REPORTAGE: Philips Entertainment Lighting
Från arenabelysning, till mindre teatrar
Text: Michael Dee
Foto: Philips Entertainment Lighting
2007 utförde Philips två strategiska uppköp av Strand och Vari-Lite. I katalogen ingår ytterligare två produktfamiljer, Selecon och Showline. Nu fortsätter satsningarna, berättar Alex Nicu som tar oss på en guidad tur genom sortimentet.
Under 2020 Innovation Summit på Amsterdam ArenA den 8 februari i år hölls en ljudföreställning som fick besökarna att kippa efter andan. Evenemanget höjde ribban rejält och satte en ny standard för kombination av ljus, ljud och projektion.
Alex Nicu är Global R&D Manager och Chief Technology Officer på Philips Entertainment Lighting och berättar om evenemanget.
– Vi lanserade inte någon ny produkt. Det nya var i stället integreringen av våra och Panasonics teknologier. Från vår sida ingick 14 stycken VL 6000, några VL 600, VL 4000 och VLZ, och de integrerades med Panasonic 3D-projektion, utförd med ett fint "mesh" (nät) för att skapa 3D-effekter. Den sortens integrering har inte utförts tidigare och resultatet var spektakulärt.
I Philips Entertainment Lighting ingår i dag fyra produktfamiljer, Strand, Vari-Lite, Selecon och Showline, som täcker allt från arenabelysning till mindre teatrar. Philips hade själva en lång historia inom belysning när uppköpen av Strand och Vari-Lite gjordes, och det handlade om två verkliga pionjärföretag, säger Alex.
– Strand grundades faktiskt redan 1914 i London och var baserat mitt i stadens teaterdistrikt. Om vi snabbspolar till 1973 lanserade Strand ett modulärt kontrollsystem. Ett datoriserat system, vilket var mycket lättare än att koppla manuellt. Det var det första i sitt slag och innebar en revolution inom branschen och blev snart en standard.
Efter 2007 hände inte så mycket de första åren vad gällde produktutveckling av Strand, berättar Alex.
– Strand skred dock raskt framåt 2013 då vi lanserade serien Neo. Där ingår The Neo Console, designad för att vara så intuitiv som möjligt. Dess touchskärm och mjukvara gör det möjligt att i stort sett greppa ljuset, flytta det och ändra färger. Ljusföreställningen är också säkrad på en SQL-server så att ingen data går förlorad. I serien ingår också The Neo Submaster Wing, USB-kontrollerad, med 20 stycken icke-motoriserade faders i en 2x10-konfiguration, med fem färgskärmar som identifierar submaster-identiteter. The NEO Playback Wing har tio motoriserade faders, fem multifunktionsfaders, fem skärmar och identifieringssystem.
– Strand-familjen växer stadigt. Där ingår också en rad andra produkter, 500 ML Lighting Console, Palette PC som förvandlar en PC till ett kraftfullt kontrollsystem för teaterbelysning, med 250 eller 500 kanaler. Vi har faktiskt några nya Strand-produkter på gång men det är för tidigt att berätta om dem.
Vari-Lite, Showline och Selecon
Vari-Lite uppstod i Dallas, ur ett företag som hette Showco, som grundades 1970 och försåg arenaband som Led Zeppelin och Three Dog Night med utrustning. Vari-Lite grundades 1980.
– Företaget har faktiskt en intressant historia. Det var rockbandet Genesis som ville ha något alldeles extra imponerande till sin scenföreställning. Det fick de också, med belysning som inte bara bytte färg utan också rörde sig. Det var det allra första automatiserade variable-colour-scenbelysningssystemet och bandet blev otroligt imponerade. Turnén hette Abacab och den började i Barcelona i september 1981. Tidsmarginalerna var knappa men trots det blev allt färdigt. Genesis tog med sig 50 stycken VL1 plus en Multi Processor Control Desk med specialskriven mjukvara. Föreställningen blev en sensation och satte Vari-Lite på kartan, och det ordentligt. Därefter hängde de andra arenabanden efter. I dag används Vari-Lite till i stort sett alla stora evenemang, Super Bowl, olympiaderna, tv-program som American Idol och Oscarutdelningarna.
Den tredje produktfamiljen, Showline, utgörs av LED-belysningsenheter som utvecklats speciellt för underhållningssektorn. I dem ingår också Philips Harmonize Calibration LED Technology System, säger Alex.
– Efter att vi lanserade våra första LED-baserade enheter har våra kunders förväntningar höjts. Vad som var acceptabelt innan, i den gamla tungstenvärlden, var inte det längre, alltså variation i färger, bilder och på ljusstrålen. Alltså måste konsistensen säkras. Det tog lite tid men vi lyckades designa ett suveränt kalibreringssystem. Så om kunden blandar 30 procent magenta och 20 procent cyan så är det den exakta blandningen som erhålls. Systemet består av tre stycken korrektionsmoduler, RGB, RGBW och Cool White/Warm/White. I enheterna ingår också effekter, en auto-orienterande LCD-meny, RDM-implementering och stroboskopkontroll.
I Showline serien ingår bland annat SL LEDspot 300, en spot med Philips Precision Framing System för att manövrera i tajta utrymmen. Den har CMY-mixning och separata CTO-färgfilter, fixerat gobohjul med nio gobos, ett roterande gobohjul med sex bilder från Vari-Lite-biblioteket, roterande prisma och tillgång till DMX512 via 5-pins XLR eller Ethernet.
– I Showline ingår också SL Beam300fx, utrustad med 19 stycken RGBW LED, och tack vare designen av optiken kan den växla mellan "beam" och "wash". Flexibilitet blir allt viktigare. Tidigare har belysningsenheter ofta varit inriktade på en enda funktion, men det fungerar inte i situationer där föreställningen växlar snabbt. SL Hydrus 350 kan bäst beskrivas som en hybrid, med beam, spot och wash-funktioner och är utrustad med fixerade gobos och roterande prisma som gör det möjligt att skapa spännande effekter.
Selecon är den fjärde produktfamiljen och är inriktad på belysning för teater och arkitektur. Företaget, från början Nya zeeländskt, köptes 2009.
– Selecon-produkterna innehåller den senaste LED-teknologin och är mycket flexibla. Till exempel då PLfresnel1 MKII, som producerar en justerbar ljuskon med en mjuk kant, precis vad som behövs till en teaterföreställning. Den har en variabel strålvinkel på 15 till 54 grader, snål i drift med maxkonsumtion på 140 W. RGBW-motorn erbjuder ett oändligt val av färger och användardefinierade presets för lagring av information om färgval. Dessutom är vi nu på väg att köpa upp ännu ett företag, fast mer kan jag inte avslöja just nu.
Bröt ordinarie forsknings- och produktutvecklingsrutt
När det kommer till hur forskning och utveckling utförs, berättar Alex att man är ett internationellt team, baserade i Europa, USA och Asien, och arbetar med de olika familjerna. Därutöver har man specialiserade team som inriktar sig på koordination och godkännande, inkluderat ett stort antal forskare kopplade till sig som man samarbetar med på projekt omfattande nya teknologier, nya material, algoritmer, och annat, fortsätter han. Och en release som inte följde den ordinarie forsknings- och produktutvecklingsrutten var VL 6000.
– VL 6000 följde inte den vanliga vägen vad gäller forskning och produktutveckling. Det var faktiskt en kollega i vårt marknadsföringsteam som kom med idén 2016 att skapa en kraftfull strålkastare för mid-air-bruk. Den erbjuder 18 direkta färger från tre färghjul, plus mixning av färger, 55 kombinationer och en i det närmaste ändlös mängd uppdelade färgeffekter. Det var viktigt att den skulle vara lätt och överkomlig i pris. Det var en utmaning men vi fick ihop det till slut och den ger en riktigt tjock stråle.
Det handlade om att tänka om, säger Alex och berättar att i stället för att använda ett stort antal linser, som skulle ha gjort den både tung och dyr, gick man i en helt annan riktning.
– Vi utvecklade ett nytt system, Philips Ellipsoid Reflector Array System. Det består av tre reflektorer som fungerar ungefär som ett omvänt teleskopsystem. Den har en apertur på 14 tum, med en kollimerad ljusstråle som ligger på strax över 55 000 lumen. Den kan kontrolleras direkt via molnet utan något behov av något annat kontrollsystem.
Alex, som är ett dedikerat hårdrocksfan, berättar att utöver VL 6000:s närvaro under Depeche Modes Global Spirit-turné, har den även anammats av bandet som ligger honom extra varmt om hjärtat: Scorpions.
– De är ute på en turné just nu, Crazy World Tour som den heter. Där ingår hela 36 stycken VL 6000. Deras ljusdesigner Manfred Nikitser har skapat en fantastisk föreställning, men den innebar också många utmaningar. Där ingår LED-skärmar och det krävdes kraftfull belysning för att skära igenom dessa. Belysningen skulle också fungera på långt avstånd, eftersom riggarna hänger 10 till 14 meter över scenen. Nikitser har tidigare använt sig av VL3500, men de nya enheterna är långt mer avancerade.
VL6000 drabbade även Scorpions förband.
– Under USA-delen av turnén var Megadeth förband och deras ljusdesigner, Bryan Hartley, var lika förtjust i dem och kommer att använda VL6000 i fortsättningen till sina föreställningar.
En konservativ sektor
Molntjänster, ”connectivity” och ”LEDification” är vad kunderna efterfrågar mest just nu, säger Alex.
– Vad gäller LEDification är det framför allt på inträdesnivån, alltså mindre stark belysning, som detta efterfrågas. Där utvecklar vi stadigt nya produkter, bland annat lanserade vi VLZ-serien förra året, LED med 24 000 lumen och 8–50-graders zoom. Vad gäller connectivity så är vi i den situationen att underhållningsbranschen domineras av DMX, ett protokoll som designades 1986. Sådan livslängd är anmärkningsvärd och jag är övertygad om att vi kommer att se en övergång till IP. Där finns dock problemet med standardisering, men jag förväntar mig att detta kommer att lösas inom de närmaste åren. Det finns ett antal organisationer som arbetar med det. Tyvärr ingår inte RDM i dem, och det är inte bra alls för vår bransch. Men vi försöker från vårt håll hitta sätt att harmonisera kommunikation inom ljus och säkerhet.
Belysning är en konservativ sektor, menar Alex.
– Det tar sitt tag att få alla att komma överens. Dessutom har folk gjort stora investeringar i DMX-baserad teknologi och då ska det till en hel del för att få dem att inrikta sig på helt ny teknologi. Men vi kan redan se den första delen av en övergång, belysningsenheter som kommunicerar med kontrollenheter via IP. Men kunderna implementerar inte IP över hela sina system, och det gör att de är mindre solida.
Alex säger att Philips Lighting, som är en större del av företaget, satsat hårt på molnet.
– Där finns ett stort kunnande och praktisk applicering och jag arbetar parallellt med att kunna utnyttja detta så mycket som möjligt inom vår sektor. Våra kunder driver på och vill ha den servicen. Det är naturligtvis oerhört praktiskt att ha total kontroll, utföra uppdateringar av produkter. Det kommer att hjälpa oss att kunna lösa en massa praktiska problem, att kunna uppdatera, sköta underhåll och komma till rätta med eventuella problem utan att behöva skicka tekniker till platsen.
VL2600 och VL800 på tur
I april i år lanseras två nya produkter. Först ut är VL2600-serien.
– Det är en LED-uppdatering av VL2500-serien som varit mycket populär. Där ingår VL2600 Profile, en spot som producerar 19 000 lumen med hög färgtemperatur, ljus-output med hög kontrast tack vare dess 550-watts ljusmotor, med zoom-omfång på 7 till 48 grader. Den erbjuder ett bredare omfång av mättade färger än 2500-serien och är lättare och smidigare att använda.
Näst ut är VL800 Beamline.
– Det är den allra första LED effektenheten från Vari-Lite. Den är utrustad med tolv stycken RGBW-emitterar ett ljust och distinkt skynke av ljus med en kollimerad 3,5-graders ljusvinkel. Den har smidig design som gör det möjligt att panorera och luta snabbt, plus Vari-Lites Mega-Step- och Twist-system. Den är utrustad med ett unikt optiskt system med omfattande kapacitet för RGBW-färgmixning. Det kompletteras av möjlighet till pixel-mappning i tolv-zoners-läge, vilket innebär att det finns kapacitet för att integrera video.
Hur tror du att branschen i stort kommer att utveckla sig de närmaste åren?
– Det finns ett stadigt tryck att underhållning ska bli mer större och mer spännande. Kunder efterfrågar stadigt mer ljusstyrka, mer kontroll och det innebär IP och moln. Slutligen kommer vi nog att se ett större fokus på att produkter blir mer effektiva vad gäller energikonsumtion, och det är ännu en stor utmaning vad gäller innovation.