REPORTAGE: SVT & Net Insight
80 kameror på distans
Text: Peter Fredberg
Foto: Net Insight & SVT
Distansproduktion är något som ökar mer och mer världen över och det skapar helt nya produktionsmöjligheter. När det var dags för Alpina VM i Åre 2019, vilken skulle bli världens hittills största distansproduktion, löste SVT, Net Insight och Grass Valley utmaningen efter fem års planering. Här bröts ny mark inom distansproduktion och hur den kan hanteras och levereras.
Grass Valley levererar bland mycket annat högteknologiska lösningar för distansproduktion som exempelvis specialanpassade kameror. Net Insight är ett drygt 20 år gammalt företag, som ursprungligen kommer från KTH där teknikutvecklingen lade grunden för en stor del av företaget. SVT behöver väl inte någon närmare presentation.
– Vi levererar idag produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering både globalt och lokalt, säger Henrik Sund VD på Net Insight.
Hur har utvecklingen gått när det kommer till distansproduktion idag?
– Från att ha varit ett ganska kontroversiellt sätt att producera på, så skulle jag nog säga att hela marknaden är antingen nyfiken på det eller snart ser det som en självklarhet, säger Adde Granberg produktions- och teknikdirektör på SVT.
– Distansproduktion är det första steget i denna utveckling. När man förr producerade ett live-event åkte man ut med en OB-buss, men den kunde bara vara på ett ställe vid ett tillfälle. Om du istället skickar ut bara kameror och kamerapersoner och sedan har produktionsresurserna centralt, då kan du producera så väldigt mycket mer, säger Henrik.
Ett exempel på det var under Wimbeldon där man skickade bild från tävlingens ytterbanor med hjälp av robotkameror som styrdes på distans.
– Med hjälp av tekniken så kommer du även kunna täcka mindre exklusiva event, som har varit för dyra att producera tidigare. Det utökar helt enkelt utbudet och det är positivt. Exempelvis i USA där det nu sänds mycket college football, säger Henrik.
Det här handlar om utveckling av all teknik, inte bara att du gör det via fiber. Nästa steg som kommer är 5G-produktioner. Dessa går nästan att producera med hjälp av mobiltelefoner, vilket det faktiskt tittas på och görs tester med redan idag.
– Det kommer att bli billigare att producera TV och du kommer att få tillgång till så mycket bättre innehåll, på ett effektivare sätt. Trenden går absolut mot att kunna producera mer för mindre. Visst finns det ett antal producenter som verkligen vill vara på plats för att få rätt känsla, men det är så pass mycket billigare och effektivare att ha den centralt, säger Henrik.
Vad vinner man mer på att använda tekniken?
– Det är flera faktorer. Dels är det så att tekniken som sitter i en OB-buss eller i ett kontrollrum är väldigt dyr. Under en distansproduktion slipper du transportera runt den och kan egentligen jobba 24/7. Istället för att slösa tid på transporter kan du bara byta fiberkabel från olika arenor, då kan du effektivisera användningen av den dyra tekniken, säger Adde.
Bemanningen i ett kontrollrum kan variera mellan två till femton personer beroende på hur stor produktionen är. Men behovet av personal under en distansproduktion ökar faktiskt bara med en eller två personer, för att du behöver dubbla det tekniska ansvaret. Om de dessutom bor i orten där kontrollrummet finns behöver de inte resa, vilket ger en liten miljövänlig vinst.
– Nu kan du exempelvis spela in någonting i Göteborg, ha en ljudexpert som sitter i Karlstad, en bildexpert som sitter i Sundsvall och producenten i sin tur i Stockholm. På så sätt kommer man att kunna utnyttja sina resurser mycket mera effektivt tack vare teknologin, säger Henrik.
Vad är skillnaden mot förr och vad driver utvecklingen?
– Nu är det mesta faktiskt lättare. När vi jobbar med distansproduktion så är det mindre teknik som behövs samtidigt som den har blivit mer anpassad för denna typen av arbete. Nu går det mesta mot mer IP-baserad teknik, vilket man inte nödvändigtvis behöver ha för att göra distansproduktion, men det kommer underlätta uppdragen. Det skapar ganska stora möjligheter. Sedan kan man tycka att det är lite tråkigare att sitta i ett kontrollrum hemma och göra sitt jobb, men jag tror att det är en oundviklig framtid, säger Adde.
– Allt kommer kunna distribueras mycket enklare i framtiden oavsett fysisk plats på eventet. Ett exempel som driver på teknikutvecklingen är fotbolls-VM i Qatar. Här blir det omöjligt att ha alla tekniker på plats. Det finns inga hotellrum och ingen plats rent fysiskt för alla, så där måste man bygga upp en distansproduktion för att lyckas, säger Henrik.
Vilken typ av teknik krävs för att skapa en distansproduktion?
– I grunden är det samma typ av TV-teknik som vi använder för en OB-produktion, det har inte ändrat sig så mycket. Det som tillkommer är väldigt avancerad nätverksteknik och utrustning för överföring och eventuell komprimering av signalerna, säger Adde.
En utmaning för de som jobbat med TV länge är att de ännu inte jobbat så mycket med just nätverksteknik under produktionerna.
– Man kan säga att vi på TV tidigare har kopplat ihop en sladd med en låda, som gjorde en sak en väg. Det är TV i sin essens. Nu har vi nätverkskablar som kan göra tusen saker, så där har vi en stor utmaning, att verkligen kunna ta till oss teknikens möjligheter och förstå vad som sker när dessa två världar korsar varandra, säger Adde.
– Det primära är att säkerställa en snabb och säker överföring. Det är där vi kommer in i det hela och vi kan garantera att du bara kommer förlora maximalt ett paket på 24 timmar, säger Henrik. Vår kärnteknologi gör att varje paket är tidsstämplat och paketerat i den ordningen det skickas, så vi kan garantera att materialet kommer fram i korrekt ordning. Sedan får du titta på om du ska göra detta komprimerat eller okomprimerat. Okomprimerat tar naturligtvis upp mera bandbredd, men då får du en exaktare bild som också är en kvalitetsstämpel på din produktion.
Det finns olika teknologier, både med hög, medel eller låg säkerhet, men det är helt beroende på vilket nät du har tillgängligt och hur du vill jobba. Men hur säkras dataströmmen?
– Det är en väldigt intressant fråga och handlar både om kapacitet- och kostnad. Jag anser faktiskt att distansproduktion är säkrare än vad en traditionell OB-produktion är. Bland annat för att när du gör en distansproduktion så kan du välja upp till tre olika dataförbindelser som är redundanta mot varandra. Ganska ofta när du åker ut med en OB-buss så har den matning från en strömkälla och eventuellt en till, som backup. När vi gör en distansproduktion så blir vi av med den felkällan och kan ha mycket mindre ström och mata varje kamera separat med en egen fas, eller med ett litet elverk eller med batterier på ett annat sätt. Så jag hävdar att detta är ett mer redundant sätt att producera på än vad vi någonsin gjort tidigare, säger Adde.
Tidigare har det varit stora leverantörer som Sony och Panasonic, som mer eller mindre ägt hela marknaden. Nu börjar TV bli var mans möjlighet med små lätta kameror och mobiltelefoner från konsumentmarknaden som kan göra samma sak. Hur ser då framtiden ut rent tekniskt, vad finns vid horisonten?
– Utvecklingen är väldigt spännande och jag tror att vi kommer få se mycket enklare teknik och kommer att kunna producera enklare med allt bättre kvalitet. Detta driver på marknaden. När vi tidigare hade egna utvecklingsavdelningar kan vi idag köpa färdiga produkter. Jag är säker på att vi kommer få se en spännande utveckling av tekniken till något vi idag kanske inte kan föreställa oss. Den yngre generationen som kommer in har en rolig resa framför sig, säger Adde.
– Allting drivs mer och mer mot IP, öppna nät, molnet, automatisering och även AI som kan lära kameror och infrastruktur att bli bättre på egen hand. Om vi summerar det hela så kan man säga att många av våra kunder går igenom sin digitala transformation nu, med allt vad det innebär med intressanta möjligheter och utmaningar, säger Henrik.
Alpina VM 2019
Planeringen av sändningarna från Alpina VM i Åre började redan för fem år sedan. Det skulle bli världens hittills största genomförda distansproduktion med cirka 80 kameror på plats som skickade separata strömmar mellan Åre och Stockholm. På den tiden hade de inte kunnat genomföra projektet, för delar av tekniken och de lösningar som behövdes fanns inte. SVT hade dessutom ansvaret för hela världens sändningar till alla TV-bolag och skulle få nätverken att samarbeta med broadcast på ett sätt man tidigare inte gjort.
Grass Valleys kameror LDX 86 med sin unika DirectIP-funktion var central för arbetsflödet och gjorde att signaler hanteras med effektiv bandbredd och låg fördröjning, för att säkerställa att ljud och video kommer fram synkroniserat till produktionsstudion. Parallellt transporterades övrig HD-video och all JPEG2000 komprimerad video, liksom intercom, ljud och data samt retursignaler med Net Insights Nimbra transportlösningar. Man använde även den nyligen lanserade terrabitkapacitetsplattformen Nimbra 1060.
När du gör en distansproduktion så har det ingen betydelse vilket format du använder, det är egentligen bara hastigheten för att föra över materialet som är det viktiga. Formatet som levererades under Alpina VM i Åre var 1080i, vilket idag får anses som den lägsta nivå av standard på sådana här stora produktioner. Nästa steg för SVT blir troligtvis 1080p eller 4K.
– Det är en ganska spännande utveckling nu. Alla TV-bolag jobbar med olika komprimeringar och det är på datorsidan som utvecklingen verkligen drivs på. Här kommer det gå fort med nya komprimeringtekniker i framtiden. 4K är naturligtvis bättre kvalité än 1080i eller 1080p, men fortfarande är distributionsnätet inte riktigt där ännu. Du behöver dessutom ha en ganska stor TV för att verkligen kunna uppleva 4K på riktigt. Jag som teknisk direktör måste hela tiden göra avvägningar för när det är dags att gå till nästa format, då det är kostsamt att göra det. Pengarna måste balanseras mellan programdel och teknikutveckling. Pengarna vi kan spara in kan vi lägga på att skapa program istället, säger Adde.
Utöver det rent tekniska under Alpina VM fanns fler utmaningar att ta tag i och att få igång samarbetet mellan Stockholm och Åre. Det gällde att få personal på olika platser att förstå varandras utmaningar.
– Det är två helt olika situationer för dem i kontrollrummet i Stockholm och för kameraoperatörerna ute på berget, där det kan vara -40° C när vinden tar i. Det gällde att verkligen få med alla på tåget och få det att fungera. Det var ett ganska stort ansvar, säger Adde.
– Om jag skulle önskat mig något, och det tror jag gäller även för Adde, är det att vi skulle varit mer delaktiga i själva teknikuppsättningen. När du kör distansproduktion så blir det en korsning mellan nät och IP och de är två ganska skilda delar som ska samarbeta. Vi är proffs på nätdelen och många på SVT är mer IP-inriktade, så utmaningen med den korsningen tror jag vi skulle kunna utveckla, säger Henrik.
Både SVT och Net Insight lärde sig väldigt mycket av uppdraget med Alpina VM i Åre. Det gjorde att de strax efteråt kunde skapa liknande produktioner från Vasaloppet och skidskytte VM i Östersund. Det tog bara några dagar att plocka ned tekniken från Åre och sätta upp den igen i Östersund.
Vad blir nästa spännande distansprojekt för er?
– Det blir svårt att göra något större än Åre. Nästa stora projekt vi gör, utöver Allsång på Skansen som också sker på distans är Världscupen i skidskytte under hösten. Sedan tar vi med oss den här tekniken in i vardagen. Vi har våra studior i Umeå, Göteborg och en mindre i Malmö, som nu blir uppkopplade via remote, så vi slipper tunga teknikinvesteringar på de orterna, säger Adde.
– Vi jobbar med sådana här projekt över hela världen. Det senaste var fotbolls-VM för damer, där distansproduktion användes som vi var involverade i. Vi kommer också att hjälpa till i England och koppla upp hela engelska fotbollsligans olika arenor tillsammans med NEP Connect, avslutar Henrik.