INTERVJU: Zion Merking

INTERVJU: Zion Merking

Med ljus som fritidsintresse

Text: Peter Fredberg
Foto: Peter Fredberg / Johan Merking

11-åriga Zion Merking har lite annorlunda fritidsintressen än sina jämnåriga kamrater. Han gillar att jobba med ljus och det är nu flera år sedan han var med sin pappa Johan på ett ljusuppdrag för första gången. I somras fick han sköta ljuset själv åt Samir & Victor, The Sounds, Renaida och Sigrid Bernson på Fallens Dagars stora scen i Trollhättan.

– När jag var med pappa tyckte jag att det var så häftigt att se vad han kunde skapa med hjälp av ljus, så jag fortsatte att följa med och började lära mig hur jobbet gick till. Den första gången jag skötte ljuset själv var på Fallens Dagar i Trollhättan 2016 och sedan har uppdragen fortsatt att strömma in och det är jättekul, säger Zion.

Det går inte att missta sig på Johans stolthet över sonens yrkesval och de jobbar tillsammans med allt från festivaler, konserter och företagsevent. Johan har jobbat med ljus sedan 1987 och driver sin egen ljusfirma.

– Det har varit olika intensivt från nästan ingenting till fullt upp, men nu rullar det på riktigt bra. Det är kul både för mig och framför allt för Zion, som får mer och mer erfarenhet hela tiden. Jag delar lokal i Trollhättan med Westerlund Studio som tillhandahåller PA samt backline, och Hilight AB som levererar scen-, tross- och bildteknik, säger Johan.

Zion jobbar mest med konserter och är sällan med på konferenser som pappa brukar ta hand om. Det är inte riktigt lika roligt om han själv får välja, men när det är musik på ett företagsevent så hjälper han gärna till.

Vilka uppdrag är mest spännande att genomföra?

– Det roligaste är nog helt klart festivaler med flera artister. Det som är mest givande är när jag märker att det verkligen ser så bra ut i verkligheten, som när jag planerade och ritade upp uppdraget. Att få gå på magkänsla och vara med och skapa en upplevelse för både publiken och artisten, helt enkelt. Ljuset ska märkas, men ibland får jag skala ned det jag planerat in, för artisten kanske tycker någonting är för mycket eller inte passar in. Själv gillar jag strober, det ger en häftig effekt, men alla gillar inte det så det är bara att anpassa sig, säger Zion.

Ljuset ska märkas, men ibland får jag skala ned det jag planerat in, för artisten kanske tycker någonting är för mycket eller inte passar in.
— ZION MERKING

– Sjävklart löser vi alltid uppgiften så att alla ska bli nöjda, men det är riktigt kul när någon upptäcker att det vi själva valt ut att jobba med blev riktigt bra i slutendan, säger Johan.

Zion tycker det tråkigaste är själva riggandet och till det hyr de oftast in folk som hjälper till. Det roligaste är, kanske inte helt oväntat, att få köra projektet när det är skarpt läge.

– Det som varit lite svårare att lära sig är hur man gör en Fixture Exchange på plats. När vi kommer till ett nytt ställe med vår egen show programmerad i ljusbordet och kanske måste byta ut dessa mot lampor som finns på plats. Då får vi göra ändringarna i ljusbordet och det kan vara lite knepigt att få till faktiskt. Det kan vara lite svårt att öva på innan, så det är något jag får lära mig under resans gång och helt enkelt hantera på plats när det händer, säger Zion.

Finns alltid en ekonomisk begränsning

Ett uppdrag börjar oftast med att far och son får reda på vad de har för teknik att jobba med. Ibland är det en färdig lista de måste gå efter, men det händer också att de får bestämma en hel del själva.

– Det är naturligtvis mycket roligare och en större utmaning, säger Zion. Men det är som alltid en ekonomisk begränsning. Nästan alltid i alla fall.

– Då får jag säga till honom att han inte får hänga upp en viss typ av lampor, för vi fick inte betalt för dem. Då kan han bli lite besviken men det är så det fungerar, säger Johan.

Vilken teknik jobbar du med under dina uppdrag?

– När det kommer till ljusutrustning gillar jag verkligen att använda produkter från Robe. Vi har Robe Spiider, som är relativt nya tillsammans med Robe MegaPointe, Clay Paky

Sharpys och GLP X-bars. Sedan har vi naturligtvis fresneller, frontljus, blinders och strober, med mera, som vi använder, säger Zion.

En av Zions favoriter är Robe Spiider.

Capture underlättar och effektiviserar

Den mest komplicerade delen med ett uppdrag är när de väl fått veta var de ska jobba, vilken teknik som hyrts in, vikt på den och ska börja rita upp och programmera det hela i datorn. Det kan vara en utmaning ibland och det är ofta just det om tar längst tid i ett projekt tillsammans med att hänga upp riggen.

För att rita upp ett uppdrag använder de sig av Capture som körs på en MacBook Pro. Där kan de simulera ett uppdrag på ett effektivt sätt och det är i princip så alla deras uppdrag startar, med jobb i den programvaran.

– Alla värden jag programmerat in i Capture kan vi sedan enkelt få över till vårt Avolite-ljusbord genom att helt enkelt koppla ihop dem med varandra, vilket gör att man sparar en hel del tid på plats, berättar Zion. Allt är redan planerat och testat. När allt med ritningar och riggande är klart är det dags att köra. Det är oftast inga repetitioner innan en konsert, vi har lyssnat på låtarna och har en uppfattning om vad som kommer att ske. Sedan får vi vara beredda under hela konserten att lägga till eller ta bort ljus. Så, bara för att det är uppritat och planerat innebär det inte att man som ljustekniker kan luta sig tillbaka.

Det kan hända att vi får uppdraget med någon veckas framförhållning och det kan vara tufft, men det är bara att kavla upp ärmarna och köra.
— JOHAN MERKING

Det skiljer sig lite när de kör en väl repeterad krogshow, då vet de precis vad som kommer att hända på scenen på ett helt annat sätt. De jobben är lite lugnare när det väl är dags.  

– Sedan är det tyvärr ofta så att vi får dåligt med tid på oss inför ett uppdrag. Helst kanske vi skulle ha fått in all information fyra veckor innan, så vi hinner göra en rejäl genomgång av uppdraget. Men det är väldigt sällan det fungerar så. Det kan hända att vi får uppdraget med någon veckas framförhållning och det kan vara tufft, men det är bara att kavla upp ärmarna och köra. Det verkar vara på det sättet i hela branschen, säger Johan.

Jag har förstått att detta året varit extra spännande för dig?

– Hela 2018 har varit riktigt kul för jag har bland annat börjat lära mig Grand MA-ljusbordet och

det har varit många ganska stora uppdrag hemma i Trollhättan, fortsätter Zion.  Jag fick köra allt ljus själv på Vicious Rock-festivalen och det har även varit flera spännande uppdrag i Folkets Hus stora sal, där de haft en hel del akter som behöver en snygg och kreativ ljussättning. På Nova Arena hade vi ett stort uppdrag med en riktigt stor rigg i våras. Det var med en symfoniorkester som bland annat körde ABBA. Det var riktigt kul, för jag tycker det är lite extra spännande med just stora riggar, när det är mycket ljus och mycket folk. Så det har varit verkligen varit en stor bredd på uppdragen under året, vilket är riktigt kul, för då lär jag mig samtidigt hela tiden mer och mer om jobbet.

De roligaste uppdragen är på festivaler med flera artister, för då gäller det att hela tiden vara uppmärksam på vad som sker på scenen.

Tips från duon

– Det finns egentligen inget generalknep, säger Johan. Uppdraget handlar om att fånga och förstärka det som sker på scenen. Det gäller att verkligen ta till sig tekniken och lära sig hur den fungerar och vad man kan skapa. För att lära sig vad som fungerar handlar det bara om att köra ljus, helt enkelt, dygnet runt. Det kanske låter konstigt när det handlar om ljus, men tänk även mörker. Personligen gillar jag när det är ganska mörkt och mycket ljus ut över publiken, det är något som är spännande att jobba med, men det är självklart inte all musik det passar till.

– Under en konsert som oftast inte är repeterad måste du hela tiden vara väldigt uppmärksam på vad som sker på scenen. Det är viktigt. Sedan tycker jag inte att allt ska fokuseras på att hänga ljus i taket eller på sidorna, utan tänk också på scenen. Jag försöker alltid få ut lite lampor på scenen, lite som dekor för att få lite mer liv, helt enkelt, säger Zion.

Nästa uppdrag blir att köra ljuset på Weeping Willows Christmas Time Has Come Tour på Nova Arena i Trollhättan.

Hur ser ditt drömuppdrag ut?

– Drömmen är helt klart att få åka med på en Sverigeturné med exempelvis Hov1, det hade varit riktigt fett. Om jag kommer fortsätta med detta? Ja, det är jag nog helt säker på, avslutar Zion.

BRANSCHNYHET: Wireless Solution Sweden utser distributör i Brasilien

BRANSCHNYHET: Wireless Solution Sweden utser distributör i Brasilien

PRODUKTNYHET: Atendi introducerar banbrytande kabel från TMB

PRODUKTNYHET: Atendi introducerar banbrytande kabel från TMB