REPORTAGE: Bright Group, Coop Norrbotten Arena
Rekordsnabbt arenabygge i toppklass
Text: Johannes Oscarsson
Foto: Tomas Bergman (ingångsbild) & Bright Group
En vilja att fräscha upp matchernas introduktioner blev snöbollen som slutade med att all teknik i Luleå Hockeys hemmahall omdanades i lavinartad hastighet – på bara fyra månader. Följ med på en imponerande resa till nya Coop Norrbotten Arena.
Först kommer alltid en idé. Luleå Hockey har sedan länge haft en introduktion när matcherna börjar, en show som sätter stämningen inför matchen. När Peter Jidström från Luleå Hockey under våren 2018 pratade med sin bekante Magnus Sjölund, vd på Bright Group, som hade vidare idéer, åkte snart en grupp från arenan, Bright och Luleå Hockey över till Hartwall Arena i Helsingfors där Bright genomfört ett stort arbete tidigare. Jakob Porser, hängivet Luleå Hockey-fan och medgrundare av Minecraft, ville gärna medfinansiera projektet och nu var det dags att sätta fart på den här snöbollen.
Tuff deadline
Från Luleå Hockey kom, utöver viljan till en totaluppgradering, en hård deadline som insisterade på att allt skulle vara färdigt till nästa säsongsstart 15 september – när kontraktet skrevs 9 maj var det alltså fyra månader kvar. Och tro nu inte att Bright Group då fick full tillgång till arenan dygnet runt.
– Hallen är oerhört fullbelagd, även sommartid är det bokat nästan 09–23 mot slutet av sommaren, berättar John Wettersten, projektledare för installation på Bright Group, och fortsätter.
– Första utmaningen var att hockeyskolan skulle börja med isläggningen redan under juli och vår InfiLED-oval på 150 kvadratmeter, för bildsättning ovanför arenan, måste monteras innan isen läggs. Då ska den först måttillverkas i Kina, fabrikskontrolleras, fraktas och installeras.
Arbetet i arenan har utförts av omkring 50–60 personer totalt, både tillresta och lokal personal från Luleå som tagits in av Dial-IT, där Robert Lindkvist agerat platschef och stått för monteringen – ett styvt jobb där stora delar av arbetet utförts på hög höjd under taket.
– I alla arenaprojekt jobbar man nästan alltid under tak, så allt görs med bomlyft och liknande; den lilla delen av installationen är ju uppsättande av driftskåp och liknande, berättar Robert.
– Vi har ju haft en balett av marklyftar och kranar för att lyfta upp all utrustning som installerats i taket.
Komplext system för totalupplevelse
Såm vad har ändrats i Coop Norrbotten Arena? All belysning, ljud och video samt styrsystem, stora delar av nätverket, isprojektion, mediaservrar, skärmar, realtids-tracking av spelare, belysning av allt från trappor till plexiglaset kring rinken; hela teknikriggen har i princip bytts ut.
Ett rejält tilltaget Geo S-högtalarsystem från NEXO omgärdar rinken med totalt 16 subbashögtalare och 56 högtalare i tolv line array-riggar för optimal täckning av alla platser. Brights ansvarige för ljudinstallationen, Drew Black, jobbade nära med NEXO:s Carole Marsaud för att ta fram en plan för ljudet i lokalen. Delay-tider och system-eq räknades ut och trimmades in från en iPad med NEXO:s NeMo-mjukvara.
– Vi trodde att ljudet skulle bli ett stort problem, de har haft mycket problem där, så ljudet i den nya lösningen behövde bli bra, berättar projektledaren John Wettersten som får medhåll av ljudansvarige Drew Black.
– Den största utmaningen var att få tydligt ljud över, och ovanpå, oljudet som 6 300 peppade hockeyentusiaster gör. NEXO GEO S12 levererar suberbt, säger han och John Wettersten inflikar att ändringar skedde även ganska sent.
– När vi trodde att ljudet var färdigmonterat valde vi trots det tuffa tidsschemat att lägga till två arrays med högtalare. I slutändan gav det mycket bättre resultat. Även vår första lösning för subbasarna hade fin och jämn täckning, men eftersom vi ville ha ut mer tryck i introt bytte vi från 1x18”-sub i samma array som topphögtalarna till 2x18”-subbar som fick hänga i fyra egna arrays ovanför ispisten.
– När vi körde introt första gången så ramlade faktiskt dryckesglasen ner från hyllorna av de stora RS18-subbarnas effekt, berättar Wettersten och poängterar att kunden inte såg det som ett problem – och har nu fäst glasen bättre.
Ljus och video med ambition
Plexiglaset runt rinken har utrustats med Martins ljusstarka VDO Sceptron 10; 224 stycken närmare bestämt. Trappor har fått utrustning från iDrive och Ledlab; ambitionen har varit både att förstärka intrycken vid introduktionen samt ha möjlighet till kreativ ljussättning under matchen. Det mest uppseendeväckande intrycket är kanske den långa LED-skärm som synbart sömlöst svävar över rinken: nästan 300 dubbelsidiga InfiLED-moduler på vardera 50x100 cm utgör en stor möjlighet för både information och effekter.
– Utmaningen med att rigga InfiLED-skärmarna i en oval i tross runt arenan är att vinklarna måste vara oerhört exakta; krökningen måste vara 6,5 grader på insidan och 6 grader på utsidan så att vi, när vi byggt runt på andra sidan, stänger ovalen med millimeterprecision, berättar Thomas Neumann som är ansvarig för videoinstallationen, som hade fler utmaningar att lösa.
– Väldigt mycket lysrör behövde rivas från taket, mycket måste räknas med snömängder och hängvikter i taket; när akter som Melodifestivalen vill komma och hänga upp saker måste det ju finnas marginaler till det också, berättar John Wettersten. Man rev bort hela den befintliga belysningen och ersatte med LED, 82 stycken Arena Vision från Philips och 48 styckrn XCORE Wash från Bright.
– Från början hade vi budgeterat för väldigt mycket rörligt ljus, men det ströks av kostnadsskäl, så mycket av det vi gjort i stället är fast men designat ljus. Där valde vi LED-armaturer för belysning och bytte ut de 400 lysrörsarmaturerna, berättar John. Svenska Hockeyligan har nya krav i och med de senaste tv-avtalen, där ljuset på planen måste vara tillräckligt starkt för att ge bra förutsättningar för kameraproduktionen. Ljuset ska ligga på 1500–3000 lumen över planen; en rejäl höjning från tidigare 800 lumen.
– Vi ligger på drygt 1500–2000. Under introt har vi byggt systemet för att kunna tända och släcka fort under introt, vilket inte gick tidigare, fortsätter John. Robert Lindkvist som skötte den tekniska installationen inflikar.
– Fördelen med det nya ljuset är att äldre kommit fram och säger att de ser pucken mycket bättre – det nya vita ljuset ger bättre kontrast än det gamla, varmvita ljuset från äldre armaturer, säger Robert.
I en hårt utsatt installation som en hockeyrink krävs samtidigt att den är enkel att demontera.
– Mycket LED, drivdon och liknande i den här fasta installationen måste också kunna kopplas loss och tillbaka av vaktmästare inför mässor och konserter, vilket är speciellt. Saker som sitter i rinken måste också klara att två tunga spelare brakar in i rinken; i Hartwall Arena måste de byta några saker varje match, men i Luleå har vi efter 50 matcher inte behövt byta något, säger John Wettersten nöjt.
Isen lyser
– Varje paket med två projektorer skulle utprovas med sina särskilda linser. Det var inte lätt att hitta tillgängliga ishallar med rätt takhöjd och is, så vi fick åka till Luleå och testa på betongen i stället, och det funkade fint, berättar John.
Hela isen kan projiceras på, med åtta Barco UDX 4K 32 i fyra par. Hela videoriggen arbetar med 4K-upplösning vilket ställer höga krav på datagenomströmning och processkraft. Videodesignerna som arbetar med Luleå Hockey kan projicera i stort sett vad som helst på ytan och som en teaser blinkade man bara med planen under första testmatchen.
– Vi skapade en massa innehåll till projiceringar och skärmar tillsammans med Visual 75 som är en designfirma som ingår i Brightgruppen. Det finns ju många duktiga contentfirmor som kan göra projiceringar, men sådant som ska projiceras på is är det inte lika många som kan, berättar John.
Grafiken går i rött och gult, med klar retrotanke utifrån föreningens logotyp. Samtidigt ska det inte stagnera, utan innehållet ska leva i konstant förändring med husets videodesigners arbete.
– Det är ju någonting väldigt häftigt, tekniken möjliggör mycket roliga saker och det är ju en arenaupplevelse som är extraordinär, berättar Jakob Porser som delfinansierat projektet som landar på totala 30 miljoner kronor.
– Tekniken är ju aldrig bättre än den content man ger den, fortsätter Porser.
Stenkoll på spelarna med svart spårning
Unikt för Coop Norrbotten Arena är också det nya live-spårningssystemet Blacktrax. Systemet bygger på sändare och kameror som spårar aktörer på scenen – eller isen, i det här fallet.
– Blacktrax kan integreras med ljuset och projektionerna, sen kan vi projicera grafiska element på isen som följer en enskild spelare, vi kan lägga upp inforutor som följer med en spelare eller liknande. Man kan få alla lampor att automatiskt följa den spelare som projiceras eller liknande, det är fantasin som sätter gränserna, berättar John.
– Bland Sveriges arenor är det vad jag vet bara Luleå som har Blacktrax; vi använder det ofta för events, som på Grand Hotels Vinterträdgård, men för arenor är det nog bara här, säger John.
Som det först är tänkt ska Blacktrax användas vid introt för att göra effekter och visa info om spelare, men sedan kommer arenans personal att ta det vidare. Systemet är driftsatt, men då förra generationens sändare för spelarna var för klumpiga inväntar man de nya sändarna som snart kommer för att börja använda systemet.
– Det blir en riktig kanon att fyra av när vi driftsätter Blacktrax, verkligen, myser Robert Lindkvist.
Omöjlig utmaning som knäcktes
Den största aspekten i det här projektet är ändå inte omfattningen, de kilometrar kabel som dragits eller knappt ens de tekniska lösningarna. När allt kokar ner så måste projektet levereras färdigställt i tid och med fyra månader från kontrakt till premiär så fick projektering och installation i det närmaste gå parallellt.
– Vad är minsta minimum för att showen 15 september ska kunna funka? I vår bransch, med liveproduktioner, håller man ju alla deadlines; ska det vara klart den 15 september går det att hålla en show 15 september, sen hur man gör det är inte säkert. Vi hade en massa reservplaner för att det skulle funka, med inhyrning av utrustning och liknande, men i slutändan behövdes det inte, berättar John som hade ansvaret för att tidsplanen skulle hållas. Och 15 september gled spelarna ut ur björngapet, ut på isen, till ett dånande intro med massiva ljuseffekter och projektioner.
– Det bästa är det underbara samarbetet med kollegor och partners, och den otroliga premiären vi hade, avslutar John Wettersten på Bright Group.
Coop Norrbotten Arenas nya teknikpark är till fullo invigd, ett projekt som tagit knappt fyra månader och uppemot 60 personers arbete, och som möttes av hockeypublikens jubelvrål – och det prestigefyllda DailyDOOH-priset för bästa installation 2018, och första pris på InAVation Awards 2019. Och nu ska det tas vidare till nästa nivå med livespårning och husets videodesign.
[I samband med Prolight+Sound 2019 och branschgalan Mondo Awards kammade man hem sin tredje utmärkelse för sin installation i arenan. red. anm.]