REPORTAGE: Wallenbergssalen på GU får nytt högtalarsystem signerat Kling & Freitag

REPORTAGE: Wallenbergssalen på GU får nytt högtalarsystem signerat Kling & Freitag

Ljud i alla nivåer

Text & foto: Peter Fredberg

Det var dags att uppdatera Wallenbergssalen, en av flera konferenslokaler som sköts av Göteborgs universitet. Ett nytt högtalarsystem som kunde leva upp till deras högt ställda krav skulle installeras. Valet föll på Kling & Freitag VIDA L som installerades av Atea. Joseph Persson från distributören Ambisonic var där och trimmade in systemet.

Joseph har jobbat med ljud sedan 2003 och hans karriär började på Göteborg Audio System. Sedan har resan gått via olika teknikleverantörer, frilansande och konsultation, och ur detta föddes företaget 2016.

– Det började med att vi tog in in-ear-hörlurar från 64 Audio, till den svenska marknaden. Ambitionen har hela tiden varit att erbjuda kvalitet och praktiska lösningar. Vi har alltid valt att jobba med utrustning som vi själva skulle vilja använda. Det dröjde inte länge innan vi började samarbeta med och tog över distributionen av Kling & Freitags högtalarsystem i Sverige, säger Joseph.

Kling & Freitag har sin utveckling och tillverkning i Hannover, Tyskland, och så här 30 år efter starten är ledstjärnorna detsamma. Jürgen Freitag och Martin Kling drog igång verksamheten utifrån sin gemensamma passion för musik och ljud, tillsammans med ett team av hängivna ingenjörer. Deras nära dialog med användarna gör att de skapar produkter som kommit att uppskattas runt om i världen.

– Vi har besökt dem på plats flera gånger och vi märker att de verkligen brinner för sina produkter. Tillsammans skapar de en unik elektronisk och mekanisk konstruktion, som verkligen lyfter fram ljudet även under svåra installationssituationer. Det är också tydligt att användarvänligheten ligger i fokus, vilket utöver ljudet är något våra kunder uppskattar. Teamet har hela tiden tänkt ett steg längre i utvecklingen av högtalarsystemen, vilket underlättar vårt jobb och gör de roliga att använda på våra uppdrag, säger Joseph.

Det visade sig att Joseph från Ambisonic var på plats under vårt besök för att demonstrera systemet, för en intresserad kund.

Största gradängsalen

Salen som uppdaterades är Göteborgs universitets största gradängsal, berättar Oskar Oskarson, AV-tekniker på sektionen för medieteknik vid Fastighets- och serviceenheten på Göteborgs Universitet.

– Här finns 330 sittplatser och 20 platser för rullstolsburna och salen är alltid bemannad med en tekniker. Utöver högtalarna i lokalen finns det fyra trådlösa myggor, två trådlösa handmikrofoner, mikrofon i talarstol och sex bordsmikrofoner. Allt detta ska fungera ihop tillsammans och leverera ett bra ljud via högtalarna i hela lokalen, säger Oskar.

Ett annat önskemål var också att systemet skulle gå att montera in enkelt och passa in estetiskt i lokalen, som har en ganska hög takhöjd.
— Oscar Oskarson, Göteborgs universitet

Oskar gjorde en behovsanalys av vad de behövde, som innefattade aspekter som ljudkvalité, vilken service de kunde få på plats och att systemet skulle fungera i lokalen, som i sig är lite gammal. Den består av en platt gradäng och en annan i vinkel bakåt, och de önskade möjligheten att kunna styra ljudet på ett bra sätt i hela lokalen. Exempelvis ville de kunna välja att bara ha ljudet riktat mot den närmsta gradängen och sedan enkelt kunna få tillbaka ljudet upp i hela lokalen igen. 

– Vi var naturligtvis ute efter en god taltydlighet genom hela salens längd. Gästerna ska få samma fina ljudupplevelse oavsett var de sitter i lokalen. Ett annat önskemål var att systemet skulle gå att monteras in enkelt och passa in estetiskt i lokalen, som har en ganska hög takhöjd. Jag ville slippa att montera systemet högt uppe i taket, så vi tittade även på möjligheten att kunna montera högtalarna på väggen. På så sätt kunde vi även få ned installationskostnaderna en aning, säger Oskar.

Kontrollrummet ligger diskret längst bak i lokalen, där Oskar kan sköta det mesta med en Digico SD11.

Test

– I det här fallet, eller egentligen i alla installationer, är inte det viktigaste bara var ett system spelar, utan också var det inte spelar. Det spelar ingen roll hur bra en högtalare låter om den till exempel skapar för mycket reflexer. Det är därför man måste testa olika alternativ skarpt. Det kan vara en rejäl skillnad mellan olika system, säger Joseph.

Pris och kvalité går inte alltid hand i hand och det går det inte att se på prislappen om ett system kommer fungera bra i den tänkta lokalen. Därför krävs det att du alltid testar de olika systemen du väljer mellan på plats. Det är helt avgörande för att hitta ett system som passar uppdraget och få bästa möjliga slutresultat. I och med att VIDA L kan kontrollera spridningen av ljudet så pass mycket, gick Oskar runt i lokalen och helt enkelt lyssnade med olika inställningar. Det bästa hjälpmedlet för att testa ljudet är helt klart det mänskliga örat och Oskar upplevde att VIDA L presterade bättre och hade en smidigare hantering, jämfört med de andra systemen som testades. 

– Om man räknar kalendertid så tog utvärderingen av högtalartesterna ganska lång tid. Vi testade fem, sex olika fabrikat under en period och det tog väl några månader innan vi väl bestämde oss. Det är väldigt viktigt att vara noga och inte forcera fram besluten i ett sådant här viktigt val av teknik. VIDA L lät bäst i lokalen med ett jämnt och mjukt ljud, oavsett hur vi ställde in spridningen. De hade bra specifikationer och spännande lösningar och även Dante, vilket jag tror kommer börja användas mycket mer framöver. Möjligheten att kunna släcka ut och styra var ljudet ska träffa någonstans, utan att fysiskt behöva flytta på högtalarna, är riktigt smidigt. Det slutade med att vi installerade två stycken VIDA L. Smidiga tvåvägshögtalare på 210 x 1075 x 341 mm som väger 48.2 kilogram. Vi kompletterade med fyra stycken Kling & Freitag Sona 5 som front fill, säger Oskar.

Versatile Intelligent Digital Array

Med Kling & Freitags VIDA-app kan du sköta hela systemet och bland annat ställa in högtalarens spridning.

VIDA L står för Versitale Intelligent Digital Array och L står för large, säger Joseph och berättar att detta är den första högtalaren i VIDA-serien och att det nu under hösten kommer en modell som heter VIDA M, medium.

– Det är en dedikerad installationslåda för fasta installationer som dessutom är IP-klassad. VIDA L är konstruerad för både installation och mobilt bruk och båda två bygger på i stort sett samma teknik, men har inte samma typ av element, säger Joseph. 

Tack vare teknikens möjlighet med riktningsstyrning, så går det att få ett bra ljud trots att man ibland blir tvungen att placera högtalarna lite annorlunda i höjdled, vilket inte är något problem för VIDA L. 

– Den inbyggda tekniken kan via olika filter och delay styra högtalarens spridning elektroniskt genom DSP-tekniken, i stället för mekaniskt genom att fysiskt flytta högtalaren som i konventionella line array-system. Detta underlättar en hel del under installationsfasen. I scenarier som med detta uppdrag, med två olika nivåer av gradänger, kan VIDA L-systemet leverera lika bra ljud till båda nivåerna. Detta löser de genom att skapa två oberoende strålar mot respektive publikområde från respektive högtalare. Orienteringen och nivån på båda strålarna kan ställas in helt oberoende av varandra, säger Joseph.

Styrning av ljudet gör det också möjligt till diskret placering, även på positioner som inte är optimala, och ändå få ett bra ljud riktat dit man vill.
— Joseph Persson, Ambisonic

För att sköta just styrningen av högtalarna har Kling & Freitag tagit fram en egen app med ett enkelt och överskådligt gränssnitt, som låter användaren bland annat styra högtalarens spridning. VIDA-appen kan köras både på bärbara PC:s och plattor med Windows 8.1. Du kan även lösenordsskydda programvaran för att förhindra att tredje part konfigurerar om inställningarna för systemet. Appen finns att ladda ned gratis på Microsoft App Store, om du är nyfiken på att se hur den ser ut och fungerar.

Själva styrningen sker i högtalaren med ambitiöst konstruerade algoritmer, 48 kanaler DSP och totalt 50 högtalarelement i varje högtalare. De är bestyckade med sex stycken 6.5″ baselement, mellanregistret består av tolv 3.5″ element och diskanten av hela 32 stycken 1″ element.

– Styrning av ljudet gör det möjligt till den diskreta placeringen, även på positioner som inte är optimala, och ändå få ett bra ljud riktat dit man vill. Genom denna möjlighet kan man också på ett bra sätt hantera och lösa installationer i krävande akustiska miljöer. Men även riktningsstyrningen av ljudet har sina fysiska begränsningar. Högtalaren kan elektroniskt kontrollera vinkeln inom intervallet +/- 45°. Med tillbehöret VIDA L Flyframe kan du ge högtalaren en mekanisk vinkel, som appen automatiskt kan räkna med tack vare den inbyggda inclinometern, säger Joseph.

Högtalaren erbjuder flera anslutningsmöjligheter som analogt, AES/EBU och Dante. Den finns att få i RAL 9005 Black och i önskad kulör med RAL Special Colour.

– Att ett PA som hänger så pass diskret vid sidorna av scenen kan leverera så mycket och lösa hela uppgiften på ett så bra sätt, det är mer eller mindre fantastiskt, säger Oskar.

Att ett PA som hänger så diskret vid sidorna av scenen kan leverera och lösa hela uppgiften, det är mer eller mindre fantastiskt tycker Oskar (t.h.).

Uppdrag framöver

Nästa uppdrag för Ambisonic blir att delta på Monitor Roadshow och bland annat visa upp VIDA L, VIDA M och deras mjukvara.

– Här får ni chansen att se tekniken live och vi får möjligheten att träffa er. Vi berättar gärna mer om uppdraget hos Göteborgs Universitet och andra spännande projekt. Det är något som vi ser fram mot, avslutar Joseph.

IBC 2018: Canons XF705 lovar enkelt handhavande

IBC 2018: Canons XF705 lovar enkelt handhavande

IBC 2018: Kontrollera större eller mindre ljusuppsättningar via telefonen eller surfplattan

IBC 2018: Kontrollera större eller mindre ljusuppsättningar via telefonen eller surfplattan