UTBILDNING I FOKUS: Livesändningsspecialist, Xenter Botkyrka

UTBILDNING I FOKUS: Livesändningsspecialist, Xenter Botkyrka

Morgondagens broadcast-proffs utbildas i branschnära Botkyrka

Text: Patrik Blomqvist
Foto: Xenter

Vägen till en karriär inom livesändningsbranschen är inte en dans på rosor. Konkurrensen är hård och industrin ställer krav av samma mått på teknisk fingerfärdighet och förmågan att arbeta i lag. En utbildning som fostrat ett stort antal av broadcast-branschens nuvarande proffs är yrkeshögskoleutbildningen Livesändningsspecialist på Xenter i Botkyrka – som till höstterminen 2019 firar sitt tionde klassintag.

Det närmaste man kan komma att vara en spelare på planen under en fotbollsmatch, en del av ett livevent eller en annan direktsänd produktion är att vara en del av teamet som skapar det vi till slut ser på våra skärmar. Frånvaron av rutinmässiga arbetsuppgifter och att vara där det händer är en tongivande faktor till varför människor söker sig till ett yrke som detta.

30 minuter med bil i sydvästlig riktning från Stockholms stadskärna, beläget vägg-i-vägg med Tumba gymnasium, vilar en av landets ledande, tekniskt inriktade yrkeshögskolor, Xenter. Här huserar nämligen en av startgroparna för en karriär inom just detta hektiska men spännande område: den tre terminer långa utbildningen till Livesändningsspecialist, ledd av Björn Egertz.

Nyfikna på utbildningens historia, innehåll och vad den faktiskt har lett till för dess studenter sedan starten, stämde vi träff med programmets överhuvud och dess tekniske systemansvarige, Patrik Krans, för en rundtur på skolan i dess teknikspäckade faciliteter.

Ett bra ”track record”

Innan Björn Egertz inredde sitt nuvarande kontor hade han arbetat här i tre år, bland annat på det närliggande gymnasiets journalistprogram. När den tidigare ledaren för Livesändningsspecialistutbildningen, Olle Eriksson, valde att anta nytt uppdrag på skolan, dök läget upp för Björn att axla en ny roll – att utbilda och föra nya generationer kameraoperatörer, EVS-operatörer, bildmixare och grafiker ut i arbetslivet.

EFTER UTBILDNINGEN KAN DU ARBETA SOM

 Sändningsproducent
Kameraman
Grafikoperatör
Redigerare
EVS-operatör
Bildmixer
Bildingenjör (Bing)
OB-assistent

Sedan sju år tillbaka sätter han kursplanen, ser till att det blir föreläsningar, att man har utrustning och sladdar, och att studenter får sina LIA-platser (Yrkeshögskolans praktikform, Lärande i arbete). Och till höstterminen 2019 är Livesändningsspecialistutbildningen inne på sin tionde årskull. Tio år som visat sig vara mycket framgångsrika, berättar Björn.

– Förra året examinerades samtliga 25 som pluggade här, och omkring 175 av de 200 vi har examinerat är än i dag ute och arbetar som frilansar hos NEP, HD Resources och SVT, för att nämna några.

För en konkurrenshård bransch som denna går det inte annat än att hålla med om att det är ett bra ”track record”, som Björn uttrycker det. Och vad som ligger till grund för upprätthållandet av en sådan kontinuitet är den nära kontakten med branschen.

Stark arbetslivsanknytning ett krav

För att godkännas av Myndigheten för Yrkeshögskolan ska man erbjuda en ”kvalificerad utbildning skräddarsydd utifrån verkliga behov från arbetslivet”. Således är det viktigt att den har ”stark arbetslivsanknytning och utformas i nära samarbete med representanter från arbetslivet”. Kort och gott är nära kontakt med branschen kritisk för att kunna kartlägga det nuvarande arbetsmarknadstillståndet, men också för att kunna se längre in i framtiden för kontinuitetens skull.

– Det var något som jag ägnade mig rätt mycket åt när jag började jobba som utbildningsledare för Live. Jag åkte ut på besök för att lära känna folk i branschen lite snabbare. Så det blev nästan lite som praktik under den här tiden.

Ett förarbete som gjort att jag haft en stabil uppsättning etablerade aktörer vid min sida, som – utöver NEP, HD Resources och SVT – inkluderar Mastiff, Cmore, Banijay/Zodiak, flera kvällstidningar, och många andra.

Samtliga 21 av dessa ingår i en ledningsgrupp och har ett stort inflytande över utbildningen. I samråd med Xenters expertis ser man till att skolans tekniska arsenal investeras och kursplanen utformas i enlighet med behovet ute i fält.

Moderna teknikfaciliteter och dagsfärsk kursplan

Under vår rundvandring tillsammans med Egertz och tekniske systemansvarige Patrik Krans ser vi hur lärosätets tekniska kapacitet gradvis växer ihop till ett produktionsdugligt fort. Inledningsvis stiger vi in i en kompakt studio där allt man behöver för att sätta igång spontana projekt finns till hands: fresneller upphängda i taket, greenscreen och ett intilliggande kontrollrum där väggen bakom ljudbordet, bildmixern och skärmarna täcks av stativ krönta med monitor-bestyckade -ENG-kameror. Vidare rör vi oss genom fullpackade förråd där åtskilliga hyllplan fyllts upp med sändningsryggsäckar, ytterligare ENG-kameror av olika fabrikat, drönare, batteripack och, ja, det mesta. Prylar så det räcker och blir över för … åtminstone två skolor, är tanken som slår oss. Och det visar sig stämma, naturligtvis, då även gymnasiet erbjuder utbildning inom film/TV på estetiska programmet.

KURSER I UTBILDNINGEN
(5p = 1 vecka)

Introduktion livesändning, 30p
Kameraarbete för livesändning, 25p
Liveredigering, 30p
TV-teknik, 50p
Villkor för frilansarbete, 15p
Idrottskunskap, 5p
Examensarbete, 25p
Lärande i arbete (LIA), 45p + 75p

– Vi kör all administration även för det estetiska programmet, och därmed löser vi all utrustning tillsammans, berättar Egertz. Det är en klar fördel att gå ihop för det, eftersom att vi har utbyten sinsemellan.

Väl vid utbildningens kronjuvel, HD-studion, möts vi av en studiodesk omgiven av Sony-kameror monterade på robusta dolly-videostativ, och en trappa upp kommer vi till kontrollrummet med BING-station (bildingenjörsstation), bildmixer, videovägg, grafikverktyg från Chyron Hego, EVS (en dator för repris och redigering), med mera. Intill det finns ett ljuddedikerat utrymme med ett Studer Vista 1-ljudbord som mittpunkt. Och vill man ägna sig åt post-produktion finns en 5:1-ljudstudio med tramp-rum tillägnad just detta.

– Eleverna har full tillgång till lokalerna 24 timmar om dygnet, året om, berättar Patrik Krans.

För stunden är det tomt i studion, då eleverna befinner sig på lektion i AVID Media Composer. Annars är det full rulle under veckorna, där erfarna bildproducenter, liveredigerare, kameramän, TOM- och BING-personal och sändningsproducenter från tv-branschen medverkar under lektionstid.

En brokig blandning

Men vilka är då studenterna som söker sig hit, och vad bär de med sig i sitt bagage? Är det människor med ingen som helst bakgrund inom tv-branschen, eller är det mer meriterade individer?

– Inte i första hand erfarna elever, berättar Egertz. Några kommer förstås från mediegymnasiet här intill, medan några inte har någon erfarenhet över huvud taget. Men förutsättningarna för alla att lära sig finns här. Medelåldern skulle jag säga ligger omkring 24 till 25 år. Så, det är en ganska brokig blandning av studerande från hela landet.

Redan då, vid ansökningsstadiet, har de aspirerande specialisterna klart för sig att det inte går att välja och vraka hur som helst mellan underhållningsformer att bevaka i yrkeslivet.

– Det handlar inte om att skrämma upp folk, men vi vill vara tydliga med att, om man ska jobba med liveproduktion är det i huvudsak sport det handlar om. Det är där jobben finns i största allmänhet. Och det är viktigt att pränta in att vad man ger sig in på: korta scheman, obekväma arbetstider och mycket resande.

Men det finns en charm med oregelbundenhet som är skön och upplyftande, tycker Egertz.

En av era tidigare elever, kameraoperatören Jesper ”lill-mora” Eliasson, berättade i en intervju med SHL.se för två år sedan att han åkte omkring 740 mil med bil under en vecka för att arbeta på olika hockeymatcher.

– Ja, han far runt som bara den. Samtidigt är det inte alla som blir ”Lill-Mora” och inriktar sig på att bli kameraoperatör.

Jesper ”Lill Mora” Eliasson var inställd på att bli kameraman redan när han började utbildningen 2012. I dag åker han land och rike runt för bland andra SHL, Svenska Hockeyligan.

Har många har en klar föreställning om vad de vill inrikta sig på när de kommer till er?

– Omkring hälften, skulle jag säga. Den enkla föreställningen är ju kameran, för den känner alla till, men inte att det finns inriktningar som grafiker, bildmixer, EVS, med flera. Alla har ju sett repriser på tv, men vet inte vem som har gjort dem. Och det är något som förändras ganska snabbt när man väl provar på allt som finns här. Helt plötsligt är det hur kul som helst med EVS.

Hur viktigt är det att finna just sin arbetsområdesmässiga nisch?

– Alla på utbildningen lär sig samma grundläggande saker; förståelse för kamerans egenskaper, signalvägar, redigering, med mera. Men det går inte att vara allmänintresserad, man måste hitta något att fokusera på. Här är vi givetvis ett stöd och har löpande individuella samtal om vad man har lärt sig och vad man tycker är kul. Och sedan har vi ju branschens stöd till förfogande. Om det exempelvis skulle finnas en lucka hos Cmore när det är lite lugnare där, kan vi få ut någon hos dem för att fördjupa sig i EVS, till exempel.

När i genomsnitt har eleverna hittat sitt fokusområde?    

– Efter första LIA-perioden har de flesta klart för sig vad de vill göra. Om inte helt, är man i alla fall på väldigt god väg.

Hur går ansöknings- och antagningsprocessen till hos er?

– Till att börja med fyller man i en enkät där vi ställer frågor för att snabbt få en uppfattning om vem personen är och vilka ambitioner den har. Sedan gör man ett arbetsprov, en fotouppgift, som prövar praktisk färdighet och därefter blir de sökande kallade till intervju där man tillsammans med oss och branschen bland annat går igenom hur arbetsprocessen kring arbetsprovet gick till. På så sätt får vi en bild av individens praktiska sida och kommunikativa sida. Därefter hamnar man i en antagningsprocess och inväntar besked i precis före midsommar.

Vad sticker ut lite extra hos er hos en sökande?

– Avgångsbetyg från gymnasiet är grundläggande behörighetskrav för att studera på yrkeshögskola. Men eftersom det är övervägande sportbevakning vi arbetar med är ett sådant intresse meriterande. En mediebakgrund är också det meriterande. Lagarbete också, givetvis, då man arbetar uteslutande i team. Men ser vi ett särskilt driv, en glöd och en passion hos individen för tv-branschen och att lära sig är det ett plus i kanten.

Varför ska man söka till Xenters utbildning till Livesändningsspecialist?

– Gillar du praktiska utbildningar – och är det minsta intresserad av tv? Vi har en extremt bra utbildning här med bra resurser, bra lärare och en bra utkomst till branschen. Eleverna som kommer ut är omtyckta och har en ljus framtid.

Framförhållning viktigt

Från att tidigare ha ansökt vartannat år för att fortsätta utbildningen, fick man utöver årskullen som började i höstas ytterligare två klassintag, som i totalen blir tre stycken.

– Framförhållning är viktigt för vår del för att våga investera, och där har branschen återigen varit till extremt bra hjälp för oss.

Detta betyder att Xenter har säkrat möjligheten att examinera livesändningsspecialister till och med intaget höstterminen 2020.

Mer information

www.xenter.se/utbildning/livesandningsspecialist

Läs om fler utbildningar i vår utbildningsguide!

SAMMANDRAG: ISE 2019

SAMMANDRAG: ISE 2019

UTE NU: Monitor 1-2019 (Liveproduktion)

UTE NU: Monitor 1-2019 (Liveproduktion)