men det är fortfarande okänt för en del. Man använder vanliga projektorer, men i stället för att på traditionellt sätt projicera på en platt, vit skärm utförs LED-mappning av en tredimensionell yta, stor som liten, och dessutom kan projektionen fungera som en interaktiv display.
Neil berättar om teknologin.
– Mediaservrarna är det centrala i det hela. Våra viktigaste mediaservrar är tillverkade av Green Hippo, som Boreal-, Karst- och Amba-serierna. Vi använder också Disguise-controllers och har nyligen inskaffat ett antal exemplar av Barco E2 Full Sized Event Master Processor System, med controllers. Det händer dock att den existerande teknologin inte räcker till, så därför har vi en R&D-avdelning inom huset som kan skapa och programmera integrerade lösningar till de olika projekten.
Teknologin är en sak, innehåll en annan. FIX8 är kända för att utveckla innehåll av yttersta kvalité. Jag frågar John om det är nödvändigt att ta hand om den biten för att projekten ska bli lyckade?
– Vi har fyra designers i studion och de kan skapa innehåll från scratch eller erbjuda råd, skapa modeller, digital innehållshantering och utföra animation. Det är inte alls nödvändigt att vi skapar innehåll och jobbar ofta med klientens byråer eller agenturer och använder vår expertis så att alla behov tillgodoses.
Fast i ett projekt skapades innehåll kontinuerligt.
– Det var på Nine Inch Nails turné 2014. Bandets ledare, Trent Reznor, fick hela tiden nya idéer under turnéns gång så vår programmerare fick programmera nytt mellan varje spelning.
Teknologin utvecklas snabbt inom de områden som FIX8 arbetar inom. Jag frågar John om det ändå händer att klienterna har förväntningar som är omöjliga att uppnå.
– Nej, jag tycker inte det. Det handlar egentligen mer om att balansera den tid och de resurser de har på ett bra sätt så att de kan uppnå det mål de har i sikte. Det är dock alltid viktigt att hela tiden hålla koll på det hela. Vi klargör alltid vad som går åt för att skapa ett bra projekt och genomför en detaljerad förproduktion. På så sätt utesluter vi helt obehagliga överraskningar och oväntade kostnader. Det händer ibland att en klient under resans gång vill göra ett projekt ännu större, och det kan naturligtvis höja kostnaderna, men det sker då under kontrollerade former.
Sökandet efter wow-faktorn
Under de första åren jobbade Neil som sagt mest med musikrelaterade projekt. På senare år har FIX8Group utfört turnéprojekt åt bland andra Nine Inch Nails, Girl Aloud och Michael Bublé. I dag ligger tyngdpunkten dock allt mer på marknadsföring av olika slag, säger Neil.
– Tidigare har marknadsföring handlat om reklam, tryckta medier, reklamfilm. I dag vill marknadsförare ha en wow-faktor för att riktigt sticka ut. Projektionsmappning har blivit ett buzzword bland marknadsförare och jag kan ibland tycka att de är lite väl ivriga att presentera och sälja idén till sina klienter utan att riktigt greppa vad det är frågan om. Det viktiga är att alla förstår vad som är möjligt. Det handlar då inte bara om tekniken utan också om utvärderingen. Det låter kanske lite flippat och närmast som något ur filmen Minority Report, men jag skulle önska att vi hade system som gjorde det möjligt att i realtid utvärdera hur besökarna till ett evenemang uppfattade det hela. Hur engagerade de var under resans gång, et cetera. Företagen tittar noga på hur de spenderar sina pengar, och om de lägger en halv miljon kronor på ett projekt vill de gärna veta att det lönade sig.
Är det problem ibland att jobba med utomstående grafiska formgivare eller reklambyråer?
– De flesta har lärt sig väldigt snabbt. I dag är det en rad olika sektorer som strålar samman, där de projekt vi skapar sedan fortsätter till andra plattformar, antingen reklamfilm eller kampanjer på webben. I sin tur får det vår egen bransch att växa. Det är svårt att sätta en siffra på vad projektionsbranschen omsätter årligen men den omfattar allt från lokala rockband som har enkla projektioner bakom sig på scenen till de olympiska spelen.
Vad är utmaningen med att skapa en riktig wow-faktor?
– I dag vill marknadsförare skapa evenemang som är lika bra och spännande rent visuellt som en arenakonsert, där det dessutom kommer in saker som utbildning, produktinformation och reklam, så projekten är väldigt komplexa. Jag kan ta ett praktiskt exempel. Vi utförde ett stort projekt åt ett stort petrokemiskt företag på deras konferens i Barcelona. Där ingick bland annat en 360-utställning och en projektionsmappningsföreställning i ett stort auditorium med plats för 1 500 personer. Ambitionen här var att verkligen överraska besökarna och ge dem en upplevelse som de inte hade kunnat väntat sig när de steg in.
Upplevelsen i Barcelona började under markytan, berättar Neil.
– Besökarna fördes ner till kolvätet och när de trängde upp nästan skakade lokalen tack vare det soundtrack vi skapat. Därefter gick resan vidare och berättade om kolvätets väg till konsumenten. Det var ett stort projekt. Vi använde oss av 49 projektorer och 35 mediaservrar och på så vis kunde vi förvandla väggar och tak så att de blev en enda stor projektion.
Det gick åt mycket personal också, säger Neil. 86 personer, allt som allt.
– Vi har vår fasta personal men utöver det har vi också ett nät av väldigt duktiga frilansare som vi anlitar vid behov. Inget projekt är det andra likt så varje projekt måste skräddarsys exakt utefter klientens behov.
Blint stirrande på teknologi
Efterfrågan på projektion växer snabbt. Jag frågar Neil om han kan se en framtid då företaget även kommer att erbjuda enkla, fasta budgetpaket till ett lågt pris.
– Det kan jag mycket väl tänka mig. Det finns en viss typ av klienter som absolut måste ha det vassaste, den allra senaste teknologin, oavsett om det egentligen behövs till det de försöker uppnå. Men det är absolut inte så i många lägen. Om det rör sig om ett mindre företag kanske det räcker med HD-skärmar, att det inte behövs 4K. En del stirrar sig blinda på teknologi när de ibland borde fokusera på kreativiteten.
Orsaken till att Neil hade svårt att hitta en lucka för en intervju var nya projekt inom Formel 1.
– Under de senaste åren har vi jobbat med Mercedes F1 och Renault F1 och har skapat deras visuella kommunikation vid tävlingsbanorna. Det har verkligen förvandlat hur teamen och deras sponsorer presenteras och upplevs av publiken. Innan det skulle upplevelserna komma inifrån själva depåerna. De projektioner och upplevelser vi skapar höjer dramat ytterligare för publiken.