INTERVJU: Jeremie Lecaudey, On Board Reporter
Broadcast från de sju haven
Text: Martin Leisborn
Foto: Jeremie Lecaudey/ Volvo Ocean Race, Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race,Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race & Sam Greenfield/Volvo Ocean Race
Det är seglingsportens absolut mest prestigefyllda tävling, och det kanske svåraste jobb en videoreporter kan ha. Volvo Ocean Race är igång och den här gången har arrangörerna verkligen tagit tävlingen till en ny nivå när det gäller broadcast. Häng med ombord!
Begreppet OB är välkänt i branschen och brukar betyda Outside Broadcasting, med OB-bussar och OB-personal ute på vägarna för att direktsända TV från olika sport- och nöjesarrangemang. Under Volvo Ocean Race, som brukar förkortas VOR, används beteckningen det snarlika ”OBR” mycket men har en annan innebörd än det vanliga OB. Det står nämligen för On Board Reporter, en person som jobbar som ett litet enmans OB-team och som filmar, fotar och direktsänder från båten hela vägen runt jorden.
Om jobbet som kringflackande OB-personal känns äventyrligt så är livet som OBR det tio gånger mer. För här handlar det inte bara om en enstaka kvällssändning, utan att bo och jobba ombord flera veckor i rad. Sova, äta, plåta, redigera och sända när som helst dygnet runt, när helst det hände nåt spännande eller när Race Control säger till. Race Control ligger tryggt och säkert i VOR:s högkvarter i Alicante och påminner lite grand om månraketernas Mission Control i Houston. Men allt spännande material kommer från OBR:en i en tjugo meter lång gungande balja så långt från civilisationen som det går att komma.
Tävlingen – äventyr, pengar och prestige
För den som inte är bekant med själva regattan vi pratar om är det en seglingstävling som går jorden runt. Den såg sin början 1973 då den gick under namnet Whitbread Round the World Race och blev snabbt beryktad som det största och äventyrligaste, men även mest avancerade i seglingsväg, som fanns. Under åren har både formatet och namnet förändrats och i dag lystrar tävlingen till namnet Volvo Ocean Race. Båtarna är alla exakt likadana och med samma segel och utrustning, men med olika team, färger och företag som sponsrar dem.
Tidigare år har svenska företag som Ericsson och SCA haft båtar under sina namn, men i år är det sju andra multinationella företag som kör: kinesiska motortillverkaren Dongfeng, nederländska färgtillverkaren AkzoNobel, danska vindkraftjätten Vestas, Hongkongbaserade Sun Hung Kai/Scallywag, spanska försäkringsbolaget Mapfre, samt holländska konsultföretaget Brunel, plus självaste FN. Med andra ord är det mycket pengar och prestige i det hela och varje båt har rekryterat de bästa och mest välrenommerade proffsseglarna från hela världen att styra båtarna över haven. I år är det tyvärr bara en enda svensk som deltar, vår egen Martin Strömberg på FN-flaggade Turn the Tide On Plastic.
Banbrytande teknik
Vad vore väl en världsomspännande seglingstävling utan superavancerad sändningsteknik? Ingen skulle ju se dem där ute på oceanerna. Så var det ju förr, när det begav sig. Då var det bara start och målgång som gick att filma och direktsända, några få imponerande minuter innan båtarna försvann som små prickar över horisonten. Men nu är varje båt ett tekniskt underverk utrustat med både fast monterade kameror och en livs levande OBR som filmar ombord. Dessutom finns satellituppkopplingar så att filmmaterial och direktsändning kan sändas och streamas live, båda vägar, hela tiden. Från Race Control görs dagligen sändningar, både till YouTube och en mängd tv-stationer över hela världen, med direktinslag från båtarna, var de än befinner sig och i alla väder.
OBR:en har till hands ett urval av kameror, dator, redigering och drönare för att fånga och sända de bästa ögonblicken på de mest fantastiska sätt – direkt hem till din skärm, i realtid. Det hela är resultatet av en teknisk utveckling som troligtvis är den ledande och mest banbrytande av alla sporter i dag.
Livet som OBR
Jeremie Lecaudey är en av de få lyckliga som fått jobbet som OBR på VOR. Han seglade i alla de tre första etapperna, vilket tog honom från Alicante till Melbourne, via mellanstoppen Lissabon och Kapstaden. Alla OBR roterar så att alla team får samma varierande talanger att täcka deras äventyr i etern och Jeremie tjänstgjorde under de första etapperna på Scallywag, Dongfeng och Turn the Tide on Plastic. Jag får kontakt med honom under etapp fyra då han fått avlösning och några veckors välförtjänt vila hemma i Paris.
Hur kom du in på det här jobbet?
– Jag började min karriär med tio år som Kitesurfing World Tour-filmare och gick sedan över till International Ski Federation där jag har producerat bakom-kulisserna-material för webben i cirka fem år. Jag ansökte om jobbet som OBR via internet, provkörde en gång med Dongfeng-båten och fick jobbet. Det var faktiskt första gången i mitt liv som jag seglade!
Vad innebär jobbet som OBR?
– Eftersom OBR inte deltar i själva seglingen och dess vakthållning är man fri att använda tiden som man vill. För min del föredrar jag att plåta vid soluppgångar och solnedgångar på grund av det fina ljuset då, men förutom det hänger schemat helt enkelt på vad som händer ombord på båten och man vaknar varje gång något händer. Varje OBR producerar ungefär tio bra bilder om dagen och tre till fyra minuter videoinnehåll som sedan redigeras av vårt team i Alicante, plus ett blogginlägg.
Hur blir man en OBR?
– Det finns inga specifika kvalifikationer som krävs, bara mycket erfarenhet av film, fotografi och bra förmåga att kunna arbeta i en svår arbetsmiljö. Jag har tidigare filmat i 25 sekundmetets vind på stranden och i minus 30 grader i snö, men det finns ändå inget svårare än att filma på en segelbåt, för det är alltid vått, antingen för kallt eller för varmt, och båten lutar och gungar ständigt. Men bilderna du får är fantastiska!
Vad använder ni för utrustning?
– Vi får ett komplett utrustningspaket från Volvo Ocean Race: ett vattentätt Peli-case fyllt med två kameror, flera objektiv, och alla möjliga tillbehör för svagt ljus under natten, bättre ljud, undervattenshus, Garmin Virb-kameror för actionfilmning, olika fästen och 360-kameror för att tittarna verkligen ska kunna känna hur det är att vara ombord. Vi försöker använda lite av allt, så vi får ett stort urval bilder för att täcka vårt berättande på bästa möjliga sätt.
Vilka tekniska utmaningar är det och hur hanterar man det?
– Allt vi gör är tekniskt sett utmanande, men det är ju det som gör jobbet kul. En båt är inte en vänlig miljö för elektronik, så man måste alltid vara försiktig med utrustningen, både inuti och utanpå båten. Hur mycket du än försöker att undvika det är det ändå svårt att undvika att det kommer vatten på grejorna, eller att de tappas och så vidare. Så man är hela tiden orolig för det.
Vilka personliga utmaningar har du mött?
– Människorna, helt klart. Det var en stor anledning till att jag verkligen ville vara med i racet runt jorden, för du är med andra människor på ett sätt som aldrig skulle hända någon annanstans än möjligtvis i en rymdstation. Jag fick uppleva tre helt olika besättningar i tre väldigt olika förhållanden som rådde på de tre etapperna jag kört hittills. Det är heta diskussioner men också lugna ögonblick, och man lär sig mycket om både sig själv och de andra. Jag älskar det.
Något speciellt du tagit med?
– Den bästa lärdomen så här långt var att om du vill få en riktigt bra intervju måste du släppa kameran och börja prata med människor innan du pekar kameran på dem. Om du har en dålig dag, gå då bara upp på däck och prata med de andra. Det är förvånande hur små samtal gör dagen mycket trevligare.
Har du varit med om nåt ovanligt eller tokigt?
– Ja. Det tokigaste som hänt hittills var den ”kinesiska jippen” på Turn the Tide On Plastic under etapp tre. Jag satt inne vid mediaracket och hamnade upp och ner med min dator i ena handen, iPad:en i den andra, och kameror som föll på mig medan jag försökte rädda det mesta från att falla hårt. Elodie Mettraux ropade bakom mig att hon var fast i sin koj under en massa utrustning, samtidigt som alla andra försökte krångla sig ut på däck för att få ordning på båten. Det var ett kaos men hela besättningen log och agerade ganska coolt trots äventyret mitt ute i den vilda indiska oceanen.
[En så kallad kinesisk jipp betyder att seglen vid segling i medvind plötsligt och av misstag blåser över till andra sidan båten med resultat att hela båten kränger till okontrollerat och nästan kantrar.]
Hur blir det med mathållning ombord?
– Vi äter frystorkad mat. Jag tycker verkligen inte om frystorkat och får tvinga mig att äta, iallafall en gång om dagen. Så varje gång vi kommer fram blir jag alltid så exalterad över maten jag ska få när jag stiger i land. När jag ser land tänker jag bara på mat, vilket är konstigt för så snart jag har ätit går det över.
Vad använder ni för drönare, och hur startar och landar ni dem utan att krascha ner i havet?
– Vi kör med DJI Phantom 4 och startar och landar med händerna från aktern på båten. Det krävs lite övning, men sedan är det ganska lätt, nästan som att spela videospel. Men du måste vara försiktig när du landar dem eftersom du kan få in fingrarna i propellrarna. Så vi startar och landar dem själva för att inte riskera att skada någon i besättningen. Jag minns att jag flög väldigt försiktigt den första veckan men sen blev jag uttråkad och började flyga på väldigt låg höjd över vattnet, väldigt nära båten och så vidare, för att få bra bilder. Än så länge har det gått bra…
Vad är nästa steg för seglings-tv, och hur kan det utvecklas mer under kommande år?
– Jag är ganska ny inom segling men tycker att det gör sig bra på tv jämfört med många andra sporter. Men kanske borde vi berätta mer om människorna än bara själva tävlingen, för av min erfarenhet på båtarna så finns det många fantastiska personligheter att profilera, det spelar ingen roll om de är på vinnarbåten eller inte.
Vi tackar Jeremie för denna inblick i vardagen för en OBR på VOR. En sak är klar, både båtarna, besättningarna och ombordreportrarna i Volvo Ocean Race är helt fantastiska, och samma gäller för tekniken. Har du ännu inte sett vad det gäller rekommenderar jag att du tar en titt på vad som åstadkommits i tävlingen. Oavsett om du gillar seglingsäventyr eller inte kommer du att imponeras av vad dagens kameror, drönare och satelliter kan göra i samspel med duktiga människor och sport i extrema miljöer.