REPORTAGE: Shoot & Post, Göteborg
Från loggning till lagring
Text: Peter Fredberg:
Foto: Peter Fredberg & Tobias Henriksson
Med grunden i Lightgrip, Image Lab och Dockhouse har Shoot & Post-teamet på Andra Långgatan i Göteborg brunnit för postproduktion sedan starten 2009. Att få vara med och lägga den sista handen på ett projekt och leverera en färdig film redo för publiken tycker de är det roligaste med arbetet.
I dag drivs företaget av Michael Sevholt, Christer Engström, Fateh Shams och Christoffer Sevholt. De gör så mycket som möjligt på plats i huset och tar hand om allt från postproduktion- och VFX supervising, DIT, klippning, online, filmskanning, conform, grading, VFX, GFX och mastering.
– Vi levererar även output till DCP, HDCAM-SR, 35mm, Digital Betacam, Blu-ray, DVD och Digital Video, samt arkivering och säkerhetskopiering, berättar Michael Sevholt. Vi har inga anställda, utan samarbetar med ett antal frilansare när det behövs till projekten. Ett exempel var Stefan Jarls film När vintern kommer där vi gjorde conform, och sedan var det Ola Bäccman på US Grading i Stockholm som skötte grading och skickade tillbaka materialet till oss. Vi får så olika uppgifter i projekten vilket gör att det aldrig blir tråkigt och repetitivt, utan vi ställs hela tiden inför nya spännande utmaningar. Postproduktionen är en väldigt kreativ fas i processen och är ofta då man lyfter historien den där sista biten till färdig film. Det är häftigt.
Uppdrag
Majoriteten av uppdragen är film och tv. Under åren har det även blivit en hel del dokumentärfilm, som ofta löper över längre tid.
– Vi gör även en del kortfilmer och försöker även stötta kommande filmskapare, som går på Filmhögskolan, så de kan få lite hjälp med sina första filmer, säger Michael. Vi säger också att vi ska jobba både nationellt och internationellt. Filmproduktionen i Europa har ökat med 50 procent i antal titlar, så branschen växer hela tiden. Den andel som ökar mest är internationella samproduktioner där flera länder är involverade i produktionen. Det finns ganska förmånliga bidrag att söka hos exempelvis Creative Europe, som bland annat kräver att tre länder i EU ska vara involverade i produktionen.
Dragon Award Best Nordic Film-vinnaren Amatörer
I början på året kammade Gabriella Pichlers film Amatörer hem priset Dragon Award Best Nordic Film under Göteborg Film Festival. Och där fanns Shoot & Post med i bilden, där Christer Engström stod för Online, VFX och DCP.
– Vi hade redan jobbat med Gabriella Pichler på hennes förra film, Äta sova dö, och har haft kontinuerlig kontakt under åren, berättar Michael. Därför var vi med redan på de första projektmötena inför Amatörer våren 2015. Vi var inte samproducenter i det projektet, men hade ett väldigt nära samarbete med Garagefilm och en DIP från oss var med på inspelningen.
Filmen bygger en hel del på att de filmar med mobiltelefoner och det var en utmaning i sig. Eftersom det var själva idén med filmen lade de ganska lång tid på tester på hur de skulle filma och vilken telefon som skulle användas, för att få det bästa och smidigaste resultatet.
– Det fanns ingen telefon som levererade 100 procent vad gäller upplösning, bildfrekvens och kvalité, säger Michael. Till slut valde vi iPhone 7s med en app för att få ner den till 24 fps. Sedan lät vi vår DIT koda om allt filmat telefonmaterial direkt till Pro Res 4:2:2 så vi hade ett vettigt format att jobba med redan från början.
– Klippningen drog ut lite på tiden, så för att komma igång och få se ett resultat började vi faktiskt med den första conformen och gradingen till den första versionen redan för ett år sedan, berättar Michael. Det är inte optimalt, det kan bli en extra kostnad om de sedan måste klippa om väldigt mycket. Då skulle vi få göra om gradingen på nytt. Vi valde att gå vidare för att de tyckte att de var så pass långt gångna i processen.
Det som inte var klart var själva filmerna i filmen, bland annat kommunfilmen och hela öppningssekvensen som bygger på arkivmaterial, men i övrigt var filmen i princip klar. Johan och Gabriella ville gärna ha Vanessa Taylor från London för att sköta gradingen. Hon skötte även gradingen på Äta sova dö. Så det föll sig naturligt.
– Det roligaste med projektet var att de var så kreativa och positiva människor att jobba med, samtidigt som de var väldigt omsorgsfulla med sitt material, säger Michael. Med en sådan bra teamkänsla och fint samarbetsklimat lade vi gärna i den där lilla extra växeln när det behövdes. Detta projekt var helt klart ett flaggskepp för vår verksamhet och hur vi vill jobba.
Det är just detta som Michael uppskattar mest med det här jobbet: att få träffa alla trevliga människor.
– En del som kommer till oss är förtvivlade. De har spelat in, klippt och är nästan klara, men får ingen fortsatt finansiering och har inte råd att skapa något som går att visa. Då kan vi gå in och hjälpa dem med en knuff över tröskeln, så de får en produkt de kan sälja in och få pengar tillbaka. Sådant känns skönt att kunna hjälpa till med.
Tid är pengar
I arbetet används en hel del mjukvara – från DaVinci Resolve, Avid Media Composer, Adobe Creative Cloud, Compressor, Scope Box, CuteDCP och Toast Titanium, till Belle Nuit Subtitler.
De har en gigabits fiber-internet, AWS S3 Cloud Storage och använder Vimeo Pro. Lagringen sker på Synology NAS 42TB och kaffemaskinen är en Jura E6. Övrig hårdvara hittar du i inforutan i artikeln.
– Det mest komplicerade i vårt uppdrag handlar inte så mycket om teknik, utan om att föra vidare fotografens och regissörens vision och lösa det inom vettig tid, säger Michael. Tid är pengar.
Ett viktigt steg i ett projekt är att låta en postproducent vara med redan på manusstadiet. Då kan de hjälpa till att styra projektet, så det både blir ett snyggt slutresultat och ekonomiskt hållbart. De är även ett bra stöd för producenten och regissören då det kan handla om saker i efterbearbetningen som de har begränsad kunskap kring.
– När tekniken gått från analog till digital har det blivit ännu svårare att följa med i utvecklingen, för att allt förändras så snabbt. Den analoga tekniken var ganska stabil. Hade du som producent gjort ett par filmer så visste du hur det fungerade. Nu för tiden görs det på olika sätt, nästan från år till år, så där har de ofta svårt att hänga med.
Ett sådant samarbete gör även att de kan ta riktiga beslut under inspelningen. Ska de lägga en timme till på inspelningsplatsen för att lösa något, eller lägga en hel vecka på det i postproduktionen?
– Ska man dessutom ha visuella effekter i vissa scener är det ovärderligt att ha en VFX Supervisor ute på plats. Allt för att underlätta i efterbearbetningen så vi får rätt förutsättningar att göra jobbet. En annan viktig sak är att vi kan förbereda DIT, B-foto och scripta så att de kan leverera rätt rapporter för att dokumentera allt på rätt sätt.
I Sverige har biografmarknaden gått igenom sitt skifte med en digitalisering till 2K och det kommer nog dröja ganska länge innan det blir ett nytt skifte. På broadcast-sidan var det bara för ett par år sedan fortfarande en djungel av format man skulle leverera i. I princip varje tv-bolag hade sina egna leveransformat. I dag handlar det i princip om två format: Apple Pro Res 4:2:2 HQ 1920 x 1080 och XDCAM Codec 50 Mbit, vilket har underlättat rejält för postproduktionsbranschen.
– Något som är på gång och har potential att förändra en hel del är AI, säger Michael. Det finns redan inbyggt i bland annat Apples Final Cut Pro X, som exempelvis automatiskt kan hjälpa till med färgkorrigering. Det tror jag kommer starkt och kan hjälpa till med att effektivisera vissa delar av arbetet.
Det kommer också hända mycket på arkiveringssidan som fortfarande är ganska omogen. SFI har ett uppdrag från staten att säkerhetskopiera och lagra allt material som får stöd och biografvisas i Sverige. Alla andra får sköta lagringen själva.
– Vi tittar på möjligheterna med molnlagring, berättar Michael. Många tror att det är gratis och det kan fortfarande vara svårt att få producenter att förstå att lagring kostar pengar. Det är en diskussion som pågår och vi får se hur vi kommer att jobba i framtiden.
De satsade redan från början på 3D och fortfarande ska allt som köps in ha stöd för 3D. De har redan gjort en animerad dansk långfilm i 3D, så kunskapen finns, men efterfrågan på 3D är i det närmaste obefintlig i Sverige i dag.
– På internationell storfilm finns det en marknad, men våra svenska fotografer och regissörer på höjden av sina karriärer väljer inte 3D, säger Michael. Ett projekt kan aldrig bli billigare med 3D, så då är det naturligt att välja bort den möjligheten, eftersom efterfrågan trots allt är så begränsad. Förhoppningsvis dyker det upp unga regissörer och fotografer som via 3D-tekniken kan slå sig fram och göra en spännande kommersiell produkt. Vi är redo att ta upp den tråden. Jag tror faktiskt att 3D någon gång i framtiden kommer bli något av en standard. Det är så vi upplever vår verklighet.
På gång
De har precis leveraret Carl Einar Häckners föreställning Skärvor, som gick på Aftonstjärnan, till SVT och den kommer visas under året. Föreställningen var på två gånger en timme som de klippt ihop till en 90-minuters version.
– I produktion ligger dokumentären La Spartenza av den italienska regissören Salvo Cuccia, som vi samproducerar tillsammans med Lindholmen Science Park. Den kommer sändas hos italienska RAI. Vi arbetar också med Parningsmarknaden, en dokumentär av Lina Mannheimer, som är under inspelning. Den är ganska speciell och bygger mycket på Skype-intervjuer. Där vi får allt material via FTP och en DIP hos oss sammanställer materialet, loggar det och konverterar det till till Apple Pro Res 4:2:2. Så det är flera spännande projekt i rullning!