REPORTAGE: Trollywood Animation Festival, Trollhättan
”Har blivit den viktiga mötesplats vi strävat efter”
Text: Peter Fredberg
Foto: Peter Fredberg, Monica Fredberg & Lee Film
I slutet av maj var det återigen dags för Trollywood Animation Festival. Evenemanget har samlat branschfolk och en nyfiken allmänhet i Folkets Hus i Trollhättan sedan starten 2016. Under tre dagar lär de oss mer om animering, där vi får träffa spännande föreläsare, umgås och knyta kontakter under avslappnade former.
Vi träffade Ben Mowbray, som är en av arrangörerna och ordförande i Trollhättans Animation Association. Han kommer från början från Australien, men flyttade till Sverige för över 15 år sedan på grund av kärleken. Nu driver Ben sitt bolag 2nd Dynasty och är i grunden 3D-animatör. Han sysslar även med en hel del 3D-printing.
– I branschen hade vi länge diskuterat möjligheterna att skapa något kring just animation i Trollhättan, säger Ben. Genom lite olika projekt och funderingar kom vi till slut fram till att en bra form, för det hela var just en festival. Vi startade Trollhättans animations-förening, som idag har sju, åtta aktiva medlemmar som jobbar med festivalen helt ideellt, för att vi verkligen brinner för det här. Våra övriga partners i projektet är Västra Götalandsregionen, Trollhättans Stad, Folkuniversitetet i Trollhättan, Innovatum, Film i Väst, Film Cloud och Högskolan Väst.
Animation är ett väldigt brett begrepp, men föreningen har bestämt sig för att fokusera på film, VFX, spel och det som kallas funktionell animation där man visualiserar information, till exempel i kommersiella- eller utbildningssyften.
Detta är inte en traditionell filmfestival som baseras på att ha klassiska filmvisningar. Här har de gått en annan väg och erbjuder en kombination av mässa, spännande seminarium och chansen att få träffa världsberömda personer från branschen.
– Vi är så få i Sverige i dag och får annars väldigt få chanser att verkligen komma i kontakt med varandra, säger Ben. Här får besökaren möjligheten att lära sig något nytt och samtidigt ha en trevlig stund och att ha kul tillsammans. Lite av en branschträff där vi kan samla alla aktiva i branschen.
De första två dagarna är inriktade på just folk i branschen, och även studenter som pluggar animation för en framtid i någon av alla de branscher som använder sig av och kommer börja använda sig av animation.
Det brukar komma runt 300 besökare som deltar på deras seminarium och branschdagar. I år hoppas Ben med sina vänner på lite fler, då de satsat ganska mycket på att nå ut, framför allt till allmänheten.
– På lördagen öppnar vi upp dörrarna för att skapa lite mer intresse kring animation och här kan besökarna gratis få se Resan till Melonia av Per Åhlin, den japanska animerade filmen In This Corner of the World och Gordon & Paddy från Lee Film. Just Gordon & Paddy känns lite extra roligt att visa, då jag varit med och jobbat på den filmen.
Sverige statistiskt sett sämst i Norden
Trots att vi har mycket talang och kunskap i Sverige så ligger vi statistiskt sett sämst till i Norden när det kommer till produktion av animation. Det produceras mycket mer både i Finland, Danmark och Norge.
– Ett av våra viktigaste syften med festivalen är att försöka skapa mer uppmärksamhet och ge en bättre bild av animation och dess möjligheter i dag, berättar Ben. Detta har också blivit den viktiga mötesplats som vi strävade efter när vi startade och är ganska unik i dag. Att inspirera inför framtiden är ett av våra viktigaste ledord.
Bland alla besökare träffade jag Charlotte Björnulfson, som besökte festivalen för första gången.
– Jag är här för att jag är inblandad i en produktion av en animerad film, som jag just nu skriver manus till. I det projektet jobbar jag tillsammans med tecknaren Ulf Lundqvist och Jens Nilsson som är en väldigt duktig animatör, som också undervisar på Högskolan i Trollhättan. Till vardags jobbar jag som författare och illustratör. Det som är så kul med animation är att det tillsammans med de olika konstarterna bild, ljus och musik tillför ytterligare en dimension till berättelsen, om det används på rätt sätt, säger Charlotte.
Hon tycker att festivalen är ett riktigt bra initiativ.
– Det är väldigt lärorikt och jag rekommenderar verkligen ett besök om du jobbar med eller är intresserad av animation.
Att arrangera festivalen är väldigt intensivt och kräver väldigt mycket jobb, men det ger så mycket energi tillbaka, tycker Ben.
– Det är väldigt givande att se resultatet av alla timmars jobb. Det roligaste med årets festival är flera saker faktiskt. Vi har bland annat för första gången ett stipendium på 25 000 kronor för bästa animationsidé, som vi delar ut tillsammans med Film Cloud, säger Ben.
För Ben personligen, som är ett stort Star Wars-fan, blir det extra spännande att lyssna på Ivan Kondrup Jensen som har jobbat över tio år som VFX Supervisor på Ghost VFX in Köpenhamn.
– Det är den största VFX-studion i Danmark och har levererat högklassig VFX till tv och långfilm sedan 1999. Ivan har jobbat på mängder av projekt, som exempelvis Star Wars: The Last Jedi och Rouge One, Black Panther och The Walking Dead, för att nämna några.
Till årets festival kom även fler spännande föreläsare. Bland annat Nathan Fowkes, Concept Artist, som jobbat med Shrek Forever After och How to Train Your Dragon. Sandra Pilny-Lockertsen, Storyboard Artist från Norge, som har jobbat på flera norska filmer. Juri Stanssek, som jobbat som VFX Supervisor på Game of Thrones.
Festivalens hedersgäst
Ben ser också fram mot att få träffa festivalens hedersgäst, Per Åhlin. En av Sveriges mest hyllade animatörer.
– Det är faktiskt en animatör som jag tror i princip hela Sveriges befolkning har en relation till genom Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton. Ett annat intressant samarbete är tillsammans med Konsthallen i Trollhättan, där det visas bilder från just Per Åhlins långa filmkarriär. Här får vi följa 14 olika produktioner, som Per på olika sätt varit delaktig i.
Per är född 1931, uppvuxen i Småland och helt självlärd när det kommer till allt han jobbat med under sitt yrkesliv.
– Men det har gått ändå, tycker Per. När det kommer till animation gled jag in på det i början av sextiotalet. Jag lärde känna Jan Hemmel genom ett samarbete på Lilla Teatern i Lund, där jag var scenograf på ett par av hans föreställningar. Jan började på Malmö TV och producerade Cabaré Camera, som gick var 14:e dag. Jan visste att jag var intresserad av animation och frågade om jag kunde tänka mig att hjälpa dem med det. Trots att jag aldrig gjort en enda animation så var jag så fräck att jag sade ja (skratt).
Han köpte en 16mm-kamera och satt hemma i köket och jobbade med detta och lärde sig samtidigt som han skapade de sex, åtta minuter långa avsnitten till programmet.
– Då jobbade jag med så kallad cut-out-teknik, där jag klippte ut figurerna och rörde dem manuellt.
Det fanns bara en tv-kanal på den tiden, så alla med tv fick se det Per skapat. Två av dem var Hasse och Tage, som precis skulle göra sin första långfilm, Svenska Bilder 1964.
– De hörde av sig och sa att de ville ha förtexterna i samma manér, som det jag skapat för tv. Det var så jag kom in i svängen, så att säga.
Tekniken i branschen har gått rasande fort och det är en ordentlig skillnad mot förr. När Per började var det papper och penna som gällde.
– När vi exempelvis gjorde Dunderklumpen och Resan till Melonia var 70 procent av arbetsstyrkan färgläggare. Med dagens teknik sköts det väldigt smidigt. Det är en rejäl skillnad mot förr.
Per har faktiskt aldrig sett sig som enbart animatör eller filmtecknare. Han har även erfarenheter som bland annat scenograf och illustratör. Han har försökt variera mellan dessa olika genrerna och tycker det har varit nyttigt.
– Jag känner att de olika uppdragen har berikat varandra under årens lopp. Jag tror att det är nyttigt att försöka blanda sina erfarenheter med vad man än sysslar med i livet.
Hård- och mjukvara
På plats fanns också TV Paint från Frankrike, som visade upp sin populära bitmap-baserade mjukvara för 2D-animation. Benjamin och Melanie visade nyfikna besökare hur de skapade sina animationer.
Christian Herbst från Wacom presenterade deras kommande Wacom Cintiq Pro 32, som dyker upp på marknaden senare under året. 32” med en upplösning på UHD (3840 x 2160, 4K) och Color Gamut 98 % Adobe RGB. Något som flera besökare tyckte var intressant var möjligheten att få testa både programvaran och ritplattorna tillsammans med representanterna.
Fantasin ligger alltid före tekniken
I Sverige har vi varit lite dåliga på att lyfta animation, man ser det ofta som något riktat till barn, säger Ben.
– Men det är bara att titta på nästan vilken Hollywoodfilm som helst som är fylld av VFX, som rent tekniskt är animation. Så det finns stora möjligheter för branschen att växa i Sverige och det hoppas vi naturligtvis på.
Tittar vi på den tekniska utvecklingen har den som sagt kommit väldigt långt och den kommer helt klart att fortsätta utvecklas, spår Per Åhlin som samtidigt trycker på att vi inte får glömma att fantasin alltid ligger före tekniken.
– I framtiden behövs som alltid bra historier. Utan dessa spelar det ingen roll hur fantastisk teknik du har skaffat, den ska bara vara budbäraren av historien.
Något som Ben tycker är riktigt intressant är att se hur det blir med AR och VR, då film och spel gifter sig med varandra.
– Det kan bli en riktigt spännande bransch. Sedan växer spelbranschen otroligt mycket, så det kommer alltid finnas animationsjobb, särskilt eftersom vi i Sverige har ett par av världens största speltillverkare. När vi ses nästa år får vi se åt vilket håll branschen går då. Det är verkligen en spännande tid.